Een onvervalste Janneke-truc!


Voor degenen die mij alleen maar bloggend kennen: ik ben heel verstrooid! Gisterochtend ging ik keurig op tijd naar de kerk, zodat ik langzaam en nauwkeurig zou kunnen rijden.. Onze overburen, de schapen, blijven met deze kou voornamelijk binnen. Nu had ik appelschillen en wat oud brood in de wei gelegd en ik had niet gezien of ze het hadden opgegeten. Dus terwijl ik er langs rijd, kijk ik of de appelschillen er nog liggen. Nu had het ’s nachts weer 1 à 2 cm. gesneeuwd, dus ik moest goed kijken of het niet onder de sneeuw lag. Helaas maakt de weg een flauwe bocht naar links en toen ik het zag, reed ik al in de berm waar een sneeuwhoop lag van 80 cm. Ik draaide nog snel mijn stuur naar links, maar daar maakte ik het alleen maar erger mee, want toen kwm het wiel dwars op de sneeuwhoop te staan. Achteruit kon ik ook niet, want dan zou de voorkant in de sloot belanden. Eerst ben ik een sneeuwschuivertje gaan halen, maar dat hielp van geen kanten. Toen maar met hangende pootjes naar Leo en overleggen. Toen Leo kwam kijken, zei hij meteen dat ik Bengt erbij moest halen. Bengt is de boer die ook altijd de weg veegt en hij heeft een tractor. Gelukkig wist Bengt precies wat hij moest doen. Met zijn tractor trok hij hem er achteruit uit. Dat was nog wel even griezelig hoor, want de rechtervoorkant ging helemaal schuin naar beneden. Ik dacht nog: “als nu die ketting breekt, lig ik in de sloot, ondersteboven!” Was ik even blij dat ik hem ook oliebollen had gebracht met oudjaar! Leo kwam nog met het fototoestel, maar hij was te laat:

Bengt kijkt nog even onder de auto of de onderkant beschadigd is geraakt bij het over de grond schuiven, terwijl het wiel boven de sloot hing. Het incident vond plaats voorbij die rode paal bij Bengt en mij. Gelukkig had de onderkant alleen maar over een hoop sneeuw geschoven. Niks aan de hand.
Ik was ook te laat, een half uur, maar dat was mijn eigen schuld!

23 Reacties op “Een onvervalste Janneke-truc!

  1. Gelukkig maar dat je zo’n handige buurman met tractor en sleeptouw! Maar het is inderdaad zo gebeurd als je in de sneeuw rijdt, ik ben een keer zo een plantsoen ingereden omdat ik ging glijden met mijn auto en niet de grote weg op wilde schieten.

  2. Hoera voor Bengt. Handig zo’n buurman!

  3. Tja meid, een schuiver is zo gemaakt.. echt een Jannekes actie moet ik zeggen..multitasken op het verkeerde moment..gelukkig dat de buurman je weer vlot kon trekken..en dat er verder niets beschadigd is…weer een avontuur erbij voor je kleinkinderen zo…

    grts

  4. Weet precies waar jij het over hebt, je hebt het zo nodig die handige buurman, ook ik kwam het eerste jaar van de weg af, niet geen ANWB maar gewoon een vriendelijke boer uit de omgeving met traktor die de boel een rust kwam bekijken…..

    Groetjes Bellavien

  5. Yja, sneeuw heeft ook zijn verradelijke kanten. Wel fijn dat de buurman een tractor heeft. En hier in Oegstgeest is het nog steeds geen sneeuw. Saai, regenachtig en donker. Ik ben jaloers op jullie (en op alle Nederlanders die wel kunnen schaatsen en sleetje rijden)

  6. Eng! Ik weet opeens een nadeel van wonen in zo’n winters land!

  7. 🙂 Dat gebeurt hier ook regelmatig. meestal bij touristen….geen probleem hoor!

  8. Gelukkig geen schade,wel een ervaring rijker,mogen jullie daar eigenlijk met sneeuwkettingen rijden?

  9. Wat een geluk dat het zo afloopt. Blijft verradelijk die sneeuw. Zit ook wel een beetje in mijn piepzak met dit weer, ikga zo weinig mogelijk de dijken op.
    Heerlijk een hulpvaardige buurman met een tractor.

  10. De eerste keer dat ik in Zweden was vroeg ik me af waar die paaltjes in de berm nou eigenlijk voor waren. Nu zie ik dat ze in de winter heel erg nodig zijn!
    Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Waarschijnlijk kon je er achteraf ook wel om lachen. Ik zat laatst vast op de parkeerplaats van de Boerenbond. Kon niet meer voor of achteruit. Gelukkig was er een behulpzame man en met zijn aanwijzingen “sturen, terugsturen, niet zo veel gas geven!!!!” lukte het me toen ook. Baalde wel dat me dat niet gewoon zonder hulp gelukt was..

  11. Heej, een nieuwe layout!

    Maar dit is wel eng. Brrr. Moet er niet aan denken. Geef mij dan maar m’n koude zwembad hier. Met slippertjes in een veel te warme auto.

  12. huuk huuk huuk, de janneke truuk.

    en…. hebben de schapen je versnaperingen opgegeten?
    als je gaat kijken is het misschien veiliger te voet te gaan.

    misschien moet je zelf op een tractor gaan rijden. is best stoer toch.

  13. Zul je verder erg voorzichtig zijn? We willen nog lang genieten van je verhalen!
    En buurman Bengt is onbetaalbaar, klasse.
    Mariam

  14. Het valt niet altijd mee om in het verre Noorden te wonen merk ik wel! Misschien moeten we eens ruilen?

    Een regenachtige groet uit Zuid Frankrijk

  15. Tjemig, ik zou flink geschrokken zijn van een dergelijk incident! Ik ben als het op de auto aankomt een held op sokken, heus.

    Jouw log klinkt heel koelbloedig! Stoer.

    En wat een fijne buurman hebben jullie, dat kan je zeker gebruiken in jullie woeste omgeving…

  16. Ow zoiets zou mij ook overkomen! Blij dat je iemand hebt als Boer Bengt! Wat een prachtige kopfoto overigens.

  17. Ohhhhh gelukkig niks ernstigs !
    Die boer zou ik maar in ere houden…

  18. Better let as net (dit is fries hoor;-)). Ik rij ook niet echt hard met dit weer, ons weggetje wordt af en toe door een boer geschoven (en Thomas schuift zelf de oprit met de tractor) maar het is nu een grote ijsbaan onder een dun laagje sneeuw. De ijsvloer op het Bolmen meer vond ik leuker, lekker ‘åka skridskor’ gedaan gisteren, groetnis anna

  19. ooo wat is het toch schitterend wit bij jullie!!
    en heeft de buurman jullie nu ook overtuigd dat de dubbele garage in de winter wel heeeel fijn is (en dus een andere oplossing moet zoeken voor het gastenverblijf)?

    liefs

  20. @ allen:Boer Bengt wordt van nu af aan door ons in de watten gelegd, Ik ga lekker koekjes bakken voor hem en zijn….(ik ben er nog niet achter hoeveel) kinderen. Wij kopen bij hem ook hout, erg makkelijk.
    @ Clair: Ja, zo kan je het ook noemen! Wel lief gezegd, maar ik noem het eigenlijk gewoon stom!.
    @Bellavien: Ja, ik heb dat bevroroen land op jouw blog bekeken! Leuk trouwens dat je meeleest!
    @ beatje: Ik heb begrepen dat het in Nederland ook weer allemaal wegdooit. Bij ons is de verwachting onveranderd streng met nieuwe sneeuw later in de week
    @Mammalien: Er zijn nog wel meer nadelen: je moet je altijd dik aankleden en oncharmante schoenen aan. Trouwens: misschien had ik in de zomer wel pardoes de sloot ingereden!
    @Ellen: Nou, bedankt hoor! Maar het is waar: we voelen ons nog half toerist, dus dan past dit er goed bij.
    @Dieneke: Nee, sneeuwkettingen zijn verboden, behalve voor de boer met zijn tractor, maar winterbanden zijn wel verpliicht.
    @Astrid, Ja, die dijken zijn echt eng. Als je er af rijdt , val je ook ineens zo,n stuk! Ga je toch lekker handwerken?
    @Suus: Ja, stom voel je je dan hè? Maar wij hebben weer andere kwaliteiten!
    @Kleine Kikkertje: Ik heb alleen een nieuwe kopfoto hoor! Maar dat kan je natuurlijk niet goed zien met al dat zweet in je ogen! (zei ze jaloers)
    @wil: Ja, de schapen eten alles op, wanneer weet ik niet. Misschien komen ze in donkere nachten, net als Sinterklaas.
    @Lydia/blogboulevard: Ja, dan doen we een House swap!
    @Repel: en dat zeg JIJ die in een sneeuwstorm 12 km. rent? Over koelbloedig gesproken…..
    @Anna: Ik weet toevallig dat later senare is, dus dit kan geen zweeds zijn. Leuk, waar heb je geschaatst? Ligt er niet te veel sneeuw op het ijs?
    @Lonneke: IK BEN EIGENWIJS!!!! En die boer heeft ook zijn hele wagenpark buiten staan en de buren ook!

  21. Ja en zo zag ik gisteren op AT5 hoe een auto bijna een winkel binnen reed ergens op een gracht in Amsterdam omdat hij doorgleed de verkeerde kant op.

    het is zo gebeurd en ik zit hier nu na een smak gemaakt te hebben in de badkamer? uhm ja… en moet eigenlijk naar fsyio, we hebben al contact gehad, heb een ijspack op mijn knie die meteen begon te zwellen weer :S

    Gelukkig is dit met een grote sisser afgelopen, en kwam je maar een half uur te laat, beter te laat dan… 😉

    XXX

  22. Ja dat zal schrikken geweest zijn, op dit moment is het in Nederland bijna niet anders..
    Gelukkig had je de buurman!!!

  23. Schrikken!! Zo heeft elk land z’n eigen verkeers’dingen’, zeg maar 😉

Geef een reactie

