Woest mooi en woest koud


Het weer hier is een afwisseling van sneeuw en prachtige blauwe luchten. Afwisseling in de kou is er niet, het is koud, koud en koud!!! De temperatuur varieert van -8 tot -12 bij vnl. windstilte. Omdat het windstil is, vergis je je nogal eens in de kou. Als je b.v. besluit om geen muts op te doen, kom je er na een minuut of vijf op brute wijze achter dat dat niet zo’n goed idee was. Hetzelfde geldt voor wanten en (dikke) sjawls. Ik heb hele mooie foto’s gemaakt (vind ik zelf en ik ben niet bescheiden hierin) Eerst een aantal foto’s die we volgend jaar als kerstkaart gaan gebruiken. Dan moeten we alleen van iemand weten hoe je die letters er op krijgt……



Verder moet ik julllie even vertellen over de disco die we hier hebben. Omdat het zo koud is, vallen er soms gewoon ijskrstallen uit de lucht. Die kristallen glinsteren in de zon. het lijkt wel of de sneeuw bstrooid is met edelstenen. Ik heb er een heleboel foto’s van gemaakt en dit is de beste, denk ik:
Misschien moet je hem even vergroten om het effect te zien. Het leuke is dus dat als je oopto f rijdt door de sneeuw, die ‘edelstenen’ iedere keer op een andere plaats oplichten en dan krijg je het effect van een discobal, prachtig!
Dan komen nu dus die prachtige foto’s. Ze zijn gemaakt toen we gisteren boodschappen gingen doen en we op de terugweg om half drie de zon bijna zagen ondergaan;




En hier WONEN we dus. We kunnen het zelf in ieder geval nauwelijks geloven.

24 Reacties op “Woest mooi en woest koud

  1. Wat mooi, ben er jaloers op! Kan ik een foto lenen voor een kerstkaart? Grapje!
    M.i. moet je in ieder geval een foto kiezen met een stukje van je huis erop, dat geeft iets persoonlijks. Wat zal dat moeilijk kiezen worden, de ene foto is nog mooier dan de ander. Je mag hier best trots op zijn! Van het foto’s maken krijg je toch wel koude handen? De foto’s zien er oorverdovend stil uit!
    Groet Mariam

  2. Dit zijn inderdaad prachtige foto’s. En het fijne van dit soort foto’s is, is dat ze nooit vervelen:-)

  3. Schitterende foto’s zeg!! Maarre… wij hebben hier vandaag ook weer sneeuw hoor, niet zoveel als bij jullie maar toch, ook hier is het prachtig wit.
    Je vraagt hoe je tekst op je foto’s kunt krijgen: hier is een leuk fotobewerkingsprogramma voor: picnik.com Heel gezellig om te doen. Kerstkaarten voor volgend jaar, het idee alleen al, ik ben blij dat we het weer gehad hebben. Morgen als de kinderen naar school zijn ga ik hier de boom eruit gooien. Geniet er ieder jaar van als hij net staat maar na nieuwjaar ben ik hem ook echt helemaal beu.
    Fijne avond! Groeten, Suus

  4. Mooi, zo’n ondergaande zon. En de disco klinkt ook geweldig!

    Blijven jullie trouwens lang in Zweden wonen? Een jaar of wat, langer, altijd? Of staat dat nog open?

  5. zo, dat ziet er allemaal prachtig uit. Vooral die onderste.
    We zagen hier net bij het Jeugdjournaal een item over het jagen op wolven in Zweden. Er zou in heel Zweden overlast zijn. Volgens het jeugdjournaal jagen nu 11.000 (!) jagers op 250 wolven waarvan er 27 doodgeschoten mogen worden. Pfft, het lijkt me nogal een onderneming om dat in goede banen te leiden. Wat hoor jij daar van bij jullie?

  6. @Suus: Bedankt, ik ga er meteen mee aan de slag. Ik heb ook bij jou gereageerd over die droger.
    @Mammalien: In Zweden pensioneer je op 67-jarige leeftijd. Dat is over 3 1/2 jaar. Zo lang blijven wij in ieder geval, maar misschien blijven we nog wel langer. Het bevalt ons hier heel erg. Ik kan me echter niet voorstellen dat wij hier in een bejaardenhuis zitten en onze kinderen en kleinkinderen in Nederland, dus zo een beetje.
    @ Toaske: Nee, ik heb niks gehoord over wolvenoverlast (Scrabblewoord!). Ik denk dat dat verder naar het Noorden toe is. Wat ik wel weet is dat ze hier gek op jagen zijn! Het is zelfs een keuzevak op de middelbare school(evenals vissen overigens)! Als het seizoen opent, gaat iedereen zo’n beetje jagen. Het hele openbare leven ligt stil, scholen zijn vrij en een heleboel bedrijven ook. Die 11.000 verbaast me niets; die nemen hun kans waar! Wel zijn ze heel gedisciplineerd hier, ook al komen er weleens jachtincidenten voor. Wij hebben hier nog geen televisieaansluiting, dus we missen veel landelijk nieuws.

  7. Prachtig, vooral die laatste met die kleuren in de lucht 😀

    XXX

  8. Heel mooi, maar ben ook wel heel benieuwd naar de zomer in Zweden. Het is er nu wel zo heeeeeel koud dat ik toch niet jaloers op je ben. Vind het hier in Nederland al niet-te-doen-zo-koud….

  9. Regelmatig lurk ik hier even mee en nu moet ik ook maar eens reageren!
    Ik geniet van je foto’s en je verhalen over Zweden. Ben er afgelopen april/mei voor het eerst op vakantie geweest en een soort van verliefd geworden op de rust en de stilte. Heerlijk om die mooie plaatjes te zien!

  10. als je op mijn web-log kijkt zie je een kerstkaart,(van je eigen foto)die kun je er vanaf’plukken’lukt dat niet mail dan even,stuur ik hem op.Heb je tegen de tijd dat je ze nodig hebt hulp nodig mail maar.

    • @Dieneke: Het is gelukt! Bedankt zeg! Ik ben technisch infantiel, dus voor mij staat dit gelijk aan toveren. Ik ben al helemaal blij dat ik hem heb kunnen copieren! Lees jij al lang met mij mee? Ik kende jouw blog helemaal niet. Morgen ga ik er eens struinen, leuk. Nu ga ik eerst slapen, het is 1 uur geweest

  11. WOW, wat prachtig. Wonen in zo’n omgeving (als je van winter houdt) is fantastisch.

  12. wat mooi Janneke.. om stil van te worden….

    mijn foto’s bewerk ik in PaintShopPro.. zo maak ik ook al mijn plaatjes met letters..

    en hoe vonden de buren de oliebollen?

    grts

  13. Hoi Janneke,

    Je hebt bij mij gereageerd op de droger?? Is er denk ik nog een Suus die jouw blog volgt! (Ik heb er namelijk geen..)
    Greetz! Suus

    • Je hebt ooit een logje geschreven VOL en toen heb ik gereageerd over mijn wasmachine en droger die in Puttershoek staan en niet gebruikt worden. Een hele tijd later reageerde je weer en ik reageerde terug, maar omdat ik niets hoorde heb ik het maar even op je blog gezzet. Jij bent toch Toetje? Ik mail ook wel even……

      • Nee echt! Ik ben Toetje niet. Heb wel een lekker (bol) toetje!!

      • Nou, ik ben dus duidelijk in de bonen, ik heb ook bij Toetje gereageerd geloof ik, dus dan komt het wel in orde, hoop ik, bedankt!

  14. Waw, inderdaad indrukwekkend mooi!
    Zweden staat al lang op mijn verlanglijstje om er eens een vakantie door te brengen… ook wel om het land van Pippi te gaan bezoeken, maar zeker ook om de mooie natuur, de rust, de stilte!
    MAar het is zo duur hé, of valt dat uiteindelijk toch wel mee?!

  15. Prachtige foto’s wederom! Die van mij zijn er niets bij. Maar ja, wel goed bedoeld:-)

  16. http://www.picasa.nl downloaden…. al je foto’s worden geindexeerd en bewerken maar! Heeel tof en simpel programma.

    Mooie foto’s Janneke!

  17. Wat prachtig!!! Vooral die van die kristallen, daar zou ik zo bij weg kunnen dromen, ik ben net een ekster wat dat betreft.
    Hier is de sneeuw al weer prut, omdat het dooit, vanavond hing er een zware mist in de straten, bar weer, niet meer zo mooi helder als bij jullie. je hebt de koude en de sfeer goed weten vast te leggen op foto!

  18. Wat wonen julli toch akelig mooi. ik krijg er kippenvel van. Hier i het ook eeg koud, maar lang niet zo mooi als daar….blijf maar posten, dit soort logjes, ik blijf ervan genieten!

  19. Super geweldig mooi!

    Wow, sneeuw!!, zegt Boaz vanaf mijn schoot 😉

    Het schijnt dat de sneeuw die boven West-Engeland hangt/valt/ligt, nu ook onze kant op komt…’t zal mij benieuwen!! Een uur hier vandaan zijn mensen ingesneeuwd en hier nog geen vlokje gezien!!!

  20. Ja, ik kan het zelf ook nog steeds niet geloven. Ik WOOON hier! Ik geniet net zo als jij van al het glinsterpoeder (glitterpuder) overal!!

Geef een reactie

