PFOE!!!!!!


Druk, druk, druk!!!!! Ik ben een bruiloft aan het organiseren en de zweedse mentaliteit is anders. We hebben een heleboel hulp nodig donderdag en vrijdag. De zaal moet uitgebreid versierd worden. Ik maak een koud buffet voor 80 man met salades en zo en 100 gevulde eieren(dus eigenlijk 200). Er moeten gehaktballetjes gemaakt worden van 2 kg. vlees (je weet wel köttbullar bij Ikea). Gelukkig heb ik het een en ander weten te delegeren. In Zweden moet je een specifieke opdracht krijgen, anders gebeurt er niks. Dus ik heb een schema gemaakt waar iedereen wanneer moet zijn en wat we dan gaan doen. Ik moet zeggen:dan werkt het aardig. Als je vrijblijvend vraagt of ze kunnen helpen, komt er niks van terecht. Leo loopt daar met zijn werk ook tegenaan. Je moet heet even weten. Nou, en dat was dus de reden dat ik gisteren geen ijd had om te loggen. Nu heb ik eigenlijk ook geen tijd, want ik moet spullen gaan halen en het boodschappenlijstje voor het buffet completeren.
Maar even over oud en nieuw:

Oudejaarsdag was een stralende dag, maar het was -15 gr. De sneeuw was onderhand van de bomen. Het had al 5 dagen niet gesneeuwd, wel rijp
dit is ZO 2009!! Onderstaande foto is van vandaag met dezelfde struik:
We werden dus gisteren wakker en het sneeuwde. Er is gisteren en vannacht weer zo’n 5 centimeter bij gevallen. Het raarste is nog wel dat het hier regelmatig sneeuwt uit een bijna blauwe lucht!
Ik had een dag voor oudejaar al de oliebollen gebakken: Eerst rijzen in de wasdroogkast, omdat zo’n grote pan te breed is voor de schoorsteenmantel…..

Toen we hier gingen wonen, heb ik zo’n klein tweepersoonsfrituurpannetje(Scrabblewoord!) gekocht en daar pasten nu precies drie oliebollen in…….. maar het zijn er toch ook 60 geworden!

Op oudejaarsdag heb ik de appelbeignets gebakken. Ik kon er pas laat aan beginnen, want op oudejaarsochtend had ik een vergadering en toen ik thuis kwam om 1 uur, hadden we geen stroom!
Leo had me al geprobeerd te bellen, maar de batterij van mijn mobiel was leeg. We hebben nog zo’n ouderwetse stoppenkast. Op een gegeven moment kwam de stroom er weer op, maar de keuken en de tvättstuga (zeg maar gewoon bijkeuken, hoor!) hadden geen licht.We hebben alle stoppen er 1 voor 1 uitgehaald en nagekeken. We konden nergens een stop vinden die het niet deed. Ik was me al aan het opwarmen om in mijn beste zweeds een electricën te bellen, toen ik ineens op het idee kwam dat er buiten ook nog een stoppenkast is! En ja hoor, bij het weer aangaan van de electriciteit was er een stop gesprongen van 25 ampère. We hadden stoppen van 10 ampère, van 16 ampère, maar niet van 25 ampère! Dus moesten we nog snel even naar de winkel (8 km. verderop) om stoppen te halen. Om dire uur waren we eindelijk weer thuis, maar we hadden alles. Toen ben ik maar aan het bakken gegaan. De dag
daarvoor had ik al appels in de suiker met kaneel gezet:
en daar heb ik 21 apppelbeignets van gebakken:

MET mijn hollandse servetjes uit mijn Secret Santa cadeautje, zie je ze Frieke?
Het was ondertussen 6 uur geworden. We wilden toch nog even naar de buren om oliebollen te brengen. Dus heeft Leo een kaartje op de computer gemaakt :
en we hebben 5 zakjes gemaakt met twee oliebollen en twee appelbeignets (Leo lust ze niet, dus ik had er nog vier over nadat ik er zes in de vriezer heb gedaan voor Jessica) en zijn op pad gegaan. Er waren drie uren niet thuis, dus uiteindelijk hebben we aan de andere twee ieder twee zakjes gegeven. Ze vonden het erg leuk, maar ik heb nog niet gehoord of ze ze ook lekker vonden. Wij vonden het heerlijk! Ik had een oliebollenrecept van Internet gehaald en dat was heel goed! Op het laatste moment had ik ook nog een slaatje gemaakt van allerlei restjesdingen en dat hebben we om twaalf uur gegeten:.
Jessica had me al gewaarschuwd dat het vuurwerk heel snel voorbij is, dus wij stonden om 12 uur klaar natuurlijk! Niet buiten (-12) maar veilig aan het keukenraam. Maar inderdaad: het was na 5 minuten afgelopen! vnl. siervuurwerk en bengaals. Ik heb bijna geen knallen gehoord. In de verte kon je ook vuurwerk zien, maar ook dat was snel afgelopen. Mooi zo! ik vind het echt hele erge geldverspilling, ook al is het mooi om naar te kijken. Zo hebben wij een traditionele en rustige Ouderjaarsavond gehad. Morgen of vanavond over nieuwjaar, anders krijgen jullie veel te veel mooie foto’s tegelijk te zien, een overkill!

9 Reacties op “PFOE!!!!!!

  1. Jij ook! En sterkte met de organisatie van de bruiloft

  2. Wat ziet dat er allemaal lekker uit, wat ben je druk geweest joh! Dat moet wel goedkomen met die bruiloft..

    Bedankt voor je nieuwjaarswensen: graag wens ik jou ook een heel mooi 20-10 in Zweden toe, groet Roelien

  3. Jummie….lekker! Het ziet er heerlijk uit, jouw baksels. Wat leuk (en dapper!) dat je een bruiloft gaat organiseren…wel veel werk haal je op je hals zeg!

    Hier geen sneeuw (althans, maar een heul dun laagje) maar het beloofd koud te worden de komende week. Leuk: dan kan Oudste zijn schaatsen aan die hij voor zijn verjaardag kreeg.

  4. o jee die foto’s van dat eten…….ik ben af aan het kicken van de oliebollen ik zit hier echt te kwijlen………..

  5. Zo, leuk om te lezen over die andere mentaliteit. Succes met de organisatie. Je hebt lekker gebakken zo te zien.

  6. Goed nieuwjaar! ’t Ziet er allemaal zo mooi uit, die sneeuw, die oliebollen… Sterkte met de drukte, ik doe het je niet na, maar dat wist je al…

  7. ja.. ik zie ze… leuk.. ik hoop dat alles gesmaakt heeft.. want daar doe je het toch ook voor… hier ligt weer een dikke , nouja dikke, laag sneeuw…dat wordt lopen naar mijn moeder.. de fiets doe ik nu niet meer met deze weersomstandigheden…

    fijne dag
    grts

  8. Ha ha vandaag 3 Januari sneeuwt het hier ook ineens uit een blauwe lucht!
    Het ziet er nu net zo uit als bij jullie in het Noorden!!
    gr
    Aafje

  9. Ja, wat een werk en wat een geluk dat we erachter kwamen dat je ze allemaal specifiek een opdracht moet geven! Gisteren ontdekte ik het weer: Säg bara vad jag ska göra, så gör jag det. Kan je dan niet zelf denken??? Nou ja. 😉

    Krijg ik morgen oliebollen???? :-D:-D:-D

    Ik zie er nu al naar uit!! Liefs jezz

Geef een reactie

