De andere kant van de medaille


Toen we in juli in onze flat kwamen hier in Zweden, konden we er zó in trekken. Er lag vloerbedekking, er stonden een koel- en een vrieskast, een fornuis en zelfs een wasmachine èn het huis was van top tot teen schoongemaakt!
Toen wij ons huis kochten in Kolbyttemon konden we er zó in: er staat een wasmachine, een koel- en vrieskast, overal in het hele huis ligt vloerbedekking én het was van top tot teen schoongemaakt! Hier maak je je huis schoon als je vertrekt en je laat de wasmachine evt. droger, koel- en vrieskast en natuurlijk je fornuis achter voor de nieuwe bewoners.
Nu hebben wij de huur opgezegd per 1 januari van onze flat in Linköping en dus moeten we het huis SCHOON achterlaten. En daarom hebben we gisteren en vandaag het hele huis schoongemaakt en de laatste afgedankte meubels naar de vuilcontainer gebracht. Het was een hele klus. Ik heb b.v. nooit zo de neiging om mijn oven steeds schoon te maken na gebruik, dus alleen daarmee ben ik bijna drie uur bezig geweest. Maar het is gelukt!
Alles moet gesopt worden. De koel- en vrieskast zijn al gedaan.

Zo is het beter!

De kamer. Er is nog een klein plekje nat van het dweilen, zie je dat?

Dan nog de slaapkamer en……

Afscheid van ons pleintje!

Toen we thuis kwamen hebben we nog even het foldertje bekeken wat we er bij kregen, maar we zijn het e.e.a. vergeten. We hadden achter en onder het bad moeten schoonmaken, achter het fornuis moeten schoonmaken en IN de lampen van de keuken en badkamer. Nu moeten we morgen dus nog even terug, maar volgens mij is het zo gebeurd. We hebben daar maar vier maanden gewoond. Leo wil morgen ook de sleutels naar het verhuurbedrijf (Stångåstaden, een begrip in Linköping!)gaan brengen. Als we weer thuis zijn, ga ik oliebollen bakken en appelbeignets. Donderdagochtend heb ik eerst nog een vergadering en anders wordt het zo laat om nog te bakken. Ik denk er over om alle buren een schaaltje oliebollen en appelflappen te brengen. In ieder gavl komen Jessica en Perre oliebollen eten morgen. Donderdag vertrekken ze naar Nederland en komen 7 januari terug. Op 8 januari trouwen ze dan. Hopelijk sneeuwt het niet heel erg hard als ze terug komen, anders kan he vliegtuig niet landen!

10 Reacties op “De andere kant van de medaille

  1. Hier in Zwitserland is het precies zo. Ik vind het wel lekker, zo in een schoongemaakt huis te komen bij / na de verhuizing.

  2. whahaha dit klinkt zo als een vakantie huisje en het is een mooi gegeven, eigenlijk doe ik dat ook wel om het schoon achter te laten maar goed, als ik dan in een nieuw huis terecht kom, hoe schoon ook, ik heb geleerd om altijd gewoon eerst schoon te maken, je weet nooit… dat is een familie motto 😉

    En dit gaat wel erg ver natuurlijk, ook de lampen, alhoewel, reminds me, zou ik ook weer eens moeten doen, lol 😀

    XXX

  3. Ik doe het ook, als we verhuisd zijn terug gaan om het huis schoon te maken. Met name de douche/badkamer, de wc en de keuken worden grondig gesopt. Maar ook het nieuwe huis wordt eerst schoon gemaakt, inderdaad … je weet maar nooit! Je flat ziet spik en span uit!
    Is Jessica een Nederlandse en Perre een Zweed? Komt de hele Nederlandse familie- en vriendenkring bruiloft vieren in Zweden?

  4. Ik weet dat het hier niet zo is.. mensen laten soms de boel echt smerig achter.. nee niet op de “zichtkant” maar wel op die verborgen plekjes..ik heb zo’n hulp gehad die alleen maar zichtwerk deed… nu heb ik er één die gelukkig ook de andere dingen doet…
    tot zover “die propere hollanders”…. wel het stoepje geveegd (nieuwsgierigheid) maar de wcpot vol strepen…

    jullie hebben eer van je werk
    grts

  5. Goed hoor! Ik vind het ook niet meer dan netjes om de boel schoon achter te laten. Doe ik ook altijd als ik verhuis.

  6. goh, dat is toch best apart al dat gepoets van tevoren. En of het zinvol is? Misschien willen de nieuwe bewoners wel iets schilderen of zo, en dan is al dat gepoets voor niets geweest. Of mag dat niet in huurwoningen in Zweden?

  7. het is op een manier ook afscheid nemen van het huisje. al heb je er maar 4 maanden gewoond: het was toch het eerste plekje in Zweden! dat pleintje herkende ik diret van de foto’s, grappig!

  8. @Ellen: ja, het is heerlijk om in een kant en klaar en schoongemaakt huis te komen. Je hebt al zo veel gedoe met een verhuizing. Wat een gedoe ik het ook vond om dathele huis te soppen: ik zou het niet anders willen.
    @ Morgaine: Nou, opnieuw schoonmaken is echt niet nodig hoor! je moeet niet vergeten dat je ook niet hoeft te schilderen of behangen of vloerbedekking te leggen. Je kunt je meubels er in zetten en klaar.
    @ Mariam: Jessica is nederlandse (logopediste, net als ik) en Pierre is een Zweedse kunstenaar/filosoof die daar geen werk in heeft en dus persoonlijk assistent is van een gehandicapte. Ze gaan 8 januari trouwen en de Nederlandse familie en deel van de vrienden komen hierheen. In Nederland hebben ze ook nog een feest voor mensen die niet naar zweden kunnen komen.
    @Clair: breek me de bek niet open. Ik heb jaren op een hulp vertrouwd die steeds meer geld vroeg. Op een gegeven moment ben ik het zelf gaan doen en bwaah, bwaah, overal vuil achter en onder dingen!
    @ Toaske:Nee, alles wordt voor je gedaan. Je kunt bij de verhuurmaatschapij langs en behang en vloeren en koelkasten uitzoeken en dan wordt het er voor je ingezet. Dat hoort gewoon bij de huur. Het is hier helemáá’l niet gebruikelijk dat je in een huurwonig ook maar iets doet. Zelfs voor het aandraaien van een schroefje kun je bellen.
    @Repel: Ja, zo had ik het niet bekeken, maar je hebt gelijk! Het had ook wel iets: Leo en ik samen als een schoonmaakteam en dan nog even naar het (nu) besneeuwde pleintje kijken…..

  9. Hier ben ik dan eindelijk om eens te reageren op je info. Ja ik weet goed hoe ditvoor jullie is en ik heb daar ook beelden bij.
    Veel succes en hele fijne feestdagen in nederland.
    Mijn beste wensen voor jullie en alle kinderen.
    Je zult ook wel geschreven hebben waar jullie nu heen gaan dus ga ik snel verder lezen.
    Lieve groet,
    Madeleine

  10. Ónder het bad?!

    Hier was de vloerbedekking (beneden!) schoon, maar verder heb ik echt uren staan boenen in de badkamers en boven….. 😦

Geef een reactie

