Hij staat en alles is kerstig in Zweden…..


Het is allemaal een beetje laat, maar nu kan de kerst toch gaan beginnen:

Hoewel ik een hele gestylde witte kerstboom wilde, heb ik nu toch er wat rood en sterren van stro ingedaan. Het is buiten al zo verschrikkelijk wit! We hebben van het jaar voor het eerst geen echte kaarsjes in de boom zitten we durven niet met ons houten huis. Het is beslist geen mooie kerstboom, maar we zijn er nu al aan gehecht. We hebben hem Nana gedoopt, net als onze kat in Puttershoek. Dat was ook zo’n mager scharminkel. Alleen de kerstboom mauwt niet de hele dag, lekker rustig.
Zo ziet de andere kant van de kamer er uit met – in de serre – de sterretjes.

Dit is een oversichtsfoto van de kamer.
Ik heb er zin in! In de haard brandt een lekker fikkie.Aan de rechterkant zie je ook nog ons vuurgereedschap wat we gisteren hebben gekocht.

Ik heb er dus zin in. Zometeen ga ik satévlees snijden en marineren EN ik ben een kerstbrood aan het bakken! Ik had er ineens zin in om dat te maken vanmorgen. Nu kan je hier geen amandelspijs krijgen, dus ik heb iets in elkaar geflansd van gehakte amandelen en suiker en vanillesuiker en geraspte citroenschil. Dat kan je hier zien: Het smaakt best een beetje naar amandelspijs, alleen dan dat het net gemaakt is en amandelspijs moet je zes weken van te voren maken en dat er stukjes in zitten omdat ik niet zo nauwkeurig gehakt heb. Dat deed ik vroeger allemaal! Ik kon ook geen bladerdeeg vinden anders had ik ook nog een kertkrans gemaakt. Als we te veel hebben, geven we het met Jessica en Pierrre mee morgen. Dat zijn echte hongerlappen en ze hebben weinig geld zo vlak voor de trouwerij.

Het wordt hier duidelijk een witte kerst of er moet een tropische storm van 12 uur komen met temperaturen van 25 gr. Ik heb net de weeersverwachting nog even bekeken en dat wordt niet verwacht. Integendeel: er wordt vorst verwacht met een kleine kans op sneeuw.
Laat de kerst maar komen. Wij zijn er klaar voor!

18 Reacties op “Hij staat en alles is kerstig in Zweden…..

  1. Heel fijne kerst daar in dat mooie Zweden!

  2. Je huis ziet er gezellig uit! Waarom liggen er mandarijnen onder de boom? Hoort daar een verhaal bij? Fijne dagen, Janneke met je dierbaren.

  3. @ Door: Door jouw vraag ben ik even gaan googlen. Ik weet niet beter dan dat mandarijnen bij Kerstmis horen, net als walnoten. Soms steken we een kruidnagel in de mandarijnen. Dan krijg je zo’n heerlijke geur. Bij de folder van Super De Boer vond ik dit: “Mandarijnen lijken enigszins op geplette sinaasappels met een losse, oranje schil en hebben een geurig aroma, die onlosmakelijk is verbonden met Kerstmis”. Precies wat ik zei dus! Misschien is het iets van de omgeving van Rotterdam. Zowel Leo als ik hebben het van huis uit meegekregen.
    @ Toaske en@Door, bedankt en jullie ook een fijne tijd!

  4. Een hele fijne kerst Janneke en Leo!
    Groet Roelien

  5. God Jul! Enne ik ken er nog een: Om Anders (30 november anders namsdagen) slaskar skall julen braska. En het klopt ook nog, net als de rönnbär. Wij hebben vanmiddag met de kinderen voor Kalle Anka gezeten en hebben een julskinka gemaakt, heerlijk. groetnis van een friezin uit Zweden, anna (amandelspijs heet mandelmassa en koop je in van die rollen, ze liggen vaak bij de bakprodukten)

  6. @allen: bedankt en hetzelfde!
    @Anna: Je overschat mijn zweeds! Met behulp van het online woordenboek, maak ik er het volgende van: Äls het spettert op Anders-dag, krijgen we een goede kerst” Klopt dat? Leuk dat je meeleest! Ben jij degene die uit Värnamo binnenkomt op mijn blog?

  7. Lieve mensen in het koude Zweden ” God Jul” en fijne dagen.
    groet Mariam

  8. Klopt, Lanna ligt in de gemeente Värnamo. Je schrijft leuk, dus ik lees je stukjes graag. Het betekent zoiets als regenachtig weer op 30 november, dan een koude en witte kerst, maar het schijnt ook andersom te kunnen. Bron: een zweedse kennis van 83 jr. (zelfs in mijn papieren van Dale komt ‘braska’ niet voor, op SMHI staat wel een uitleg). hej då, anna

  9. Oh Janneke, ik ben spontaan verliefd op deze boom, imperfectie, dat is wat zij laat zien onze moeder natuur 😀

    En wat heerlijk dat je het zo fijn hebt zo op het laatste moment! Go for it, en hele fijne kerstdagen!

    XXX

  10. Nog een imperfecte boom met een naam, zo is mijn kleuntje niet de enige zie ik wel.
    Inmiddels is het tweede kerstdag maar toch nog fijne dagen gewenst.

  11. OT, lieve Janneke, ik zet mij er niet tegenaf hoor, maar we zijn maar met twee, beiden aardig afgevallen dus veel eten kunnen we toch niet zo bleek giseren ook alweer en voor slechts twee ga je niet uren en uren in de keuken staan, oh wacht even… ben er toch meer dan 3 uren mee bezig geweest 😉

    Als er een grote hups zou komen, die er niet meer is… kleine familie hier… dan laat je dat wel, ooit misschien weer dat ik zo uitgebreid ga of kan koken maar met alleen tiener? What’s the use 😀

    Geniet van deze tweede dag, gaan wij ook doen, vandaag zien wat mijn moeder allemaal gemaakt heeft 😀

    XXX

  12. Ik kan er niet over uit wat een schitterend huis jullie hebben! ik vind de inrichting ook mooi….maar ik word stikjaloers op de ruimte die jullie hebben heerlijk!

    Geniet van deze kerstdagen…

  13. Wat ziet het er gezellig uit, en wat wonen jullie PRACHTIG daar! Fijne feestdagen!

  14. prachtige boom 🙂
    fijne dagen gewenst, lijkt me prachtig in zweden nu… zwijmel…..
    gr sillie
    werkt je bbm nu toch?

  15. Wat hebben jullie een heerlijk licht huis, lijkt me heel fijn om in te wonen!

  16. Wat gezellig Janneke! Hihi, ik vind het grappig om “alle verschillende soorten bloggers” verzameld te zien bij jou 😉

  17. Hongerlappen?? WIJ???? :-DDD

Geef een reactie

