Op een mooie winterdag…..


We hebben weer geld! Leo’s salaris is gisteren bijgeschreven en nu hebben we dus van alles kunnen kopen. We hebben alletwee een paar schoenen gekocht waar je mee in de sneeuw kan banjeren. Dat is wel nodig ook, want gisteren is er weer een heel pak gevallen . We konden ons huis bijna niet meer vinden!
Het is hier prachtig! Ieder takje en zijtakje en ander uitsteeksel heeft een sneeuwlaagje bovenop en soms ook aan de zijkant waar de sneeuw tegenop is gewaaid.
We wonen in een kerstkaart, maar ik heb toch ook kerstversiering gekocht. Omdat het zo heeft gesneeuwd vannacht en omdat we nu toch weer geld hebben
hebben we toch maar een kerstboom gekocht. Vanavond hoorde ik trouwens dat je helemaal geen kerstbomen uit het bos MAG halen. In Zweden is al 100 jaar de policy dat je voor iedere boom die je omhakt, een nieuwe moet neerzetten. Vandaar dat er hier nog zo veel bomen zijn in tegenstelling tot Ierland b.v. waar ales gekapt is. Maar enfin, we hebben eene boom. Hij was alleen een beetje groot.
en omdat hij bevroren is, kunnen de takken makkelijk breken als je ze probeert te buigen. Hij staat nu in de garage te ontdooien, morgen tuigen we hem op. Maar een beetje kerstsfeer hebben we al gemaakt:

en we hebben, behalve voor de kerstboom ook andere lichtjes gekocht…….

Nou, geen gezicht hè? Maar we gaan ze dan ook in de serre hangen morgen met hun gezicht naar de kamer toe…de kamer die er ook al aardig gezellig uitziet zelfs zonder kerstboom

Ik heb ook allemaal leuke kerstboomversiering gekocht, maar dat laat ik morgen pas zien en verder hebben we het volgende gekocht:
Een messenblok! Wat ik al zo lang wilde hebben! Op de achtergrond zien jullie mijn aap-noot-mies-kannetje en mijn aap-noot-mies-theedoos. Die heb ik opgespaard bij de kaasboer in Dordrecht en Puttershoek (de Groot)
Eigenlijk wilde ik ze cadeau geven, maar er zijn bijna geen mensen meer die zo hebben leren lezen en ik wel. Ik was er erg aan gehecht en nu heb ik ze maar gehouden. Ik mis mijn kinderen met kerst en mijn kleinkinderen en mijn schoonmoeder en Miriam die ook altijd kwamen. Nu maak ik een rijsttafel voor Jessice en Pierre en Leo en mij natuurlijk, maar dat is toch niet hetzelfde en dat is ook leuk. Hier vieren ze eigenlijk meer kerstavond dan de kerstdagen. De winkels zijn gewoon alletwee de Kerstdagen open. Morgen krijgen jullie misschien nog wat sneeuwfoto’s tot ze je neus uitkomen waarschijnlijk.

8 Reacties op “Op een mooie winterdag…..

  1. ooo mooie sneeuw foto’s.. die zijn nooit te weinig!!!
    hier begint de sneeuw een klein beetje weg te dooien, ik heb denk ik in nederland nog nooit zoveel sneeuw meegemaakt.
    morgen gaan we nog even langs a rnaud (hij is jarig) en dan naar berlijn voor 2 nachten om daarna een week in tsjechie te zijn…
    heb er zin in, maar is wel raar jullie met kerst in zweden.
    bij terugkomst pluis ik het blog wel weer uit.
    liefs ook aan leo

  2. Wat een mooie boom, fijn dat het geld weer rolt en ik ben benieuwd naar hoe de boom er uiteindelijk uit gaat zien. Wat een ansichtkaart toch waarin je nu woont. Ondanks al het gemis, hoop ik dat je kunt genieten van alles wat er wel is en ik wil je graag een hele mooie kersttijd toewensen met iedereen die je lief is!!
    Enne die foto’s komen me nog niet de neus uit hoor, zet ze maar op je blog. Leuk om te bekijken…Hartelijke groet Roelien

  3. Kan me voorstellen dat je toch ook wel wat weemoedig wordt nu. Maar het wordt vast en zeker een mooie kerst daar in Zweden!

  4. Nou, ik heb het lezen nog wél met Aap-noot-mies geleerd hoor.
    Ik kan het hele rijtje nog opzeggen: Aap, noot, mies, wim, zus, jet, teun, vuur, gijs, lam, kees, bok, weide, does, hok, duif, schapen.

    Mijn oom verzamelt alles van Cornelis Jetses. Vandaar. Bij gebrek aan ruimte bij hem thuis, hingen er altijd schoolplaten bij ons in de gang. En die grote klassikale leesplank dus ook. Op mijn vijfde leerde ik daarmee dus al het lezen.

  5. @Allen: Nou, de boodschap is duidelijk. Morgen zet ik nog een paar foto’s van de sneeuw op mijn blog. Maar zeg niet dat ik niet gewaaschuwd heb!
    @ Toaske: Ja, een beetje weemoedig ben ik wel. Weet je: je weet het van te voren, maar het is zo vreemd…
    @Geartsje: Nou, dat doet me nu deugd! Ze hebben die methode als oud vuil aan de kant geschoven, maar de mensen die in mijn tijd lezen en schrijven hebben geleerd, maken veel minder taalfouten dan met de nieuwe methodes. Weet je dat deze methode nog weleens gebruikt wordt om kinderen die hardnekkig niet leren lezen aan het lezen te krijgen?

  6. Sneeuw in Zweden is mooier dan sneeuw hier denk ik, maar eigenlijk word alles mooier met sneeuw, ja toch? Dat zei ik laatst ergens anders ook al, hahaha 😉

    Aap, noot, mies, niet zo op school geleerd maar ik heb nog wel thuis dat leesplankje of bord, erg groot gehad, geweldig juist! ooit kende ik het ook uit mijn hoofd 😀

    En een kerstboom en versieringen doe ik niet aan, ooit plant ik wel mijn bezems omgekeerd in een pot 😉

    XXX

  7. daar hou ik van de winkels open met kerst !

  8. Hier zijn ook veel winkels open tijdens de Kerstdagen (1e Kerstdag weet ik niet). Het is even wennen aan andere tradities :).
    Maar wat grappig, die kaasboer de Groot uit Puttershoek….zit die er al lang? Als ik het goed heb, zat ik op naailes met ‘mevrouw’ 😉 de Groot en zijn ze ongeveer anderhalf jaar geleden verhuisd?

Geef een reactie

