Zonnewende


Zoals ik hier al schreef: de winter duurt op het noordelijk halfrond korter dan de zomer. Waarom dat zo is, kan je daar lezen. En het KLOPT!!! gisteren ging de zon hier op om 08.50 en onder om 14.58 en hoewel de zon vandaag opging om 08.51, ging hij vandaag onder om 14.59!! In het begin zal het verschil niet meer dan 1 à 2 minuten zijn, maar al snel zal het verschil oplopen met 7 minuten per dag! Ik heb heel wat depressieve logjes gezien vandaag, heel wat verdrietige verhalen gelezen, maar DAT is toch goed nieuws. Ik kan er heel erg blij van worden. In de primitieve culturen (heidendom) werden de geesten van het duister weggejaagd met donderstokken en een hoop herrie en veel , fel licht van grote vuren. Ieder jaar lukte het weer, want het duister verdween daarna geleidelijk. Trouwens:dat wordt nog steeds gedaan. Wij noemen dat vuurwerk en kerstbomenvuren met oud- en nieuw.

14 Reacties op “Zonnewende

  1. Nou dan ben ik blij dat het elk jaar weer lukt:) ik moet er niet aan denken dat de dagen altijd zo kort van licht zijn:)..
    Je hebt gelijk.. dit is keigoed nieuws…

    grts

  2. Ja, de dagen gaan weer langer worden! Jeuh!!!

  3. En óp naar de zomer! Ik kan niet wachten! Alhoewel….de sneeuw is hier werkelijk prachtig, daar geniet ik echt van want het kan zo weer jaren duren voordat het nog eens zo wit wordt!

  4. Wat Madelief zegt! 🙂

    • @Clair, @Madelief @Toet: Ik heb slecht nieuws voor jullie: Hoewel het eerder licht wordt en later donker vanaf nu, duurt het nog een hele tijd voor het weer een beetje warmer wordt, wat zeg ik? het wordt eerst nog kouder dan het nu is met als dieptepunt februari.

  5. Ik ben bij toeval op deze blog uitgekomen,maar wat ik tot nu toe leest geeft me het gevoel dat alhoewel ik alweer haast 3 jaar in linköping woon en werkt , jullie veel meer ingeburgerd zijn in een half jaar dan ik in 3 jaar .
    Ik heb met veel plezier de meeste blogjes gelezen en zal dat blijven doen,mischien zet dat mij aan om toch maar wat meer Zweeds te leren etc:

  6. Kijk, dat is goed nieuws. Maar doen jullie zelf ook wel mee met het verjagen van die geesten?? Is belangrijk hoor!

  7. Vandaag de kortste dag, toch is het hier meestal ps half januari te merken vind ik. Mijn moeder was 18 januari jarig en rond die tijd merkte je dat het weer langer licht was ’s avonds.

    Als ik een geest tegenkom, zal ik hem/haar vriendelijk groeten want ik houd niet van vuurwerk, dat is zo’n herrie altijd en mijn katten schieten elk jaar weer volledig in de stress door dat geknal.

  8. @Mammalien en @Haba: ik vertrouw er op dat de geesten van het duister gewoon weggaan. Het is nog nooit fout gegaan. Voor mij hoeft die herrie niet zo. De vuurpijlen (imitatie van het noorderlicht) vind ik dan weer wel mooi……..
    @Haba: Dat is het nou juist: eergisteren was de kortste dag! De winter duurt twee dagen korter. Ik leg dat uit in mijn stukje. En het klopt dat je dat later pas merkt. In het begin is het verschil per dag maar 1 of 2 minuten, Na ongeveer een maand loopt het verschil per dag tot 5 minuten op, maar hier in zweden tot 8 minuten.

  9. voor jou en Leo warme kerstdagen en in 2010 nog heel veel eye-openers wat betreft het zweedse avontuur!
    Ik geniet van je/jullie belevenissen, groet, Marion

  10. Ik zie dat je via de reactiebox ook weer nieuwe contacten opdoet; dat is leuk! En mooi logje!

  11. Mooi he, de zon en de planeten…
    Wij hebben ooit een bruiloft gehad in Uppsala in juni. We hadden de hele dag en nacht gereden en kwamen tond 3 uur ’s ochtens aan. We hadden de zon onder zien gaan, maar hij dipte maar nauwelijks onder de horizon, hij piepte vrijwel direct weer boven…..hij was maar net ‘onder water’.

  12. Ja, mooi hé? Die natuur religie 😉

    XXX

Geef een reactie

