De appeltaart en de buren


Omdat zij het veel te druk heeft met haar twee kinderen en een cursus die ze in januari gaat geven, doe ik nu toch het logje over appeltaart dat zij zou doen. Toen ze bij me was in november, hebben we verschillende appeltaarten gemaakt van de appels van onze laatdragende appelboom.
Koken vind ik leuk. Laat mij maar een rijsttafel klaarmaken voor 20 personen met 12 gerechten of pompoensoep met een hele gegrillde zalm en een groentewaaier of zo. Ook bruiloften met hapjes en salades voor 100 man, draai ik mijn hand niet voor om.
Met bakken en toetjes maken heb ik altijd minder succes gehad. Mijn dochter echter is een ware kunstenaar met bakken. “Het geheim is,” zegt ze, “dat je je met bakken precies aan het recept moet houden” en dat snijdt wel hout misschien, want met koken houd ik me nooit precies aan het recept.
In ieder geval: we hebben appeltaarten gemaakt. Eerst een appelkruimeltaart, zo maar even uit de losse pols: (recept van Internet)heerlijk.
Toen hebben we een nederlandse appeltaart gemaakt:

Toen hadden we nog een heleboel appels over:

en daarom besloten we ook nog een zweedse appeltaart te maken (2x)
Daarbij hoort vanillesaus, niet uit een pakje maar ECHTE, met eidooiers die langzaam moeten binden, maar niet koken. Ik weet dat het kan, maar ik had het zelf nog nooit gedurfd gedaan. Het resultaat was verbluffend!

Dit recept hadden we gemaakt vanuit het kookboek van Joëlle en ik wil het jullie niet onthouden:


Als jullie het niet kunnen lezen, moet je maar even koeren
Dus toen de buren zouden komen kennismaken, besloot ik een nederlandse appeltaart te maken, precies volgens recept.. Ik blaakte van het zelfvertrouwen! Allles ging goed, taart in de oven. Bij het recept stond dat je hem 50-60 min. in een oven van 200 gr. moet bakken. Ik zette het wekkertje dus op 30 minuten om dan vast even te gaan kijken. Wat schetst mijn verbazing toen ik na een halfuur terugkwam en de bovenkant was al een beetje verbrand! Ik ken deze oven natuurlijk nog niet zo goed en dan heb je dat. Gauw eruit gehaald en de boven kant afgeschrapt. Nou ja, wat ik overhield was een vrij platte appeltaart die misschien van binnen nog niet gaar was. Ik heb de volgende oplossing gevonden:

Die Zweden dachten natuurlijk dat dat zo hoorde! Hun taarten zijn altijd ook een beetje plat.
Het was erg gezellig met de buren; ik ben vergeten foto’s te maken, maar de kinderen hebben een huizenhoge knikkerbaan gemaakt. en een lang treinspoor. Er waren nl. twee dozen met speelgoed per ongeluk meeverhuisd. Nou ja, ieder kind dat hier komt heeft plezier nu.

12 Reacties op “De appeltaart en de buren

  1. oooo, appeltaart. Al-tijd-lek-ker. Warm. Slagroom. Beetje kaneel. Chocolademelk. Ik smacht….

  2. Ik ben weer helemaal bijgelezen :). Leuk hoor! Wat anders toch dan hier, maar ook zo mooi.

    X
    Mirjam

    ps: dank je wel nogmaals, nogmaals, nogmaals :D. Het gaat hier zo goed met Adam!!

  3. Dank jij, jij, jij, voor het prachtige boek. Ik heb het uit (tot half vier ’s nachts doorgelezen!)

  4. Ja, ik had het gelezen 😀 (loop erg achter en doe niet héél hard m’n best om bij te raken…..internet kost zóveel tijd als je het ‘goed’ wil doen!)

    Beloofd is beloofd, dan krijg je ook deel twee 😀

  5. lekker appeltaart.. dat zijn toch altijd de lekkerste taarten vind ik..smaakt in alle jaargetijden goed…
    dankjewel voor het recept. Ik ga het zeker eens proberen..

    OT even een vraagje.. hoe gaat het met Leo?, geen bericht, goed bericht of heb ik wat gemist?

    grts

    • Clair@ Ja, je hebt wat gemist. Hij is donderdag al uit het ziekenhuis gekomen en vrijdag weer gaan werken. Nu moeten we 14 dagen op de uitslag wachten. Ik hoop inderdaad dat het 14 dagen is, want als het ernstig is, hoor je het meestal eerder, soms al binnen een week….

      • Ja dat had ik wel mee gekregen Janneke, maar ik was nieuwsgierig hoe het nu verde ging en hoe het gaat met hem. Ze doen zo;n ingreepje toch niet voor niets…ik vind het ook lang 14 dagen tot de uitslag…maar daar is al weer bijna een week van om…

        grts

  6. maar je beschrijft niet hoe het was… ik bedoel de kennismaking met de buren… leken ze vriendelijk? afstandelijk? heb je nu het gevoel daar eens binnen te kunnen valllen?????

    liefs (ps leuk dat je ff belde)

    • Ja, klopt Lon. Ik was zo moe van het er op zetten van al die foto’s dat ik geen zin meer had om daar meer over te schrijven. Het was erg gezellig en de buren zijn erg aardig, erg vriendelijk. Ze zeiden wel dat niemand elkaar in de winter zag, pas in april kwamen ze weer naar buiten. Ik zou er niet zomaar binnenvallen nee, maar dat doen zweden nooit heb ik begrepen. Maar ik zou niet aarzelen de buren in te schakelen bij een noodsituatie of prangende vraag en ik zou ook weten naar welke buren ik dan zou gaan. Alle vergadringen beginnen om 7 uur (kerk) en zijn om 8 uur afgelopen. Jij zou je hier erg thuis voelen: ze gaan allemaal om negen uur naar bed en om half acht, acht uur naar hun werk. Een afspraak om na je werk te gaan eten heb je om vijf uur en om half zeven of zo ben je weer thuis. Ik ben benieuwd hoe dat in de zomer gaat!

  7. IK vrees toch dat de 200 graden in je kookboek iets teveel was, 170/180 graden is genoeg.
    Je moet vaak ook je oven leren kennen hierin.
    Je kan hem ook iets lager in de oven zetten, en ook een tip is idd na 30 minuten, maar misschien nog iets eerder kijken en dan alluminiumfolie over de taart heen leggen dan kan de bovenkant niet meer verbranden als deze gebruind is, maar wel de taart verder garen.
    groeten, Lydia

  8. Nog een reactie,j
    ja ik mocht koeren, ik kan het niet alleen niet lezen maar ook niet zien
    ik bedoel je appeltaart recept(en)
    groet
    Mien

Geef een reactie

