Dr. Ben van Cranenburg


Omdat Marieke zo nieuwsgierig is, zal ik dan maar met hem beginnen. Het heeft ook met haar te maken nl. Toen ik stopte met mijn praktijk en Zweden in zicht kwam, heb ik een heel stel logopedie- en Sensorische Integratieboeken aan haar gegeven. Maar mijn Dr. Ben v. Cranenburg kreeg zij niet! Jaren lang heb ik zijn schema’s fysiologie bestudeerd, heb ik les gegeven over Schema 22 en schema 36, soms ook over Schema 18 (het vestibulaire systeem).
Dr. Ben van Cranenburg ging dus mee naar Zweden. Afgelopen donderdag vroeg ik aan Leo of hij ergens dat boek gezien hed, want ik wilde het meenemen naar de workshop die ik vrijdag zou geven. Leo zei : “Ja, het staat in de garage bij de fotoboeken, maar het is een beetje nat geworden (in Puttershoek in de schuur gestaan). Het ziet er niet zo best uit”. eel gevoel voor understatement, die jongen.
Zo trof ik het aan:
Zo zag het er van de zijkant uit:

Toen ik het opende (met enige moeite!) zag ik dit:

Schema 22 mèt homunculus:

Schema 36:

Had ik em nou maar aan Marieke gegeven, dan had íemand er tenminste nog wat aan gehad! Misschien is ‘ie tweedehands bij Bol.com te koop, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat iemand dat boek ooit wegdoet…………….

16 Reacties op “Dr. Ben van Cranenburg

  1. Dag Janneke,
    Jammer van je boek, dat je zo dierbaar is.
    Ik hen even op internet gekeken en daar vond ik de volgende informatie: Ben van Cranenburgh:
    Schema’s Fysiologie: Fysiologie, pathofysiologie en neurowetenschap 
(ISBN 90 352 1887 6)
 Deze titel is niet meer leverbaar, u kunt het boek wel hier downloaden.
    http://www.stichtingiton.nl/boeken/p/informatie/index.html
    Ik hoop dat je er wat aan hebt! (Maar misschien had je het zelf ook al gevonden.)
    Succes ermee.
    Groet Mariam

    • @Mariam, nee, ik had nog niet gekeken; ik was er nog niet aan toe. Bedankt, misschien kan ik tenminste een paar van mijn dierbare schema’s downloaden…

  2. Oef dat is erg als je zo gehecht bent aan een boek, welk boek dan ook!

    Ik hoop met je mee dat je het boek nog zult vinden in zijn geheel, stom misschien maar wie weet gewoon op marktplaats ofzo. Er zijn genoeg mensen die het wel wegdoen om verschillende redenen, misschien opleiding oid niet afgemaakt wat moet je er dan nog mee…

    XXX

  3. Zo wordt je gestraft voor het niet weg kunnen doen van dingen die je niet meer gebruikt… Ik heb er ook last van (niet van de schimmel, van de bewaarlust)

  4. Van Cranenburg is een begrip! Ons neurologieteam heeft de Iton-scholing gedaan van hem en zijn daar enorm van opgeknapt. Echte eye-openers en heel bijzonder dus. Jammer van je boek, ik kan me voorstellen dat je daar de schurft over in hebt… (en het boek ook)

  5. o wat zonde….en er is ook zo weinig tegen te doen hè.. tegen vocht in boeken…
    Ik hop echt dat je nog ergens een exemplaar op de kop kan tikken.. bij de Slegte misschien?? of bij http://www.boekwinkeltjes.nl ???
    susses met je zoektocht
    grts

  6. zonde zeg dat ziet er idd niet best uit

  7. Geef jij les in SI / logopedie? Interesting.. 😉

  8. Oh wat akelig zeg. zoiets mag helemaal nooit met boeken gebeuren! Succes met je zoektocht.

  9. Hey Janneke, Dankzij José van Dongen heb ik nu je blog ontdekt en vermaak me er kostelijk mee. Wat een drama van je boek!!!! Ik heb het zelf wel en wilde je het al schenken maaaaar mijn dochter (3e jaars medicijnen) verbiedt het mij! Ze zoekt er af en toe dingen in op. Het spijt me! Zelf kijk ik er nl nog maar weinig in. Misschien moet ik dat nog eens gaan doen. Ik wil met veeeeel plezier een aantal schema’s voor je laten kopieëren en eventueel plastificeren hoor, dan stuur ik ze je toe. Laat vooral maar weten!!!
    Marianne Oostinga
    marianne@oostinga.nl

    • Marianne@ Oostinga: Ja bedankt, ik heb ook al een site gevonden(eigenlijk toegestuurd gekregen) waar ik schema’s kan copiëren. Het is niet anders. Bij een verhuizing gaan wel eens dingen verkeerd. Ik kan me helemaal voorstellen dat je je boek niet kwijt wilt. Ik zou dat ook niet doen. Hij is niet meer in de handel, dus……. bewaren! Leuk dat je meeleest. Voel je vrij om commentaar te geven, ik vind het leuk als mensen feed-back geven. Soms pas ik dan mijn logjes speciaal aan om mensen van dienst te zijn.

      • Als de schema’s via die site niet naar je zin zijn dan laten weten he, dan maak ik mooie kleuren kopieën hier in de kopieshop, op A3 formaat. Doe ik graag voor je hoor!!!!
        Verder vind ik dat je er prachtig bij zit , in dat mooi besneeuwde, Zweedse landschap tussen de stieren! Volgens mij vind je weer helemaal je draai!
        Ik ga je soep ook maken! Lijkt me errug lekker!
        Doe ook maar af en toe een receptje van een Zweeds gerecht. Ik heb jaren een Zweedse buurman gehad en die maakte een heerlijke Gluhwein, volgens Zweeds recept. Erg aan te raden!!

  10. Janneke, zonnnde van dat boek. Jammer, balen! Maar ja niks meer aan te doen…. tja had het nou maar aan mij gegeven ja 😉 haha…. neehoor ik heb al zoveel gave boeken van je gekregen!

    Ik heb intussen een interne verhuizing achter de rug zaterdagavond. Het vriest hier namelijk sinds gister… dus alle bellenblaas spullen staan nu hier thuis (denk namelijk niet dat dat tegen vorst kan… wat denk jij?)

    Liefs!

  11. he janneke,

    Je kan het boek downloaden op intenet. Misschien heb ik er nog 1 voor je. ik zal gaan zoeken!

  12. Dag Allemaal,
    Ik ben bezig het boek nieuw leven in te blazen. Uitgeverij Elsevier vond het niet de moeite waard het boek in hun program te houden. Een omzet van 150 per jaar vinden zij niet genoeg. Zij denken alleen in euro’s. De rechten liggen nu weer bij mij als auteur. Als het allemaal lukt komt er een nederlandse en duitse editie.
    Voorlopig moeten jullie het dus nog even doen met de download-versie (www.stichtingiton.nl)
    Groet,
    Ben van Cranenburgh

Geef een reactie

