Pompoensoep


Een aantal mensen heeft gevraagd of ik mijn pompoensoeprecept (Scrabble!) eens wil geven. Nu ik voor het julbord (letterlijk kersttafel) van de kerk heb aangeboden pompoensoep te maken, heb k alles even overzichtelijk bij elkaar gezet en hier komt dan mijn recept:
Je neemt een grote pompoen of twee van die langwerpige. Ik heb nu allebei genomen omdat ik voor zo’n grote club moet koken. Die langwerpige hebben iets meer smaak en die ronde hebben prachtig gekleurd vruchtvlees. Het voordeel van een grote is dat je hem kan uithollen en dan de soep in de pompoen kan opdienen).
Verder neem je een stuk of twee uien, een stuk of twee aardappelen en een grote klont boter. Uien grof snijden, aardappels in blokjes, pompoen schoonmaken (pitten er uit en draden), dan de uien in de gele boter langzaam laten smelten (10 minuten) blokjes aardappel er bij doen, Ketoembar(grote eetlepel), kerrie(beetje), djahé/gemberpoeder (flinke theelepel), djinten/komijn (kleine theelepel), peper naar smaak en nog even in de boter laten pruttelen(5 minuten). Het mag niet bruin worden:

Daarna de pompoen er bij, ook even warm laten worden in de boter, vervolgens kokend water er bij tot het bijna onderstaat. Er zit dan nog helemaal geen zout in. Je doet er nl. kippenbouillon in (ik gebruik gewoon poeder. Als je het helemaal vegetarisch wilt houden doe je er groentenbouilon bij, maar ik vind kippenbouillon lekkerder.) Het moet dan zeker een uur koken, alles moet door en door gaar zijn. Daarna laat je het een beetje afkoelen, anders kan je het niet behoorlijk verwerken. Het moet nl. helemaal gepureerd worden. Is het te dik, doe je er nog een beetje water bij, is het te flauw, doe je er nog een beetje kippenbouillonpoeder en wat van die kruiden bij. Er gaat nog een heleboel room door, dus het mag best een beetje pittig zijn. Als het op smaak is en de dikte is goed, mik je er flink wat room door. Ik doe er kookroom en slagroom door. Warm de hele boel op en knip er nog wat pterselie over, KLAAR!

9 Reacties op “Pompoensoep

  1. Heeeeej dat wordt misschien wel een leuk recept voor in de kerstvakantie 🙂

    Leuk!

  2. Dag Janneke,
    Voor hoeveel personen is dit recept ongeveer? Ik vind pompoensoep heerlijk, mijn man vindt niet lekker, dus moet het in kleine porties gemaakt worden. Misschien is het net als met erwtensoep, een grote pan maken is veel lekkerder. Kun je het ook invriezen?
    Groet Mariam

    • Mariam@: Ja, pompoensoep is inderdaad een beetje als erwtensoep, alleen al omdat je altijd zo achterlijk veel pompoen tegelijk hebt. Maar zowel de blokjes rauwe pompoen als de soep zelf, kun je uitstekend invriezen. Dat is ook een van de redenen dat ik poederkippenbouillon gebruik: dan kan ik de bouillonpoeder en de room er in doen als ik het uit de vriezer haal en blijft de smaak beter behouden in de vriezer. Je kunt ook blokjes pompoen samen met aardappels koken en dan er samen puree van maken.

  3. Ik ga het gewoon zowaar een keer proberen!

    Wat ziet je log er trouwens weer leuk uit…

  4. lekker hè pompoensoep… niet teveel maar een paar keer in het jaar..mmmmmmm…ik heb je recept opgeslagen… dankjewel

    enne ik gebruik ook meestal kippenbouillon van een blokje als ik vocht moet toevoegen…

    fijn weekend
    grts

  5. Uh laat maar, hahaha ooit samen met mijn moeder meerdere pompoen gerechten gemaakt, taarten en soepen en zelfs sauzen, van onze eigen gekweekte pompoenen ook nog!

    Maar wij… nah… we hebben de compostton even goed vetgemest destijds 😉

    XXX

  6. Wat ook heel lekker is, is veel verse (diepvries)kruiden erin. In Nederland kon je vroeger een soort mix van een stuk of 8 kruiden krijgen. Peterselie, kervel, tijm, koriander en nog een paar. Mensen met groene vingers hebben het misschien in hun kruidentuin(tje). Een echte aanrader!

Geef een reactie

