Woest


Gisteravond laat las ik een logje bij haar en nu loop ik me toch op te winden! Ik heb al een giftig commentaar geschreven en vandaag loop ik er ook weer de hele dag aan te denken. Het is een hele tijd geleden dat ik me zo kwaad gemaakt heb. Dat heeft natuurlijk altijd te maken met eigen oud zeer. Ik ben in 1948 geboren midden in de geboortegolf. Toen ik op de lagere school zat, zaten we met 50-55 kinderen in de klas. De juffrouw had helemaal geen puf in ‘ander soort’ kinderen. Je deed maar gewoon, niet zeuren. Nou was ik geen gewoon kind. Ik had overal een mening over en dat heb ik nog. Ik speelde altijd en had een grote fantasie. Op de kleuterschool leerden de meisjes ramen zemen en met stoffer en blik werken en de jongens leerden timmeren. De meisjes leerden ook vouwen, papier maar als voorbereiding op de was denk ik. Ik weigerde het een en het ander en speelde met mijn beer. Ik keek naar buiten en zag de vogels en de bloemen. Ik verzon hele verhalen ondertussen. Soms als de juffrouw geen zin had, liet ze mij een verhaal vertellen aan de andere kinderen. Omdat ik vrolijk vertelde dat de moeder van Sneeuwwitje een dikke buik kreeg en dat daar een baby uit kwam, kwam ze wel eens een beetje in moeilijkheden als de kinderen dat thuis vertelden. In 1952 geloofde iedereen nog in de ooievaar. In ieder geval werd mijn moeder bij de juf geroepen en er werd ernstig getwijfeld of ik wel naar een gewone lagere school kon. Misschien moest ik wel naar de langzame leerschool (BLO)! M.ijn moeder heeft het advies NIET opgevolgd. In de zesde klas kregen we huiswerk. Een keer in de week een rekentaak en een keer in de week topografie. Ik weigerde nog steeds.
Mijn ouders werden weer op school geroepen. Het was niet zeker of ik wel naar de Middelbare School kon, want ik had geen werkhouding. Ik ZOU het wel kunnen als ik mijn best deed, maar dat deed ik niet, vonden zij. Toen moest ik een extra toelatingsexamen doen en ik slaagde. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb mijn hele middelbare Schooltijd geen tot uiterst minimaal huiswerk gemaakt. Iedereen verwachtte dat ik zou zakken (sommigen hoopten het zelfs, denk ik , maar ik slaagde! Huiswerk en voorbereiding heb ik voor het eerst gedaan tijdens mijn logopedie opleiding. Misschien als ik niet gedwongen zou zijn op de kleuterschool, dat ik braaf huiswerk had gemaakt toen ik er aan toe was.
Met enkelen van mijn kinderen hebben we deze martelgang nog eens dunnetjes over gedaan, met dien verstande dat er al meer begrip kwam voor verscheidenheid.
Waar ik in het bijzonder giftig om kan worden, is als een kind gewoon niet goedgekeurd wordt door zijn kleding of haardracht. Dat de juf zo normatief is, dat ze zich er zelfs aan stoort als een kind zijn haar anders heeft dan zij zou verwachten!! Ik heb daar echt geen woorden voor!! Ik heb veel hoogbegaafde kineren begeleid en ben zo’n houding nogal eens tegengekomen. Dan waren ze ongerust dat een meisje lesbicsh zou worden, omdat ze heel kort haar had en het achterover kamde en een beetje stoer liep. Wat IK daar nou van vond….. Ik heb daar geen mening over (heb ik ook ergens eens GEEN mening over!) en het kan me echt niets schelen. Ik wil dat het kind op zijn weg naar volwassenheid niet geplet wordt in het onderwijssysteem, meer niet! Daar ben ik voor ingehuurd. De leerkrachten zijn ingehuurd om de kinderen te helpen leerstof tot zich te nemen, meer niet. Zo, en nu hoop ik dat ik het van me afgeschreven heb. Ik wind me nog steeds op!!!!!

18 Reacties op “Woest

  1. Janneke je kon het niet beter zeggen.. hear hear dus….

  2. Je hebt helemaal gelijk! Ik ben heeeeel dankbaar dat onze kinderen ( 2 van 3 zijn hoogbegaafd) in Zwitserland naar school mochten / mogen waar ieder kind echt individueel behandelt wordt.
    Als ik dan zulke dingen lees ben ik ook WOEST.
    Dat MAG niet, dat KAN niet- niet in 2009!

  3. Ga er maar aan staan als ouder, je staat met je rug tegen de muur. Het is echt niet de enige school hoor!
    Laat die leerkrachten zelf de tafels erin stampen, maar stampen doen ze tegenwoordig allang niet meer.
    Ik hang de tafels maar op het toilet, als ze dan eens een …..je weet wel moeten doen kunnen ze het even lezen.
    Tegenwoordig zijn er ook al computerprogramma’s voor en het tempo….zelfs ik kan het niet zo snel ….
    Als ze gemotiveerd zijn om te oefenen…geen probleem, en het echte topo huiswerk in groep 6, oke….maar al dat werk extra voor die spelling en lezen enzo……gaat het frustreren, dan gaat het leeg mee naar school…helaas voor de juf…maar mag mijn kind presteren op zijn eigen nivo en niet dat van de gemiddelde leerling, of daarboven op school.
    Stel je voor dat ze het nivo naar beneden halen van de school. So what, ieder kind is uniek….
    En mijn motto is allang…ik ben ik en ik ben tof want wat God maakt is geen rommel!!!
    zo moest me even mee opwinden, maar dat wist je natuurlijk wel van me.
    Ik ga je een dezer dagen even mailen over de stand van zaken hier hoor, maar ik weet van voren soms niet dat ik vanachteren leef.
    Wel leuk om al je berichtjes te lezen hoor!
    Liefs, lydia
    🙂 😉

  4. Niet goed voor je hart…. en niet goed voor je rust! Ik moet natuurlijk eerst Repel’s blog ook lezen, dus… ik kom zo terug! Ondertussen…. blijf kalm!! 😉

  5. Oké, oké, ik heb Repel gelezen (en gereageerd) en ben het met je eens: BELACHELIJK!!! Zoals ik aan Repel schreef, ben ik blij met onze keuze voor de vrije school. Kinderen mogen daar kinderen zijn en zij leren dingen die wij in ieder geval ontzettend belangrijk vinden in het leven! Zoals bijv. praten met elkaar, luisteren naar elkaar, spreken voor een grote groep, filosoferen, blij zijn met jezelf, je eigen talenten leren ontdekken en ontwikkelen. Een verademing! Heus!

  6. lieve janneke,

    ik ben het helemaal met je eens.
    je weet wel.

    op mijn school loop ik me voortdurend op te winden over de idiote vereiste werkwijze.

    zorgplan/handelingsplan/soc-em.plan/groepsplan/….plan en toetsen toetsen toetsen tot de tigste macht.

    als je alles maar netjes gedocumenteerd hebt ben je een goede leerkracht. dan krijgt de school een goed rapport van de inspectie en voldoe je aan de norm.

    volgens mij heb je op school met kinderen te maken en die ontwikkelen zich niet volgens een plan. ( die rent immers van vergadering naar overleg naar weetikveelwatvoorbelangrijks)

    ik word er ziek van.

    oeps en mijn bloeddruk is opeens ook niet meer binnen de norm.

  7. wind ik me zo op dat ik naam en email-adres verwisseld heb.
    weet jij hoe mijn mailadres uit de post gehaald kan worden?

  8. Ja, ik ken het idee, de mijne nu nog net 17 had ook al huiswerk in groep 3 zelfs al :S

    Niet zoals bij Repel beschreven staat maar toch, en zij… ik liet haar gaan, ze haalde het wel. En nog, en nu doet ze het gewoon en komt nog steeds met prachtige cijfers thuis. Van achterstand naar een versnelde opleiding, het komt wel goed met de mijne.

    Maar er word inderdaad steeds jonger meer en meer verwacht van die kleintjes, te belachelijk voor woorden!

    XXX

    • las gisteren of vandaag dat ze kinderen vanaf 2 jaar naar school willen doen…..of dit in het voordeel van het kind is?
      waarschijnlijk wel de werkende ouder!
      Lydia

  9. Laat ik dan als juf ook maar even reageren…

    Ik ben het wel met je eens. Kinderen moeten steeds jonger getoetst worden en presteren.
    Maar er worden ook steeds meer taken naar de school toegeschoven. Er moeten in dezelfde tijd steeds meer (opvoedkundige) vakken gegeven worden.

    Bij ons op school krijgen kinderen pas in de bovenbouw een beetje huiswerk. Gelukkig is het een kleine school, met kleine klassen (wel drie groepen in één lokaal) en dus veel individuele aandacht.

  10. Zo, ik kan me voorstellen dat je jeugd op deze manier niet bepaald gemakkelijk is geweest. Met oudste gaat het allemaal prima op school en jongste zit nog maar net in groep 1, dus daar valt nog niet zo veel over te melden. Zolang het allemaal goed gaat, besef je volgens mij amper hoezeer je in je handen mag knijpen dát het goed gaat.

  11. @Wondelgijn: ik ken ook echt ijselijke verhalen over kinderen op de Vrije School, kinderen die met vier jaar zichzelf lezen hadden geleerd en niet mochten lezen omdat ze de leeftijd nog niet hadden, kinderen die zich drie uur in de WC opsloten om de euritmie te kunnen missen, enz. enz. Ieder systeem heeft zijn voordelen en nadelen, maar het valt of staat met de leerkracht. Ik heb ‘achterlijke’ dorpsschooltjes gezien met 2 klassen waar ieder kind indivdueel benaderd èn gerespecteerd werd en ik heb prestigieuze, beroemde scholen gezien die een broertje of zusje van een dyslectisch kind weigerden alleen omdat het een broertje of een zusje was.
    @Wil: ik heb het al weggehaald, hoor! Ja, wat dat betreft hebben wij samen ook genoeg meegemaakt hè? De meest onsterfelijke opmerking komt van je zoon: “Mijnheer, ik loop niet nog een keer rond de sintelbaan, hoor. Straks krijg ik nog conditie!”
    @Ja Lydia: Mail me es even hoe het gaat. Ik ben benieuwd!
    @Morgaine: Goed dat je het hebt laten gaan. Kijk nu es!!
    @Gaertsje: Je hebt volkomen gelijk! Natuurlijk heb je een belangrijke opvoedkundige taak binnen de school en die wordt alleen maar groter nu in de meeste gezinnen beide ouders werken en zo veel gezinnen niet eens compleet zijn. Natuurlijk moet je altijd alert zijn op extreme vervuiling of mogelijk misbruik of mishandeling, maar dat betekent niet dat een kind er uit moet zien, moet praten, het ontwikkelingsniveau moet hebben wat jij in gedachten hebt en dat het anders niet goed is.
    Het is inderdaad best moeilijk voor jullie. Maar het is ook goed om tegengas te krijgen want de kinderen zijn aan een leerkracht overgeleverd (die dus iedere dag iets over zijn haar zegt, hè, dag in dag uit).

  12. Zo. Duidelijk. Dat is gezegd, en goed ook.

    En ik hou er altijd wel van, kinderen die al jong een iegen mening hebben en niet per definitie gewoon volgen als schaapjes.

  13. beste mevrouw ik heb bij repel gelezen en gereageerd wil u aub daar is lezen ?? en messchien kan u me een beetje raad gegeven want zucht zoontje heeft het echt wel zwaar…
    lieve groet Jezebelle uit Vlaanderen

  14. Je gaf het adres van je weblog en sindsdien kijk ik geregeld hoe het met je gaat. Wat ben ik nog steeds blij dat jij zo geloofd in kinderen die een andere manier van leren/ ontwikkelen hebben.
    Sommige kinderen varen nu eenmaal een zeer eigen koers, als je ze die laat varen komt het meestal helemaal goed 🙂

  15. Mijn dochter, kind 2, is ooit zo getraineerd door een lerares, walgelijk was dat, we hebben de schoolinspectie ingeschakeld. De vernederingen die zij moest ondergaan waren absurd en alleen maar omdat juf haar irritant bijdehand vond. Toen ik het hele verhaal eindelijk uit mijn niet meer zingende en verdrietige kind peuterde kon ik die juf wel met blote handen verscheuren. Ze is door de schoolinspectie geschorst, maar wat moet je daarvoor een lange weg…….Dus ik deel je mening.

    • @JC: Wat een ijselijk verhaal! Goed dat je het niet op je hebt laten zitten, vooral ook als signaal naar haar toe! Sommige volwassenen kunnen beter met potloden werken dan met kinderen.

Geef een reactie

