foto’s van Zweden , verstuurd uit Nederland


Hier zit ik dan in Dordrecht op mijn logeeradres. Ik heb een eigen kamer in een heel groot pand bij een familie die ik al heel lang ken. Het is heerlijk om ook iets van jezelf te hebben ook al kan je altijd bij je kinderen terecht. Je zou me hier moeten zien zitten: Naast mij op het bed staat een blaadje met een blauw chinees porceleinen theepotje met rooibosthee en een bijpassend kopje ernaast. Ik zit op de zijkant en heb de laptop op het nachtkastje gezet. Ik heb een niet securede Internetverbinding gevonden, en voila! Zoals ik al zei: eigenlijk wil ik het laatste eerst behandelen, dus ik ga nu even vertellen over afgelopen zondagavond. We hadden gegeten en daarna gaan altijd de kinderen in bad en naar bed. Omdat wij in Kolbyttemon alleen een groot bad hebben, ga ik meestal in bad en pak de uitgeklede kinderen van mijn dochter aan, was ze, poets tanden en daarna geef ik ze weer één voor één aan mijn dochter die ze dan verder verwerkt naar bed toe. Ik blijf dan nog even lekker rustig in bad zitten. Ik zat dus net alleen in bad(géén foto!) en de oudste liep spiernaakt door huis te rennen om ‘gepakt’ te worden, toen er ineens gebeld werd. Op de stoep stonden drie stel buren en een vrouw zonder haar man(7 dus) en vier kinderen die zich voorstelden als onze nieuwe buren. Ze wilden ons welkom heten in het buurtje (vijf huizen) en hadden dit:

en dit:

bij zich! Hardstikke leuk, maar ik kon niet uit de badkamer komen zonder dat ze me zagen. Lieke heeft me toen snel wat kleren gebracht en toen kon ik er uit. Ze wilden verder niet binnenkomen want ze wilden ons niet storen. We hebben even 5 à 10 minuten staan praten en toen zijn ze weer weggegaan. Leo heeft het op zijn werk nagevraagd en het is de bedoeling dat je ze dan binnen 14 dagen terugvraagt en dan diezelfde drank rijkelijk schenkt. Ik drink zelf helemaal geen alcohol (ik ben van mezelf zo gezellig dat het tè gezellig zou worden als ik ook nog zou drinken), maar het schijnt iets tussen Beerenburg en Glühwein in te zijn. Het bevat wel 21% alcohol. Het is maar goed dat ze daarna niet meer hoeven te rijden! Leo vroeg mij om morgen wat kaarten van Holland te kopen en dan daarop de uitnodigingen te schrijven. Volgende week komt onze vriend Sjoerd (hij woont in Upssala, maar we kenden hem al) bij ons klussen en op zaterdag komt zijn vriendin ook. Zij wonen een jaar langer dan wij in Zweden en praten veel beter zweeds. Zij kunnen dan ook mooi eens een paar vragen stellen over het leegzuigen van de rioolput, het afvoeren van grof vuil en het ruimen van sneeuw op ons onverharde weggetje en hoe dat dan met de betaling van zulke zaken zit.

3 Reacties op “foto’s van Zweden , verstuurd uit Nederland

  1. dat zijn nu eens leuke buren.. gezellig hoor…. 21% is wel erg veel.. gewoon mee koken… dan verdwijnt dat vanzelf……

    mooie orchidee trouwens…

    grts

  2. Wat leuk dat het eerste contact al gelegd is. Leuk ook zo’n traditie om de buurt dan uit te nodigen. En een orchidee, zo mooi!

  3. Oeps, dat klinkt gezellig. Ik zou zeggen: alvast PROOST *hips*

Geef een reactie

