Paddenstoelensaus en berg/dal


Als jullie beloven die brede grijns van jullie gezichten te halen, zal ik aan het einde van dit logje een foto laten zien van ons luchtbed…… Nee, haal hem er af, schiet op!
Zoals door een aantal mensen gevraagd, komt hier de paddenstoelensaus. De zweden zijn gek op paddestoelen. Hele families trekken er in het weekend op uit om paddestoelen te plukken. Het paddestoelenseizoen is nu voorbij, maar dan eten de zweden ze gewoon gedroogd. Ik heb twee zakjes gedroogde paddestoelen gekocht, waarvan een de hoorn des overvloeds (Hoorncanhtarellen) heet en van de andere weet ik de naam niet in het nederlands, maar iets van Jacobs en Johannespaddestoelen. Ik ben er van overtuigd dat het met allerlei soorten bospaddestoelen gaat. Gedroogde paddestoelen moeten in kokend of heet water geweekt worden, een kwartier of langer. Ik had water van verse pasta, dus dat heb ik daarvoor gebruikt. Toen ik de eland afbluste nadat ik hem rondom aangebraden had, heb ik dat water weer als afbluswater gebruikt. Het had een heerlijke smaak! Om de saus te maken, heb ik een pakje champignonsoep gebruikt, het overtollige water van de paddestoelen. Ik heb er ook een klontje boter bij gedaan. Dan kook je het even in de magnetron en daarna doe je een lepel bloem in een zeef en al roerende doe je dat bij de bouillon met paddestoelen. Even terug in de magnetron (hoogstens 40 sec. en dan doe je er een flinke, flinke scheut room bij en je warmt het geheel weer op tot hetkookt. Het iis dan veel te dik, maar je verdunt het met jus van de eland tot sausdikte. Als het nog niet goed is, of het is nog te zout (van die soep), dan doe je er nog een flinke scheut room bij. Je moet mij nooit naar hoeveelheden vragen, maar uiteindelijk krijgt het de sausdikte. Zoiets, kunnen jullie er uit komen?

Dan komt hier de foto (niet lachen):luchtbed 001

Zo slapen wij al een week!

25 Reacties op “Paddenstoelensaus en berg/dal

  1. Wat gebeurt er met je man als jij letterlijk in bed springt?

  2. dankjewel Janneke voor het recept.. ik ga het eens uitproberen met eh.. daar moet ik nog even over denken… trouwens in plaats van room wat masala erbij? is ook lekker…
    Ik zie dat jullie luchtbed niet vierkant is.. anders zou je dwars kunnen slapen…:) ach errem.. ik heb gewoon medelijden hahaha met jullie.. nee zonder gekheid… dat heb ik echt wel.. maar ik weet zo ook gen oplossing te bedenken waar je wat aan hebt…..

    grts

  3. Nee, ik hoef die grijns niet van mijn gezicht te halen, want ik lach niet. Ik ben altijd heel serieus en ik zie het wel hoor, deze foto is gemanipuleerd. Er ligt gewoon iemand daar onder dat laken. Op die berg. Niks berg, dat is iemand, een logé, een verstekeling, Pippi Langkous…toch???

  4. De Zweden zijn dol op paddestoelen, dat klopt! Wat dat betreft zijn wij al aardig ingeburgerd, want we hebben 20 liter gedroogde paddestoelen in huis 🙂
    De hoorn des overvloeds heet in het Zweeds ‘Trattkantarell’, letterlijk vertaald als trechtercantharel. Bedoel je met de Johannespaddestoelen misschien ‘Karljohan’? Dat is eekhoorntjesbrood in het Nederlands.

  5. Sorry, ik moest lachen……..
    Ik kan er echt niets aan doen, hoor!
    Hoop dat die eland wel lekker is blijven zitten….

    nou hou je haaks, hoor….en dat logeer bed lijkt me een goed idee….halverwege de nacht wel een wissel….eerlijk delen.

    Lydia

    • @Maaike: Ik HEB al zo veel huiswerk, zucht…..
      @Lydia: Omdat Leo het zo druk heeft, heb ik zelfs aangeboden om de hele nacht in het dal te slapen en hij op het logeerbed! Het is alleen: Wij zijn niet gewend om apart te slapen. Zelfs met ruzie gingen we nog in hetzelfde bed liggen…demonstratief met de ruggen naar elkaar toe.

      • ach ja, ik ben meer als de helft van de tijd ’s nachts niet thuis….en dan wisselen we ook nog eens met een ziek kind ofzo….dus wij zijn het wel gewend.
        Dan maar doorbijten….en niet te hard, want dan gaat het bed lek….een voordeel je hebt geen berg en geen dal meer dan….alleen de harde waarheid….de vloer dus.

  6. *heeft een brede grijns op dr gezicht…*

  7. Neeee ik moet niet lachen hoor. Helemaal niet.
    En liegen doe ik ook nooit behalve dan s morgens tussen 5 en kwart voor 6, dan hoort het hier nog niemand.
    Whoea

  8. Nou dat is nog eens een origineel bed. Echt (zweeds?) design! Je kunt er ook overdwars op gaan liggen, lekker met je hoofd op de bult, dan heb je geen kussen nodig.

    Dank voor de foto. Altijd fijn vermaak, leedvermaak. Vergeet ik even dat mijn pc er op het moment zo’n bult heeft. Helaas krijg ik hem niet zo mooi op de foto als jij…

  9. ~houd lippen stijf op elkaar~

    ~ik mag niet lachen, ik mag niet lachen~

    ~proest~

    hahahahahahaha sorry Janneke 😉 Maar ik ken het idee wel, dat had ik met mijn ex man toen wij voor het eerst gingen kamperen in het jaar 1988, wij hebben gewoon een nieuw luchtbed gekocht ter plekke 😉

    XXX

  10. Bedankt voor je recept!
    En..dat luchtbed, ik snap niet dat je daar op kan slapen!

  11. Ik was niet aan het lachen, omdat ik niet wist waarover het ging 😉 (loop erg achter met m’n blogs..), maar dat lijkt mij verschrikkelijk slapen! Misschien toch maar snel een nieuw luchtbed kopen?!

    En nu ga ik weer verder met een doosje inpakken, ga ik later de rest lezen 😀

  12. heb je soms een paddestoelenkwekerij onder die bobbel verstopt?
    lachen? ik zou niet durven!!!

  13. sorry, Arjan moest ook lachen en dan vooral op alle reacties achteraf!

  14. Maar Janneke toch, hier kun je toch niet op slapen! Ongelooflijk dat je het al een week wel doet!

  15. Ik heb het ècht geprobeert!

    Niet lachen, bedoel ik…maar ik kon het echt niet helpen!

    Mens, in zo’n bed sta je vermoeider op dan als je gaat slapen. Kun je hem niet omdraaien (onderkant naar boven)? Of zeg ik nou hele gekke dingen?

  16. O, o, ik herken een luchtbed waarvan er een aantal naden zijn gesprongen…. zo kun je toch niet slapen??? Hoe doen jullie dat in ’s hemelsnaam?????

  17. Sorry hoor, maar ben direct doorgescrolled naar de foto en…. Pfff, ..eh…
    Sorry, maar ik moet even wat tranen wegvegen…. Whahahahaha!!!

Geef een reactie

