Eland en zo


Gelukkig ben ik weer fris en fruitig vandaag. We slapen alleen niet zo best. Ons luchtbed is niet goed meer. Het is zo’n luchtbed met banen en nu zijn er twee banen onderling geknapt. We hebben dus nu een heuvel in ons bed. Daar lig ik op en Leo ligt in het dal. Maar ’s nachts rol ik van de heuvel af in mijn slaap. Dus of ik rol op een nietsvermoedende slapende Leo, of ik rol aan de andere kant (bijna) uit bed. Omdat ik dat wil vermijden, word ik steeds wakker. Vannacht om drie uur ben ik in het eenpersoonsbed gaan liggen en heb nog een paar uurtjes heerlijk geslapen. Maar Leo verlelde dat hij toen niet goed meer kon slapen in het dal, omdat dat dal wel erg diep werd toen. We moeten daar dus even een oplossing voor vinden. We hebben zaterdag een slaapbank gekocht, maar die wordt donderdag in ons nieuwe huis bezorgd en daar moeten de kinderen op slapen. Ons bed is er dan ook, maar daar moeten waarschijnlijk ook kinderen op slapen. We hebben nog een luchtbed, maar dat zit ook bij de spullen van de Magnoliastraat en komt dus donderdag in Kolbyttemon. Maar daar wilde ik het niet over hebben.
We hebben dus gisteren eters gehad. Vandaag heeft Leo iets van zijn werk en daarvoor heeft hij Gilbert uitgenodigd die zijn ervaringen gaat vertellen daar. Gilbert nam een vriend mee en ze kwamen dus gisteren bij ons eten. Ik vind dat als je in Zweden bent, dat je ook met de zweedse keuken moet kennismaken, Vandaar dat ik mijn zweedse kookboeken tevoorschijn heb gehaald en een zweedse maaltijd in elkaar heb geflansd : geen voorgerecht, hoofdgerecht gebraden eland aan een stuk met een bospaddestoelensaus, een aardappel-groenteschotel en sla, toetje: vier amandelkoekjes (die dunne van Ikea)op elkaar met slagroom ertussen en bosbessensaus.
Zaterdag om kwart voor vier gingen we de Co-op binnen en om half vijf kwamen we er weer uit en toen was het donker!eland eten 001
Omdat we nog niet al onze borden en schalen hier hebben, kon ik het vlees niet op een schaal doen. Toen heb ik het maar op twee ontbijtbordjes gedaan met een omgekeerde portobello er op en daarin en overheen de bopaddestoelensauseland eten 003
…. en zo zag dat er dus uit.
Die aardappel-groenteschotel is ook typisch zweeds en gaat als volgt: je vet een ovenschaal in met boter en daarin doe je rauwe blokjes aardappel vermengd met ui(rode is lekker), sjalotjes, grof geraspte peen (wortel, het moeten eigenlijk lucifers zijn, maar ik heb daar nooit zin in). Hier in Zweden (misschien in Nederland ook wel) kun je die gewoon voorgebakken als patat kopen. Omdat ik ook al geen zin had in het snijden van blokjes aardappel, heb ik deze er later doorheen gedaan (want ze zijn natuurlijk al gaar). Dat zet je dan in de oven een half uurtje en daarna doe je er een scheut room door en dan roer je het flink door . Nog een halfuurtje in de oven. Als het beetgaar is, roer je het nog een keer door elkaar nadat je er Herbomare en peper door hebt gedaan en dan rasp je er kaas overheen, je zet het terug en doet de oven uit. De kaas smelt dan, maar bakt niet echt. In mijn geval heb ik dus de aardappelblokjes erbij gedaan gelijk met de room. En zo ziet dat er uit:
eland eten 004
Het toetje was ook echt leuk! Ik hou niet van grote toetjes, dus dit is dan heerlijk! Het ziet er ook erg leuk uit. Ik had alleen een probleem. Hier in Zweden kan je geen spuitbussen met slagroom kopen, dus ik moest zelf kloppen. Mijn keukenmachine zit bij de spullen van Nederland, dus ik moest met de hand kloppen. Dat kost toch gauw 20 minuten en een lamme arm. Mijn slagroomspuit zit ook bij de spullen van Nederland, maar ik heb gewoon keihard een nieuwe gekocht bij de Co-op (Koep zeggen ze hier). Ik heb geen foto van het toetje gemaakt, maar het zag er precies hetzelfde uit als in het kookboek:
eland eten
Onze twee gasten:
eland eten 002
en wij hebben erg genoten van het eten, maar ook van de gesprekken. Die ene jongen kenden wij helemaal niet, maar dat was (ook) een heel interessant figuur. Hij heeft een ijssalon en is helemaal gek van ijs maken. Ik vind het zooo leuk altijd als iemand een kunst van zijn vak maakt en daar hartstochtelijk over kan vertellen. Daarnaast was het een hele goede en scherpe luisteraar en observant. Terwijl Leo en Gilbert het over hele ingewikkelde afvaldingen hadden, stelde hij precies de goede verhelderingsvragen, maar bracht ook het gesprek op een ander niveau door ineens te vragen: “Maar jij hebt dus nooit overwogen om daar meer geld mee te verdienen(met zijn kennis) dan een beetje de gemeenschap verder helpen?” Een hele onverwachte en verfrissende persoonlijkheid moet ik zeggen.
Nu is het al lang maandag en ik moet nog beginnen aan mijn huiswerk zweeds voor morgen. Dat ga ik dus nu maar doen.
Als er nog iemand erg geïnteresseerd is in het recept van de paddestoelensaus, geef het dan even aan.

12 Reacties op “Eland en zo

  1. Dapper hoor, zweeds koken! Niemand kan zeggen dat jij niet aan het inburgeren bent! Het toetje ziet er wel heel heerlijk uit. Vast beter gelukt dan dat luchtbed, haha.

  2. Viavia kom ik op je log terecht en ben meteen een en al aandacht! Heb afgelopen zomer voor een NLse reisorganisatie gewerkt in Zweden. Was als reisbegeleider verantwoordelijk voor de maaltijden terwijl de deelnemers van camping nar camping fietsten. Echt super om te doen. En nu je over slagroom schrijft, deze kocht ik bij de ICA en deze lag dan inderdaad niet in het koelvak maar bij het ijs… Misschien een tip? Nu ga ik nog even verder neuzen op je log! Groetjes Floor

  3. Nou dacht ik foto’s te gaan zien van elanden in het wild, maar je hebt hem opgegeten!

    Totaal niet verwacht.

    Hoe smaakt het eigenlijk? Vergelijkbaar met rund of meer met wild (hert?).

    Je toetje lijkt me heerlijk!

  4. Ziet er lekker uit, die paddenstoelensaus!
    En ik moet wel grinneken om de bovenste foto waarin Leo de boodschappen in de auto laadt. Ik zie het volgende tafereel al voor me: Leo, doe jij even de boodschappen in de auto, dan maak ik een foto voor mijn blog, want hier ga ik over schrijven! 😉

  5. Hoi Janneke.. graag.. dat paddestoelensausrecept.. wat en woord voor ach hoe heet dat spel ook al weer.. oja scrabble.. ik heb heel beeldend gedacht over jij en Leo op het luchtbed… vooral dat heuvel op, heuvel af gedoe… mijn heuvels in gedachten waren vast stukken groter.. kun je er geen waterbed van maken?.. onee.. er zit geen verwarming op dan… ach een oplossing weet ik zo niet.. alleen deze: snel verhuizen naar je eigen huis.. nog dankje voor je reactie op mijn blogje.. ik moest wel even puzzelen met Janneke….maar volgens mij reageert mijn Janneke sinds kort met Sookie.. nouja.. Zweden was de trigger….:)..

    ben jij ook een weegschaal??een jantje lacht, een jantje huilt? dubben en dan ineens die knoop door?

    grts
    frieke

    • @Clair: Geen weegschaal, maar een zeer aardse stier! Ik weet alleen dat moeilijke situaties makkelijker worden als je bedenkt dat je kan kiezen en dat niet kiezen ook een keuze is. Het paddestoelensausrecept komt er op en een foto van het luchtbed.

      • Ik ben een briesende (paard) maagd….maar onze Janneke is weegschaal.. vandaar…ja niet kiezen is zeker ook een keuze….gelukkig wel.. al laat je bij niet kiezen vaak de keuze van een ander afhangen…..

        grts… fijne avond

  6. Het klinkt lekker allemaal maar hier word niet zoveel gegeten, het word zelfs steeds minder, hahaha wel vaker ook per dag 😀

    En die slagroom kloppen, zie het maar zo, is weer goed voor de kipfiletjes op je armen 😉

    XXX

  7. Als het net zo lekker smaakte als het op de foto’s er uit ziet!
    Hoe lang moet je nog op dat luchtbed?

    • @ Toaske: Tot en met zondagmorgen! Maar tot vrijdagochtend kunnen we apart slapen 1 in het dal en 1 op het eenpersoonsbed. Dan slapen we toch nog apart na 40 jaar! (dat was toch jouw logje over dat apart slapen?)

Geef een reactie

