draagmoeders


In 1974 en 1975 kreeg ik twee kinderen met 1 jaar en 4 maanden verschil. Hoewel de oudste al liep met 9 maanden, kon ik natuurlijk niet weg als ik geen oplossing had voor mijn beide kinderen qua rijden of dragen.. Ik had geen tweelingwandelwagen, omdat de ene nog lag en je met zo’n onding het openbaar vervoer niet inkomt. Bovendien was het maar een tijdelijke oplossing voor misschien een half jaar. Dan zou de oudste wel goed genoeg lopen en kon de tweede in een wandelwagen/buggy. Ik dacht aan de vrouwen in Afrika en Zuid-Amerika en ik las artikelen dat kinderen die in een doek hadden gelegen een veel betere motorische ontwikkeling doormaakten. Toen ben ik dus naar van Veen in Rotterdam getogen en heb daar een lange batik lap gekocht, van dat hele dunne, maar sterke katoen. Toen heb ik een beetje op plaatjes uitgevogeld hoe die dingen geknoopt waren (er was nog geen sprake van Internet in die tijd)en ik heb mijn zoontje in een doek gedaan. Ik was dus een draagmoeder avant la lettre. Ik had heel veel bekijks. Ik weet wel dat ik een keer op straat liep met een wandelwagen en een kind in de doek toen er een bus met franse toeristen langskwam. De bus begon heel langzaam te rijden en alle hoofden en camera’s draaiden mijn kant Waarschijnlijk had de reisleider zoiets gezegd in de trant van : “kijk, een echte authentieke Hollandse”. We hebben de doek nog lang gebruikt. Toen mijn zooontje negen maanden was, konden we op vakantie de hele dag wandelen en de kinderen sliepen nog overdag, dus 1 in de buggy en 1 in de doek!
Tegenwoordig kan je ze op Internet bestellen en je krijgt een handleiding mee met allemaal manieren om ze te knopen. Er zijn hele forums en moeders komen bij elkaar om het knopen met de doek te oefenen.
Wat ik nu ZO leuk vind, is dat allebei mijn dochters hun kinderen in de doek doen:
IMG_1306
Dit is mijn oudste dochter met haar jongste kind. Hij is een jaar.
Copy of IMG_0621
En dit is mijn jongste dochter met haar jongste kind. Deze houdt van afwisseling. Nu draagt ze hem met de beentjes naar voren.
Oma vindt het ook leuk om ze af en toe te dragen en dan slapen ze heerlijk tegen haar dikke zachte boezem:
Nederland.oct.09 (50)
En hij oefent alvast :
Nederland.oct.09 (36)

om later het volgende te kunnen: klikkerdeklik (wel HELEMAAL uitkijken, hoor!)

.
Wat vinden jullie? Draagdoek of wagen of…???? Graag reacties

20 Reacties op “draagmoeders

  1. Gewéldig die vader met al die kinderen! Waar zijn die te krijgen? 😉
    Ik heb vroeger zo’n onhandige kant en klare hangzak gebruikt, maar vond die onhandig. Dus ik heb de kinderen niet gedragen maar geduwd in de wagen. Als 18 jaar terug die doeken wel te krijgen waren, had ik ze zeker gebruikt!

  2. Geweldig filmpje! 🙂
    Geweldige dochters, ik heb wel met draagzakken gelopen.
    Een draagdoek had ik uit Indonesie meegenomen maar nooit gebruikt. Ik heb veel met de tweelingwagen, drielingwagen gelopen, en dan ook veel gelopen. Later toen de tweeling naar de peuterspeelzaal ging had een fietskar. Eentje voorop, eentje achterop en twee in de kar. De fietskar was geweldig, want je kon hem afsluiten voor de regen, maar ook tegen de kou. Die kleintjes doen altijd de wantjes uit, en dat was in die kar geen probleem. Kon ook de kar weer afkoppelen en dan wandelen. Supoer om over de markt te lopen. Voor het winkelen was het dan weer onhandig. Hoewel we hem ook met vakantie meenamen en dan waren we met z’n tweetjes, kon er een bij de kar blijven en de ander de boodschappen doen, die dan weer onderin de kar gingen. Zelf had ik wel langer de
    draagzak of doek willen gebruiken, maar mijn rug kon dat niet hebben.
    Maar goed het wandelen was geweldig en als ik geen zieke kinderen had ging ik elke dag eruit.
    Nu heb je de bakfietsen, jammer want dat had ik ook geweldig gevonden, alle vier die koppies er dan boven uit.
    Inmiddels heb de fietskar verkocht. Vorige zomer heb ik nog van oud-beijerland naar Numansdorp gefiets met twee kinderen van bijna 7 jaar erin, dat was heftig (afzien). En de oudste twee meiden op hun eigen fiets.
    Dat was de laatste keer, een waardig afscheid vindt je niet.
    Nu fietsen ze allemaal zelf, en dat heeft ook wel weer wat, alleen moet ik telkens denken en verdelen wie, hoelang er naast mama mag rijden.
    Lopen doen we veel minder jammergenoeg.
    groetjes, Lydia

  3. Hi hi hi!!!! LOL! die papa! dat ga ik aan Bart laten zien 😉 4 kinderen dragen hihihi, nu nog even buikspieroefeningen doen … :-S

  4. Ik ben er ook helemaal voor, voor die draagdoeken en voor zulke vaders! Leuk filmpje.
    Ik heb mijn kinderen (17 maanden leeftijdsverschil) ook altijd in draagdoeken gehad. Eén voor op de buik en één achter/schuin op de heup en toen de derde werd geboren, moest de oudste lopen (en dus aan de hand). Thuis droeg ik de kinderen ook in de doeken, tijdens het stofzuigen, strijken van alles, als ik maar niet ging zitten. Dan werden ze meteen wakker of onrustig.

    Heel troostend en natuurlijk vind ik! Enne: als ik ze in de wagen deed, liep ik meestal met een huilende wagen, echt waar! Groet Roelien

  5. Gewéldig zo’n vent, daar wil je als vrouw toch spontaan nog vier kinderen mee werpen?
    Check ’s de log van Vita (nuver.weblog.nl) die heeft vorige week een hele post over de draagdoek gedaan. Ik ben fan. Heb Mister T. vaak in de draagdoek gedaan en hoop een eventueel tweede kiendje er ook in te mogen dragen. Vind de lange wikkeldoeken het fijnst, al dat kant en klare spul is niks voor mij, veel te wiebelig, vooral de minimonkey. Wat leuk dat jij de eerste was, dat moet haast wel. 1974.. nog 6 jaar voordat ik überhaupt geboren werd.

  6. soms kom je zomaar via via via op een blogje terecht.. en nieuwsgierig als ik ben, ga ik dan lezen…wat een geweldig fimlpje over een supervader….allemachtig… dat had ik ook wel gewild…..nouja.. ik heb er maar 2.. en 30 jaar geleden waren draagdoeken niet zo usance…. ik weet nog dat ik er 1 liggend in een kinderwagen en later in een wandelwagen had en de ander in een stoeltje dat je erop kon zetten…en ze zijn echt groot geworden en beide geweldige meiden…

    ik ga zover ik kan eens lezen wat je nog meer hebt staan…je hebt overigens dezelfde naam als mijn oudste dochter….

    grts
    frieke

  7. Hahaha, wat een filmpje. Zomaar vier kinderen op zijn lijf en dan idd nog handje vast kunnen lopen met vrouwlief!

    Uh, ik heb nooit draagdoeken gehad. Nou zit er ook bijna zes jaar tussen de meiden, dus echt nodig was het ook niet.

  8. Wat leuk, die foto’s! Leuke dochteres heb je. En leuke kleinkinderen! En goed te lezen dat er zoveel fans van draagdoeken zijn (ik verkoop ze.. ahumm)

    Maar ben zelf ook groot fan. Heb er een paar: zo’n lange met ring, een minimonkey (voor als het vooral in- en uitladen is en niet te ver sjouwen, een handje eronder) en die mooie BB-Thai waar je dochter hierboven ook mee staat. Die is echt superfijn, kan zoonlief (nu 6 mnd) gewoon lekker tegen me aan hangen met zijn buik. Dat is zijn favoriete houding!

    De wagen pak ik meestal als ik met de auto ben en dan alleen de wieltjes onder de maxi-cosi hoef te zetten. Maar een doek is echt superhandig in huis, naar de speeltuin, of als je ergens moet lopen waar het druk is en je niet met zo’n grote wagen kan rijden. Bovendien vindt meneer het leuker tegen mij aan dan in de wagen…

  9. Heeeej Janneke! Wat is je blog opeens anders.

    En wat een idyllisch plaatje…. in de mist!

    Mooi!

    We mailen!
    Liefs Marieke

  10. Naar de winkel: Nummer 1 op de traptrekker, de tweede half lopend, half in de buggy en nummer drie draag ik.

  11. @Madelief: Die vaders zitten niet bij de bij de gebruiksaanwijzing volgens mij. Zo’n hangzak is vaak minder goed voor de baby. Ze krijgen dan te veel druk op het kruis en niet in de rug.
    @ Ik zie het helemaal voor me, die koppies. IK ben al trots op jouw kinderen, wat moet JIJ dan wel niet zijn! Maar ik kan me wel voorstellen dat dat een heel gedoe moet zijn geweest, vier kinderen in 3 jaar!
    @ Lieke@ Laat Simeon maar lekker rommel maken. Dan kan je dat iedere dag opruimen.
    @roelien: Ja, ik zie dat mijn kinderen ook doen, vooral koken met een kind in de draagdoek(op de rug dan wel, hè, anders is het te gevaarlijk) Enne….hoe ziet een huilende wagen er uit? (grapje)
    @ joeltje: Volgens mij kwam ik vorige week via jou op dat blog terecht. Ik heb er ook een reactie op gegeven, maar ik had zulke leuke foto’s en toen heb ik er zelf ook maar een logje over gemaakt.
    @Frieke: Inderdaad het was een grote uitzondering. Ik weet ook niet meer hoe ik op het idee kwam, want echt NIEMAND deed het. Jij hebt dezelfde naam als een vriendin van mij uit Groningen.
    @Toaske: en zij voert geen steek uit, nou ja, we nemen aan dat zij ze gebaard heeft…….
    @Mammalien: Mijn dochters hebben ook verschillende. Die Storchenmullers zijn ook fijn! Vooral die kleine die je in de BB-Tai ziet, houdt erg van afwisseling.
    @Marieke: Ja, dank je. Dat is mijn herfstverschijning. Ik heb ook nog een mooi sneeuwlandschap in petto voor als het hier echt winter wordt.
    @Geartsje: Pfoe, logistiek zeer goed doordacht!

  12. Tsjah ben een halve Indo dus uhhhh ik heb de mijne vrij lang in een speciale draagzak gehad die de principe had van de doek, heerlijk was dat, tot ze mij te zwaar werd en daarna heel lang de wagen maar ik had een ouderwetse engelse en een bebe comfort voor reizen, later de buggy natuurlijk, maar waar ik kon, vervoerde ik haar zo luxe mogelijk, met zo lang mogelijk in de draagzak was het meer 😀

    OT, de honest scrap award staat er, nu verwacht ik natuurlijk wel een reactie te vinden ergens 😉

    XXX

  13. Ik heb ook een hele kleurrijke Guatemalteekse draagdoek gebruikt. Maar uiteindelijk was de tweelingbuggy ook handig. Bij mij 18 maanden tussen middelste en jongste.
    Mooie dochter en kleinkindertjes heb je!!

  14. Ik moet eerst even zeggen dat je schtterende dochters hebt, mooie meiden!

    Ik kende het filmpje, schitterend he! Ik had een babybjorn: mijn oudste twee haatten de draagdoek gek genoeg. Altijd brullen.

    ps heb je de twitter gezien? ik heb de puf nog even niet een logje te typen, maar: goedaardig!

  15. Mooie meiden zeg en mooie kleinkinderen…
    die pa : geweldig gewoon die op de rug had ik eerst niet eens gezien…
    en tja draagdoek of wagen, een ieder moet gewoon doen wat ie wil, ik had ze vaak in draagdoek en kon zo lekker alles doen wat ik wilde…

    • @Ilse: Ja, ik ben ook trots op ze en dan zal ik maar meteen zeggen dat ik heel veel van ze hou. Zo, dat is er uit. Zie commentaar op je logje van gisteren. Ik zit hier met tranen in mijn ogen.

  16. Draagdoeken zijn geweldig! Zeker het eerste half jaar. Ik had pas bij de derde (toen hij vijf maanden was) een wagen waarin ze ook konden liggen. Dat was toen ook wel fijn voor mijn rug (niet zo’n goeie). Maar voor mijn kinderen ideaal, de doek. Heeft waarschijnlijk een boel ongelukkigheid en huilen bespaard….

  17. Hej Janneke,
    Inderdaad: zo’n draagdoek is heerlijk! Mijn Kleine Kadee heeft de eerste maanden lekker in de TriCotti doorgebracht (ik zag het niet zitten om te knoeien met zo’n lange tricot doek die je dan moet wikkelen en knopen, maar naar het schijnt valt dat ook best mee).
    Hij was een serieuze reflux-baby, en het hielp écht.
    Door zijn handicap kan Kleine Kadee nog steeds niet zelfstandig zitten, maar ik heb nu een RingSling, en ook dat is heerlijk. Dit 12 kg lijken nu precies geen 12 kg meer 🙂
    Ik heb heel veel nuttige info gehaald op http://www.doekentheek.be

  18. Wat een leuke dochters en kleinkinders heb je! Neeltje heeft in het begin van haar leven vooral in de draagdoek gezeten. Fijn was dat. Ik zat in de rolstoel, dus de kinderwagen was geen optie. Ik trok wel bekijks in mijn rolstoel met die roze doek met rozig kindje er in! Toen ik weer kon lopen bleek de kinderwagen de beste optie. Tillen is niet slim voor en als ik loop kan een rollator alias kinderwagen best fijn zijn.

  19. Hi hi, die laatste foto is erg grappig.
    Ik heb geen kinderen maar als ze ooit komen ga ik ook aan de draagdoek denk ik. Het lijkt me voor een kindje toch een veilig gevoel zo dicht bij mama.. Kan alleen maar positief uitpakken later!
    Nu even het filmpje bekijken..
    groetjes geliefdkind

Geef een reactie

