Hoe pathetic kan je zijn??


Hier zit ik dan in Zweden zonder vent. Ik begrijp nu ook dat ik zo lyrisch word van het licht. Het is er maar 5 minuten per dag, na ja, goed iets langer. Morgen gaat de zon om 16.04 onder en om 7.16 op, dat dan weer wel. Leo komt in de nacht van zondag op maandag terug. Gelukkig is Jessica twee avonden bij me komen eten. Dat was dan wel weer gezellig. Ik was van plan om een heleboel te doen vandaag, maar wat HEB ik gedaan? Nog helemaal niks. De verhuizers waren wat dingen vergeten mee te nemen, o.a. de DVD-speler en die heb ik toen maar met wat kleren en de weegschaal(ook al om zo depressief van te worden!) opgestuurd dinsdagmiddag. Die kwam dus keurig gistermiddag aan. Nu heb ik gewoon een DVD-speler hier! En wat denk je dat ik doe? Ga ik Sound of Music zitten kijken en er gezellig bij zitten janken! Hoe diep kun je zinken? Ik moet tot mijn verdediging zeggen dat ik wel er bij gestreken heb en mijn voeten eindelijk heb ingevet. EN…ik heb even wat foto’s genomen uit het raam van de kamer om te laten zien aan jullie dat de herfst hier verder is dan in Nederland.
late herfst
late herfst1
Toen ben ik nog even naar de andere kant van het huis gelopen en heb nog een foto vanaf het balcon genomen van onze lijsterbes (nou ja, ònze?)
late herfst2

Verder heb ik zitten wachten op het logje van haar wat ze beloofd had om te schrijven. En dat kwam!! Toen was ik weer helemaal in mijn element, want ik mocht raden en dat doe ik graag. Zo meteen ga ik, denk ik , maar eens tartaartjes met brood eten. En een was draaien en afwassen en stofzuigen en mijn les voor morgen in de kerk van Internet halen in het zweeds en Nederlands en voorbereiden. en, en , en , Jaaaa, dat dus allemaal!

20 Reacties op “Hoe pathetic kan je zijn??

  1. Niks voor jou om zo’n oer Hollandse Philips lamp naar Zweden toe te halen. Ze eentje waar je 1 half uur per dag voor moet gaan zitten om niet depressief te worden…. Volgens mijn vriendin (en zij is GGz verpleegkundige) werken die lampen echt!!

  2. Ja, dat weet ik, maar ik heb zo weinig puf dat ik nog niet eens die lamp tevoorschijnn heb gehaald….. Ik heb hem al een paar jaar en het helpt ook. Ik heb hem speciaal met de auto meegenomen in juli. Hij staat achter het bureau, maar ik heb geen zin om te bukken.

  3. @Baasbraal: ik heb geen zin om te bukken?
    Whoehahaha… ik lig in een kreuk, echt waar.

    En jullie herfst is nog niet zo veel verder dan die van ons hoor, hier begint het al aardig kaal te worden, maar de kleuren die nog aan de boom hangen.. oké dan bladeren.. die zijn prachtig. En vergeef je zelf, janken bij de Sound of Music is niks geks. Ik speelde vroeger altijd de kleinste, ik ben namelijk stiekem een kabouter.

  4. De herfst is mooier bij jou….hij is bijna weer bij je meid!

    Niet verklappen hoor: mijn tante, mijn liefste, lieve tante is 3 jaar geleden overleden. Sound of music was haar alltime favoriete film. Ik kijk de film nu ter ere van haar en ik hou het ook niet droog!

  5. Ik moet echt grinnikken om de hele theorie die je loslaat op m’n blog wie wie is! Ik zal het binnenkort verklappen!
    Maarruh….ik heb járen last van winterdepressie gehad en ‘k had/heb ook zo’n lamp. Ideaal! Alleen: als ik er te veel dagen achter zat, werd ik er hyper van. (Wel handig want dan deed ik in een halve dag m’n hele huis) Ik denk dat ik daarom ook niet in Zweden zou kunnen wonen omdat het daar ’s winters zo donker is…

  6. Goede morgen, ik hoop dat een nacht slaap je stemming weer wat heeft opgeknapt. Ik zie dat er bij jou nog besjes inde lijsterbesboom hangen, die is bij mij al helemaal kaalgegeten.

    Mocht je je nog vervelen, het tweede deel van mijn vervolgsprookje staat inmiddels op mijn blog, hoewel dit ook nog niet al te vrolijk is. Ik beloof wel dat het goed gaat aflopen per slot van rekening is het een sprookje en die horen gewoon goed af te lopen.

    Voor mijn man zou het niets zijn in Zweden, die is in Nederland altijd al aardig depri in de herfst ( schijnt trouwens erfelijk te zijn, zijn vader had er ook last van) je maakt dan door gebrek aan zonlicht een bepaalde stof niet meer aan . Hij heeft die lamp ook een tijdje gebruikt maar dat was niet voldoende.

  7. Prachtig hoor de herfst in Zweden. Twee jaar geleden ben ik met ’n studiereisje 2 dagen in Stockholm geweest; ook prachtig! Afijn, wat betreft je gegok op wie is wie kan ik je zeggen: je bent warm, heul errug warm… 😉

  8. Ik snap dat licht even niet, het is korter licht daar nu in Zweden dan hier? Moet ik het zo lezen?

    Hoezeer ik ook van de natuur ben, dat wil nog niet zeggen dat ik het van alle landen of continenten weet, hahaha

    Het klinkt toch al zeer productief en even lekker janken bij een film kan ook heerlijk zijn. Daarin neem je meteen maar even een reiniging mee wat diep van binnen verscholen ligt 😉

    XXX

    • @ Joeltje: Nou had ik toch gedacht dat iedereen me uit zou lachten over The Sound of Music, maar wat gebeurt er? Ik word uitgelachen omdat ik niet wil bukken!! Fraai is dat!
      @ Repel bedankt voor je begrip. Hij heeft ge-SMS.t zojuist. Hij, die van voor de mobiele telefoons is, die er naar kijkt of ze uit elkaar kunnen ploffen. Ik ben diep onder de indruk! Hij heeft+wel+allemaal+plusjes+tussen+de+woorden+i.p.v. spaties, maar: kniesoor die daar op let.
      @Madelief: Ik gebruikte de lamp in Nederland ook al en ik vind het heerlijk. Nu nog even over mijn schaduw heenspringen en dat ding van achter het bureau vandaan halen. Wanneer onthul je het geheel? Ik ben erg nieuwsgierig!
      @Haba: Ja, ik ben erg opgeknapt, meer nog van het twee keer fietsen van en naar de Kerk dan van het slapen. Ik zeg notabene altijd tegen iedereen die dreigt in een depressie te raken, dat ze LICHT en BEWEGING nodig hebben! Zelf blijf ik de hele dag in mijn flatje zitten! Bij ons in de familie komt ook depressie voor> Mijn zus had hele zware. Ik heb last van wienig licht en twee van mijn kinderen ook. Mijn zoon krijgt altijd pas in januari een depressie en bij mij gaat hij over zodra er sneeuw ligt. Dat heeft dus gustige vooruitzichten hier.
      @Nicolette: Kijk, daar heb ik nou wat aan! Die zus van je grinnikt alleen maar en zegt verder niks. Moet ze nodig zeggen dat zij de meest extraverte is.
      @ Morgaine: Ja, de zon draait nu in een rechte lijn rond de aarde op een punt beneden de evenaar en daardoor staat op het Noordelij k halfrond de zon lager en korter in de lucht. Hoe verder naar het Noorden hoe erger dat is. Noordelijk van hier, in Lapland gaat hij zelfs helemaal niet meer op. Daar staat tegenover dat in de zomer als de zon noordelijk van de evenaar recht draait, onze dagen nog veel langer zijn dan in Nederland en de zon in Lapland helemaal niet meer onder gaat.

  9. Nou, jouw uitzicht liegt er dus ook niet om! Gaaf, die lijsterbes!

    • Dit heb ik niet geschreven, ben bang dat Arjan nu ook al verslaafd raak aan jou blog…maar om dan op mijn naam te reageren???? Zal hem straks eens aan de tand voelen….
      Maar je maakt prachtige foto’s….denk dat je er straks eindeloos veel van de sneeuw gaat maken.
      De enige echte Lydia

      • stom zie nu dat het een andere Lydia is, dus er blijken twee echte Lydia’s te zijn….sorry….Lydia…Ik zal mijn arjan niet beschuldigen en de volgende keer beter opletten.
        WEl leuk om eens een naamgenoot tegen te komen. 🙂
        Lydia

      • @Lydia Duijntjes: Beschuldig je man niet vals. IK kan zien dat dit een andere Lydia is, de Lydia van puperpolletjes. Kijk maar eens op purperpol.blogspot.com Ik zou het overigens wel leuk vinden als Arjan keek. Ik heb hier een verschrikkelijk vrouwenoverschot bij mijn lezers.
        @Lydia purperpol: verwarring alom. Ja, de lijsterbessen zijn prachtig dit jaar(heb ik me laten vertellen, dit is mijn eerste jaar hier). In Zweden wordt gezegd dat je dan een strenge winter krijgt. We zullen zien!
        @Mammalien:
        @ JC :
        Ja, ze helpen goed. Bij mij helpt sneeuw ookaltijd goed. Het gaat echt om de hoeveelheid licht. Ik heb hem nu een jaar of vijf en ik vind het heerlijk.

  10. Mooie kleuren! Nog even volhouden zonder vent!

  11. Sound of music….dat roept herinneringen op! Aan een lange zeereis van 2 jaar die ik heb gemaakt rondom Zuid Amerika, en die film was samen met Fiddler on the roof, het enige wat we hadden, ik kan hem nasynchroniseren in 5 talen denk ik en ook achterstevoren opzeggen…….. 😀

    • @JC:Ik begrijp dat DAT ietsje te veel is van het goede. Waarschijnlijk ga jij dan al huilen bij alleen al de AANKONDIGING dat de film gedraaid gaat worden. Misschien moet je eens een performance geven in vijf talen! Dan kom ik uit Zweden naar je kijken.

  12. @Janneke dat sommige delen van de wereld nu alleen maar nacht kennen en straks alleen dag, dat wist ik wel, maar die grenzen weet ik natuurlijk niet zomaar uit mijn hoofd, ik heb wel aardrijkskunde gehad 😉

    Het begint in Zweden dus al… ik snap um nu over dat licht wat jij dan vertelt, dat wilde ik even zeker weten 😀

    XXX

    • @Morgaine:Het begint overal op het noorelijk halfrond! In Frankrijk is het in de winter later donker en in de zomer vroeger dan in Nederland. In spanje is dat verschil nog kleiner tot je tenslotte op de evenaar komt en dan is het om 6 uur licht en om zes uur donker en de zon gaat recht over!
      Zo’n lamp kostte mij 5 jaar geleden 280 Euro. Nu zou ik het niet weten. Ik kan het je beslist aanraden. Je kunt gewoon ondertussen doorwerken en mij helpt het echt!

  13. Apart is dat, dat sommige mensen daar dan wel last van hebben en anderen niet…..

  14. @Mirjam dat is toch volgens mij overal zo. De één kan uien eten zonder reacties en de ander….tja….eeh.

Geef een reactie

