Gedoemd te mislukken


Vandaag heb ik voor het eerst in 20(?) jaar weer eens een lijstje gemaakt. Het is nog een heel laagdrempelig lijstje, want ik heb er alleen nog maar opgezet waar ik tijd aan wil besteden. Hoe veel tijd ik aan alles moet besteden, daar ben ik nog niet aan toe. Voorlopig heb ik vandaag alleen nog maar genoteerd hoe veel tijd ik kwijt was aan allerlei activiteiten in de verschillende rubrieken:
– huishouden(opruimen, stofzuigen, dweilen)
– was,(wassen, ophangen, strijken en opvouwen),
– eten (boodschappen, koken, eten, afwassen),
– internet (log maken, blogjes lezen, reageren, blogstatistieken bekijken, email nakijken en beantwoorden),
– aan mijn boek schrijven,
– met Jessica kinderen behandelen
– schriftstudie en
– zweedse les, studie en huiswerk.
Dan zijn er vandaag nog drie bijgekomen:
– bellen (of skypen),
– TV kijken (bijna niet, behalve als ik niet helemaal in orde ben en tijdens het strijken, maar dat telt niet) en
– slapen(overdag).
Het enige wat ik vandaag gedaan heb dus, is noteren hoeveel tijd ik aan ieder onderdeel kwijt was.
Dat is het enige wat ik deze week doe. ’s Avonds print ik dan het lijstje nog een keer uit en zet alle totaaltijden er achter. Volgende week maandag ga ik eerst naar Nederland voor tien dagen, maar daarna ga ik het lijstje aan een kritische blik onderwerpen en kijken waar ik minder tijd aan moet gaan besteden (Internet!) en waar ik meer tijd aan moet gaan besteden. Dit allemaal als aanloop op mijn situatie in het nieuwe huis. Vroeger stierven deze lijstjes altijd een zachte dood na verloop van tijd, dus ik heb er niet veel vertrouwen in. Maar toch: ik wil het wel proberen.
Ik heb mezelf vanaf vandaag beter verklaard, maar mijn lijf is het er niet mee eens. Ik ben kapot en ga slapen.

8 Reacties op “Gedoemd te mislukken

  1. Hee je woont in Zweden net als Bellavien hoe leuk….
    Ga deze blog even toevoegen aan mijn lijst met blogs…ga je zeker volgen (nog meer te doen op een dag hahaha) grtjs Ilse
    ps heb jij nog tijd om te slapen met zo’n lijst???

  2. Goh een Lijst . . . .ik schrijf het speciaal met een hoofdletter , want het is nogal een lijst zeg. Vroeger maakte ik wel eens lijstjes maar niet over mijn bezigheden en de tijd die ik daar voor nodig had.
    Ik hield me nooit aan lijsten en toch kwam alles wel klaar, dus ben ik er mee gestopt.

    Ik kan mijn leven niet van tevoren indelen, er gebeuren elke dag weer verrassende dingen. Daar moet je van genieten, hoe klein die dingen soms ook zijn. Dat doe ik tegenwoordig dan ook.
    Alles wat echt moet gebeuren komt heus wel klaar . Je leven kan zo voorbij zijn , sinds mijn man en ik beiden ziek zijn geworden , heb ik helemaal iets van : “De pot op met lijsten” ik zorg wel dat de was etc. gedaan is. Maar ik geniet van elk ‘cadeautje’ dat de dag me schenkt. Een mooie zonnestraal een late vlinder, de lach van een kindje. . . . Nu scheelt het misschien wel dat mijn kinderen de deur uit zijn en ik dus meer tijd heb dan toen er van school naar sport, naar muziek moest worden gereden.

    Je hebt hier een leuk blog, ik zal er eens vaken komen lezen. Succes met je lijst !

  3. Hallo Janneke,
    ik zou heel graag even wat vragen willen stellen n.a.v. een publicatie die ik van je heb gelezen.
    Zou je misschien even contact willen opnemen?
    Groeten,
    Bianca

  4. Het is eigenlijk wel een heel slim idee, ik heb het nog nooit gedaan. Maar ik kom altijd tijd tekort en zo’n lijstje zou handig zijn om uit te zoeken hoe dat kan.

  5. ooo janneke
    nog steeds pijn? je bent echt goed gevalen zeg.

    ik heb wel je hele blog gelezen, maar ik snap het toch nog niet helemaal. je hebt bij iemand anders gezien hoeveel diegene op een dag kan doen en zij hield ook een soort lijst bij toch? en omdat je daar zwaar van onder de indruk bent ben je nu voor jezelf een lijst gaan opstellen? met welk doel? productiever worden? meer leren over jezelf? ik ben de draad even kwijt geloof ik. dit is geen kritiek, maar ik begrijp het niet dat is alles…… zonder doel lijkt me een lijst nzinnig en als je een doel hebt dan kan dat ook anders dan met een lijst

    maaaaarrrr succes!!! zowel met de lijst als met je ribben
    tot snel

  6. Succes met de Lijst! Ik zei nog tegen Lieke: had míjn idee kunnen zijn….alleen werkt dat nooit langer dan een paar weken 😉

  7. ik heb elke dag lijstjes. Op mijn werk. Voordat ik op vakantie ga, etc. Als een onthoudsteuntje, want echt mijn geheugen is net een teflon pan. Alles waar ik net op ben gekomen glijdt er ook meteen weer uit. Op zo’n lijstje staat het tenminste vast. maakt niet uit wanneer ik het doe, als ik het maar doe.

  8. hi janneke,

    zit met een grote grijns jouw schrijfsels te lezen.
    ze zijn lekker beeldend. ik zie je voor me als ik je blog lees.
    het gaat je goed daar in zweden denk ik.

    hoe is het met je LIJST?
    werkt het goed?
    ik ben benieuwd.

    ik maak elke dag ong. 10 lijsten, maar me er aan houden……!
    soms denk ik “heb ik al gedaan.”, maar dan heb ik het alleen opgeschreven.

    groeten uit een somber, druilerig dordt,
    wil

Geef een reactie

