Morgen trouwt ze……..


Ik zie haar nog binnenkomen. Een heerlijk stuiterend meisje van drieënhalf met een volkomen onverstaanbare spraak. We zullen haar Lily noemen. Haar naam is veel mooier, maar begint ook met een L. Lily had volkomen geen gevoel voor snelheid en ritme, voor taal en melodie. Poesje mauw klonk als volgt: mauwhirmekmijbijosuwwij met op het laatst het gebaar van ‘lekker’ . Haar zinsbouw (als je die zo snel kon ontdekken) rammelde aan alle kanten, werkwoorden werden niet of verkeerd vervoegd of weggelaten, stonden op de verkeerde plaats. Woorden werden allemaal in elkaar gevouwen vsie (televisie) duk(drinken), kijs(strijkijzer), zdoe(zelf doen) enz. en haar spreektempo was verschrikkelijk hoog. Soms waren er pauzes als ze een woord niet wist of een zin niet in elkaar geknutseld kreeg. Ze had het advies speciaal onderwijs gekregen, maar als je op een eiland woont is dat altijd een veel grotere stap dan in de stad. We besloten haar in ieder geval haar kleutertijd op het gewone onderwijs te houden en hard te werken aan haar spraak. Eerlijk gezegd wist ik niet zo goed WAAR ik moest beginnen, dus zijn we begonnen met spraakvertraging in combinatie met dictie (nadrukkelijk uitspreken). Dat is altijd goed. Eindeloos geschommeld en op het hobbelpaard gezeten, later op de trampoline gesprongen en over een dubbele matras gelopen. Bij iedere beweging wordt dan een let-ter-greep uitgesproken om te laten horen en voelen hoe lang iets duurt en dat er binnen iedere lettergreep een beweging is. Alles natuurlijk in spelvorm. Na de kleuterschool was de school bereid haar te houden met ambulante begeleiding. Omdat ze verder goed intelligent is en ouders bereid waren om hard te werken met haar en niet in de laatste plaats omdat Lily altijd vol goede moed, met veel enthousiasme en een onverwoestbaar optimisme wilde leren, ondanks regelmatig falen, heeft ze de hele basisschool op regulier onderwijs voltooid. Daarna is ze naar de voortgezette opleiding voor spraak-taalgestoorde kinderen gegaan en heeft een opleiding tot meubelmaker glansrijk voltooid. In de loop van al die jaren, heb ik haar regelmatig enkele maanden achter elkaar behandeld, steeds weer om in je SPIEREN te voelen dat een klank, een lettergreep de tijd nodig heeft om uitgesproken te worden, dat er ergens in een woord èn in een zin een KLEMTOON ligt waar je stem iets omhoog gaat en waar dat dan is, om Engelse en Franse en Duitse woorden te oefenen, om spreekbeurten in te studeren enz. enz.
Nu is ze volwassen. Ze zal haar hele leven van tijd tot tijd wat hulp nodig hebben om haar spraak duidelijk en in een aanvaardbaar tempo te houden. Het is een hele leuke meid geworden, een heel compleet mens met een leuke baan, gevoel voor humor en zelfvertrouwen, ondanks een leven lang zwak ritme- en taalgevoel.
Ze heeft er zich niet onder laten krijgen door een handicap. Chapeau!!!!!!!
Morgen trouwt ze en ik ben er weer niet bij…………
MAAR ZE KOMT WEL IN MIJN BOEK!!!!

22 Reacties op “Morgen trouwt ze……..

  1. Wat een mooi verhaal! Ik krijg kippenvel!!!
    Want daar doe je het als logopediste toch voor he? Die kleine en grote vooruitgang van je patiëntjes… elk op hun manier.

    • Ja, als je dat zo over de jaren bekijkt, ben ik dik betaald! De vreugde dat de belofte van een ‘normaal’ gelukkig leven er dik in zit, geeft een diepe, diepe voldoening. Ik heb het heus ook anders af zien lopen…..

  2. Wat leuk! (zij was toch op je verjaardag?)en ze geven redelijk goed weer op, dus dat gaat ook nog goed komen. 🙂
    En de overheid maar zeuren over slecht taalnivo en reken nivo, als ze nu eens verder kijken dan hun neus lang is. Zoveel kinderen die knokken om hun hoofd boven water te houden in deze maatschappij en waarbij het uiteindelijk goed terecht komt. Die met recht kunnen zeggen dat ze er hard voor gewerkt hebben en ook nog daar terecht komen waar ze willen zijn. blij zijn met wat ze kunnen en hebben.
    Het gaat niet om goed, beter, best, maar om geluk, een positief zelfbeeld, liefde , warmte, genegenheid en waardering. Voor je het weet ben je oud, grijs en rimpelig en hollen we aan alle leuke dingen voorbij.
    (Hoewel het toch wel lastig is in deze maatschappij, die altijd beter wil)
    Kan je het nog volgen?
    Trouwens kan je Jesse niet even bijspijkeren over de mail??? (grapje)
    Lydia

    • Ja, dat heb je goed onthouden!
      Ja Lydia, je kan je kwaad maken, maar ik zal je vertellen dat één zo’n succes als Lily, een heleboel andere dingen goed maakt. Hier in Zweden is de situatie nog veel belabberder. Je kunt niet meer doen dan je doet en jij doet het gewoon goed! Geniet lekker van je vier unieke kinderen en sta voor ze op de bres als dat nodig is. Nou en dat doe je ook! Liefde, doorzettingsvermogen en een hele grote doses relativeringsvermogen brengen je een heel eind.

      en… dat oud, grijs en rimpelig, slaat dat op MIJ?
      liefs

  3. Geweldig, dat je dit kan, mensen/kinderen zo helpen!!

  4. Nee, hoor dat slaat niet op jou! Maar als je er even niet op let, dan glipt het geluk zo aan je voorbij in alle drukte. En dan ben je voor je het weet oud en rimpelig.
    Trouwens ik heb niet het idee dat het allemaal aan jou voor bij gaat, want je doet nog steeds waar je goed in ben, maar dat schreef ik laatst ook al.
    liefs terug

  5. Ja, dat zeg ik ook altijd tegen de ouders. Je moet ook NU al van je kind genieten, hem of haar ook NU al knap vinden. Het valt natuurlijk niet altijd mee om te doen als je ineens een ander toekomstbeeld voor je kind ziet opdoemen.Äls je je kinderen gaat vergelijken met sommige andere kinderen, doe je je kind gewoon verschrikkelijk te kort. Je moet ze vergelijken met zichzelf. Het is echt zo voorbij. Het is een vreselijk cliché, maar wij hebben dat ook zo sterk ervaren. Zó trouw je en zó zijn je kinderen aan hun eigen leven begonnen. Als je er midden in zit, heb je dat vaak niet in de gaten. Later is allang begonnen……..

  6. Wat een mooi verhaal. Hoe is het met je ribben?

  7. Wat een gave blog Jan!!!
    Ik hoop haar namens jou te feliciteren morgen 😀

    En ben vast en zeker één van de eerste die jouw boek gaat kopen… zal ik het in m’n assortiment opnemen dan? 😉 hihihihi

    Liefs!

  8. Hoi Janneke, mag ik die quote van je met verwijzing op mijn blog zetten? 😀

  9. Nee, deze:
    Ja, dat zeg ik ook altijd tegen de ouders. Je moet ook NU al van je kind genieten, hem of haar ook NU al knap vinden. Het valt natuurlijk niet altijd mee om te doen als je ineens een ander toekomstbeeld voor je kind ziet opdoemen.Äls je je kinderen gaat vergelijken met sommige andere kinderen, doe je je kind gewoon verschrikkelijk te kort. Je moet ze vergelijken met zichzelf. Het is echt zo voorbij. Het is een vreselijk cliché, maar wij hebben dat ook zo sterk ervaren. Zó trouw je en zó zijn je kinderen aan hun eigen leven begonnen. Als je er midden in zit, heb je dat vaak niet in de gaten. Later is allang begonnen……..

  10. Ik proef nostalgie, en ik denk dat je er morgen (vandaag dus) wel bent: in gedachten! Van Harte! XX

  11. hoe is het met je ribben? Na een nacht paracetamol en slapen?????
    Hoop echt voor je dat het al beter gaat!
    Lydia

  12. Hmm, mooi stukje van iemand met hart (voor haar vak).

  13. wat een schitterende log….ik zit hier vol ontroering!

    en ik heb zo’n medelijden met je….ik heb net bijgelezen over je ribben…

  14. Dat het een leuke meid is geworden, blijkt wel weer: ze gaat trouwen!! Geweldig toch??! Heerlijk, als iemand ondanks alle tegenslagen toch slaagt in het leven, hè?!

  15. goh wat moo!
    XXX

  16. Naar aanleiding van je reactie ben ik op je site gaan kijken. Wat een mooi stukje is dit! Bij een ‘spraakgebrek’ is dit niet het eerste waar ik aan denk, maar dat is wel precies wat het is.

Geef een reactie

