Het licht is zo mooi hier!!!


Zo,n twee uur voordat de zon ondergaat, begint de zon al bijna horizontaal te schijnen, anders kan ik het niet uitleggen! In Nederland heb je dat wel eens heel even als de zon bijna onder gaat, maar hier duurt dat moment veel langer, omdat de zon een veel lagere baan beschrijft. Het verschill tussen de duur van de dag en van de nacht is ondertussen tot meer dan een half uur opgelopen. De zon is vanmorgen om 07.06 opgegaan en hij is om 18.27 onder gegaan. Dat licht van 4uur tot 6 uur is nog het beste te vergelijken met het licht toen er een zonsverduistering was en hij was nog niet volledig. De zon schijnt heel geel op de gebouwen en verlicht ze helemaal, maar een beetje diffuus. Ik kan proberen of ik het op de foto krijg, maar ik denk niet dat dat gaat lukken. Toen het licht nog goed was, heb ik twee foto’s genomen vanuit huis. De eerste is vanuit de slaapkamer genomen door het open raam. Het was vandaag overigens vier graden hier.
herfst voor de deur 001

en de tweede is door het dichte raam genomen om te laten zien dat de fontein met ingang van vandaag is opgehouden te spuiten! Als hij weer gaat spuiten, wonen we in Kolbyttemon:
herfst voor de deur 002
Let ook even op de herfstkleuren van de bomen!
Morgen heb ik dan toch echt wel een afspraak met Jessica. Ik verheug me er op. Nu ga ik nog even blogjes van anderen lezen en verder met mijn zweeds-nederlandse woordenlijst. Het is onvoorstelbaar hoe veel woorden je ongemerkt in zo’n korte tijd leert, heerlijk!

10 Reacties op “Het licht is zo mooi hier!!!

  1. Hejsan, moeilijk om uit te leggen met dat licht, maar zo ervaar ik het ook. Schitterend gewoon. groetnis Anna

  2. Oh, als Manlief er zou kunnen aarden ,zou ik willen verhuizen naar Scandinavie. Wat heerlijk! 4 graden….lekker! ik ben dol op de winter! Laat alsjeblieft maar komen die foto’s….

  3. Je zocht mijn oude logjes? Gewoon helemaal onder aan mijn blog-site rechts (older posts) klicken.
    Ik woon al sinds 1980 in Zwitserland, ben dus als meisje van 14 met mijn ouders naar Zwitserland verhuisd. Ik werk in een winkel voor grote maten, Ulla Popken. Die hebben we ook in Zweden hoor
    http://www.ullapopken.se/

    • Nou, ik koop in Nederland altijd bij Ulla Popken in Dordrecht! Ik heb even gekeken op de website, maar er is alleen een winkel in Gothenburg. Dat is hier 300 km. vandaan. Ik kan echt niet bestellen uit een catalogus, ik moet het altijd aan zien. Ik ga 19 october naar Nederland en dan kijk ik wel in Dordrecht. Ik zal je oude berichtjes steeds een beetje lezen. Kan je dan ook nog de commentaren terugvinden? Anders moet ik het steeds bij je nieuwe stukjes zetten Ik kan altijd zien wanneer mensen hebben gereageerd, ook al is het op een logje van mei (toen ben ik begonnen)

  4. fijn dat je zo kan genieten van gewoon licht…..
    leuk!!!

    de foto’s zijn mooi, mooie kleuren misschien moet ik hier wat beter opletten, maar ik heb het gevoel dat het hier vies bruin is

    liefs lonneke

  5. Vanavond op de fiets had ik hier voor het eerst een winterjassengevoel, dus het gaat hier ook komen.
    Lydia

  6. Prachtige foto’s, leuk blog, vooral het stukje met de vrienden oogt knus en gezellig. Maar Zweden zou mij, ondanks het mooie licht toch net ff een tikje te koud zijn, Het licht lijkt erg op het licht op de pampa’s in Argentinië, ik heb 2 jaar in Z. Amerika gereisd, iets meer mijn klimaat, mits niet te zuidelijk!

    • Ja, ik heb ook al gedacht dat deze wijk op een heuvel ligt en dat dat voor een gedeelte ook het licht kan verklaren. Weet je overigens dat hier een heleboel Argentijnen en Chilenen wonen? Maar die komen dan waarschijnlijk wel uit het zuiden daar. Dan is het klimaat hier milder hè, omdat de zon in de winter daar verder weg staat dan bij ons in de winter. Lees maar wat ik er over heb geschreven rond 21-23 sepember.

  7. hi janneke
    ik heb naar je huisje gekeken!
    lekker rustig
    groeten margriet ik kom even langs oooooit!
    emailadress:
    deinema6@gmail.com

Geef een reactie

