nog één keer: zon en evenaar!


Misschien verveel ik jullie al lang met mijn gezeur over de zon, maar ik vind dat uiterst interessant. Ik had er een gesprek over met Sjoerd die dat programmaatje op mijn computer heeft gezet over wanneer de zon ondergaat en opgaat met herfst en lente. We kwamen er niet uit. Vandaag mailde hij me over een razend interessant artikel in Wikipedia. Ik wil jullie dat niet onthouden: http://en.wikipedia.org/wiki/equinox#length of equinoctial_day_and_night. Zo, dat is een hele mondvol, maar echt erg interessant. Je moet wel engels kunnen lezen.
Er staat onder andere in, dat op de evenaar de dag 14 minuten langer duurt dan de nacht, omdat als er maar een puntje van de zon boven de horizon is, dat de zon nog niet onder is of al op is en dan hebben we de schemer nog niet eens meegerekend. Als de zon precies over de evenaar draait (20 maart en 22 of 23 september), hij dan zowel op de zuidpool als de noordpool schijnt. Ik wist al dat de baan van de aarde om de zon niet helemaal rond is, zodat de aarde dichter bij de zon staat als het zuidelijk halfrond naar de zon is gericht (onze winter), zodat de zomers op het noordelijk halfrond minder warm en de winters minder koud zijn, maar in dat artikel staat ook dat de zon dan ook sneller draait in onze winter. Dat betekent effectief dat onze zomers langer zijn en onze winters korter. Het scheelt uiteindelijk toch twee dagen, soms zelfs drie! In maart staat de zon al op 20 maart recht boven de evenaar en in september pas de 22e of de 23e. Ik had het dus goed gezien op mijn tabelletje van zon onder en zon op!! Ik vind zulke dingen zoooo leuk, daar kan ik echt van smullen. Ik zal eindigen met het filosofische kantje van dit geheel. Het bewijst eens te meer dat duisternis niet een eigen identiteit heeft, maar dat het een gebrek is. Duisternis kan niet schijnen. Je hebt het over duisternis als het licht ontbreekt. Er is altijd meer en langer licht dan duisternis. En dat is een hoopgevende gedachte.
Het licht overwint!!!!!

3 Reacties op “nog één keer: zon en evenaar!

  1. oh wat leuk, ik kan ook zo in dat soort dingen duiken!

    ik begrijp dat je oude huis nog verkocht moet worden? ik hoop dat dat snel lukt!

  2. Ja, als je even tijd hebt, moet je echt even het artikel op Wikipedia lezen, maar ik begrijp dat je een druk leven hebt! Ik dacht al dat NIEMAND interesse zou hebben in mijn passies.
    Ons huis is nog niet verkocht, nee. In Maasdam hebben ze spuitgasten nodig en.. er is een hele leuk honk-softbalclub daar!( De Blue Hitters )EN een leuke voetbalclub! Helaas kan ik niet zeggen dat de school daar (er zijn er drie, 1 daarvan is reformatorisch en 1 christelijk) nu zo veel begrip heeft voor kinderen met speciale interesses. Er is wel een hele leuke peuterspeelzaal daar.

  3. ….En dat is ook de bedoeling!

Geef een reactie

