medicijnen in Zweden


Sinds jaar en dag slikt Leo medicijnen. Er is ooit hoge bloeddruk bij hem geconstateerd en toen kreeg hij medicijnen. Hij had een heleboel medicijnen meegenomen vanuit Nederland, maar die zijn nu bijna op. Ik ben dus donderdagmiddag even naar de huisartsenpost hier gefietst om te vragen hoe dat hier gaat. Hoewel ik nu dus keurig een persoonsbnummer kon overhandigen, gaat dat natuurlijk niet zo maar. Dat hadden we ook niet verwacht. Je kan niet verwachten dat ze je zo maar een dot medicijnen meegeven aan waarvan ze de medische geschiedenis niet kennen. Ik wilde dus een afspraak maken voor Leo. Hij had me de tijden al gegeven. Maar dat gaat zo maar niet. De receptioniste geeft me een telefoonnummer waar ik de volgende morgen vanaf 8 uur naar moet bellen.. Hier worden de meeste zaken behandeld door de zuster, Sjuksjöterska (spreek uit chuukcheutterskaa) en zìj meet je bloeddruk op en beoordeelt dan of je van haar medicijnen krijgt of dat het dermate ernstig of tricky is, dat je bij de arts komt.
Nu is bellen in Zweden een crime, want je krijgt altijd een automatische telefoon eerst en dan moet je op allerlei knopjes drukken en dat gaat snel en als je iemand aan de telefoon krijgt, schrikken ze zich een hoedje dat ze ineens in het Engels worden aangesproken. Ik vroeg dus ook, of de recptioniste geen afspraak voor mij wilde maken, maar nee, ik moest maar naar dat nummer bellen en dan belde de zuster mij wel terug. Met gemengde gevoelens ging ik naar huis. En terecht. De volgende morgen kreeg ik een automatische telefoon die een ander nummer opgaf. Ik bel dat andere numer: in gesprek. Weer een keer het opgegeven nummer, want misschien had ik voor achten gebeld. Ik krijg weer een ander nummer opgegeven, allemaal met een automatische telefoon hè? Na drie keer dat andere nummer bellen, krijg ik inderdaad iemand aan de telefoon. Ik begin met mijn verhaal, maar word na twee zinnen onderbroken en degene aan de andere kant zegt, dat ik dat andere nummer moet bellen. Ik probeer uit te leggen dat dat andere nummer naar haar verwijst, maar ze blijft herhalen, steeds langzamer en geïrriteerder en HARDER, dat ik dat nummer moet bellen. Het klinkt een beetje zoals Amerikanen tegen Indianen praten, in gebroken zinnen met hele werkwoorden. In arren moede draai ik nog maar een keer dat andere nummer en besluit uit te luisteren en inderdaad: na de boodschap dat je dat andere nummer moet bellen, blijkt er nog een heel staartje aan te zitten. Ze hebben natuurlijk een soort mededeling gedaan over in noodgevallen bellen, maar dat had ik niet meegekregen. Nu moet er dus op knopjes gedrukt worden. Ik druk op het knopje waarbij je een afspraak met de zuster wilt maken, maar dat gaat zo maar niet. De zuster belt je terug om een afspraak te maken, zegt de automatische telefoon. Ik heb ondertussen al Leo’s persoonsnummer moeten indrukken, maar nu moet ik ook nog mijn telefoonnummer indrukken. De automatische telefoon belooft me dat de zuster me tussen 10 en half elf belt. Dan wordt er nog iets gezegd over niemand en ik druk niet op hekje, omdat ik versta dat je daarop moet drukken als er niemand thuis is, of als je dan niet kan bellen met haar. Ik ben NIET gebeld tussen 10 en half elf. Ik ben helemaal niet gebeld. Maandagmiddag ga ik naar de huiartsenpost en ga pas weg als ik een afspraak heb voor Leo.

6 Reacties op “medicijnen in Zweden

  1. Ik schrijf strafregels:

    ik zal nooit eer klagen over de bereikbaarheid van de dokterspost
    ik zal nooit eer klagen over de bereikbaarheid van de dokterspost
    ik zal nooit eer klagen over de bereikbaarheid van de dokterspost
    ik zal nooit eer klagen over de bereikbaarheid van de dokterspost
    ik zal nooit eer klagen over de bereikbaarheid van de dokterspost
    ik zal nooit eer klagen over de bereikbaarheid van de dokterspost

  2. Vervelend als je de taal niet spreekt, zeker als het gaat om zaken die echt belangrijk zijn. Toch moet ik stiekem een beetje lachen om de situatie. Zo herkenbaar van de tijd dat ik in Noorwegen was. En in Denemarken. De taal is goed te verstaan, mits men langzaam en duidelijk spreekt.
    Zijn jullie wel Zweeds aan het leren??
    Ik hoop wel dat er snel medicijnen worden afgegeven. Is een stuk prettiger.

  3. Lees mijn blog maar van vanavond. Eerst moet ik nog even mailen

  4. Je hebt je voorplaatje veranderd! Ik kan alleen niet helemaal zien wat het is. Ik vermoed een kat.

Geef een reactie

