onze zweedse invalleraar.


Omdat onze maandaglerares ziek was vandaag, kregen we een leraar die inviel. Hij was ook ouder dan ik. De man was zo zenuwachtig en bang dat hij het niet goed deed, dat hij ABSOLUUT niet kon luisteren. Ik had hem zo ter plekke wel willen borstelen! Dan vroeg iemand iets en dan ging hij iets heel anders uitleggen. Dan vroeg hij weer aan ons of we iets al gehad hadden en dan kon hij niet eens het antwoord afwachten. Ik had me helemaal voorbereid om een grapje uit te halen vandaag, maar dat viel helemaal in het water. Ik had mijn wekkertje maandag al gezet op 09-09-09 09.09 uur. Ik vind dat soort dingen leuk! Dat is het maar eens in de elf jaar.En na 2012 is het voorlopig afgelopen. Toen mijn wekkertje dan ook afging, wilde ik in het zweeds zeggen wat dat betekende (dat had ik ook geoefend), maar hij keek alleen maar een beetje verstoord op en praatte gewoon door me heen. Toen luisterde iedereen natuurlijk naar hem (zo hoort het ook) en toen heb ik het maar gelaten. Ik kan er niet goed tegen als iemand niet kan luisteren, maar ik heb me braaf koest gehouden na de koffiepauze en ik geloof dat hij inderdaad wat ontspande. Ik heb mijn felle ogen wat verzacht en mijn aura een beetje ingetrokken. Ik heb warempel wel een hoop geleerd Toen ik eenmaal had geaccepteerd dat de man gewoon niet kon luisteren, viel het me pas op dat hij lekker een hoop onderwerpen door elkaar behandelde. Daar leer ik meer van dan dat domme rijtje voor rijtje. Het lijkt dan voor een aantal mensen dat hij van de hak op de tak springt, maar dat is echt niet waar. Ik kon hem goed volgen. Mij werd dat ook altijd verweten als ik lezingen of les gaf, maar ik raakte ook zelden de draad kwijt. Hij was ook van ineens de praktijk en ik zag de ogen van de Russische weer groot worden. Als ze moest antwoorden keek ze helemaal paniekerig en gaf dan …het goede antwoord (meestal). Ze is meestal als eerste aan de beurt, maar dat is haar eigen schuld. Ze gaat zelf helemaal aan de rand zitten, zodat ze de eerste of de laatste is. Als je in het midden zit, ben je maar zelden de eerste.

7 Reacties op “onze zweedse invalleraar.

  1. wat een ontdekkingen en wat een zelfkennis toch! 🙂
    toch wel leuk.

    ik vraag me alleen af als je hem geborsteld had of hij niet wat ontreddend voor die groep gestaan had.
    Op zijn leeftijd, wat een ervaring zou dat geweest zijn. voor hem en voor jou!!

    groetjes weer, Lydia

  2. Ik heb wel eens iemand geborsteld van zijn leeftijd. Dat was een intense ervaring inderdaad, maar wel fantastisch. Maar dat was natuurlijk met haar toestemming. Ik vraag me alleen af of hij niet ook gewoon wat gestoord had opgekeken en dan was doorgegaan.

  3. Hahaha geweldig!

    Ik zie het helemaal voor me… en hoe jij de mensen beschrijft, interessant! 🙂

  4. Hejsan, via via op jullie weblog terecht gekomen. Leuke en herkenbare verhalen. Wist je trouwens dat als de rönnbär (lijsterbes) veel vruchten heeft er een goede winter op komst is? Had ik ooit ergens gelezen en de kinderen kwamen met hetzelfde verhaal uit school. We zullen zien. Ha det så bra, anna

  5. Wast een leuk verhaal! Ik weet natuurlijk niet hoe de rönnbär normaal draagt in Zweden, maar ze zijn prachtig in ieder geval! Wat leuk dat je mijn blog gevndnen hebt! Waar woon je?

  6. Hoi, wij wonen in Lanna. Småland, gemeente Värnamo. Ca. 1 uur onder Jönköping.
    Alvast een trevlig helg toegewenst, groetnis anna

    • Ja, tack, du ocksa(o). Ik heb even op je website gekeken, even maar, maar jullie verkopen van alles, hè? Ik heb ook even op google Earth gekeken en jullie wonen 202 km. van ons huis, niet echt naast de deur, maar voor zweedse begrippen kan het er mee door, geloof ik. We horen weer van elkaar.

Geef een reactie

