Logopedie in Zweden


Op het huis in de Kanälvägen is intussen 3.250.000SEK geboden (deel weer door tien voor de Europrijs). De makelaar belde me nog op of ik nog een bod wilde uitbrengen en ik heb hem vriendelijk bedankt.
Vandaag heb ik Jessica Gorlee ontmoet, die logopediste is hier in Linköping. Voor ze hier werkte, heeft ze in de praktijk van Inge Prevoo gewerkt in Bilthoven. Het was een uitvoerig en zeer prettig gesprek. Wij gaan het vast goed met elkaar vinden.
Ze heeft me het revalidatiecentrum laten zien waar ze werkt. Er zijn verschillende teams in het centrum en zij werkt met de kinderen met ontwikkelingsproblemen. Er is ook een team voor de autistische en ADHD-kinderen, een team voor CP-kinderen (kinderen met een motorische handicap) en er is een dysphagie-team (voor kinderen met eet- en drinkproblematiek). Het gaat er hier anders toe dan in Nederland. Jessica onderzoekt eigenlijk alleen en maakt dan een therapieprogramma. Dat wordt dan uitgevoerd door leerkrachten die een jaar opleiding over spraak er achteraan gedaan hebben. Dat zijn dus geen logopedisten. De samenwerking verloopt soms wat stroef, omdat de therapeuten ‘vergeten’ hulp te vragen als ze vastlopen. Dan wordt vervolgens het programma niet helemaal uitgevoerd zoals Jessica het bedoeld haden dat is frustrerend. Verder vergadert ze veel(ik kreeg niet helemaal mee waarover) en daardoor heeft ze het gevoel dat ze veel minder kinderen kan helpen dan ze zou willen. Het is overigens een prachtig centrum waar ze werkt. Ze hebben er eigenlijk alles, ook natuurlijk weer de prachtige ruime kantine met vier magnetrons om het eten tussen de middag op te warmen.Ik heb een paar leuke tests gezien en ze hadden ook verschillende SIGMA-materialen, onder andere de bijtpijpjes en de paarse en groene P. Ook hadden ze allerlei bekers, maar ik heb geen terugslagrietjes gezien en ze hadden ook geen difrax- of tupperwarebekers.
Nadat we alles hadden gezien en een paar ander mensen hadden gesproken, zijn we ‘fika’ gaan houden, d.w.z. we zijn naar de stad gegaan en hebben wat gedronken met iets er bij.
dessert 003dessert 005
De tweede foto is genomen door een meisje dat Tanya heet. Ik heb speciaal haar naam gevraagd om aan jullie te vertellen. Ze zat daar ook wat te drinken. Het was een leuk tentje bovenop een heuvel.
We hebben voorlopig afgesproken dat ik meega naar een jongetje wat uitbehandeld is op het centrum, maar wat een broertje is van een vriend van haar. Hij heeft verschillende SI-problemen schat Jessica in. Dan gaan we haar oefenprogramma’s nog een keer na om te kijken of we samen wat leukere oefeningen kunnen verzinnen met wat meer beweging en positieve feedback. Er is een andere logopediste die misschien met mij naar wat kinderen wilde kijken in hoeverre we afweerbehandelingen kunnen starten. Iedereen heeft hier gehoord van SI, maar niemand weet er het fijne van, geloof ik. Jullie horen het al: ik ben weer leuk bezig!

3 Reacties op “Logopedie in Zweden

  1. Lieve Janneke, inderdaad, je bent al weer aardig bezig. Ze zullen daar best blij met je zijn/worden.
    Wist je dat er een Nederlandse logo was of ben je gewoon op het centrum afgestapt?? Hoe staat het met je Zweeds? Voel je je daar thuis en Leo ook.
    Nu ga ik lekker slapen, wens je alle goeds en zal je blog in de gaten houden.
    Liefs,
    Bineke

  2. 06-01-2010 U kent mij niet maar ik wens u op de 1e plaats een Gelukkig 2010. Vraag: Ik las uw artikel over logopedie en zag dat Jessica Gorlee bij u te gast was. Nu ben ik al tijden op zoek naar mijn familie en schiet niet erg op. Ik ben 67 jaar. Kunt u mij a.u.b. in contact brengen met Jessica? Dag mag per email. Dan kan ik haar vragen of zij familie is van de Gorlee-kant. Mijn vader was Willem(Pim)hij had twee broers. Adriaan en ik dacht johan. Deze laatste broer speelde viool. Speelt Jessica *hobo*? Ik zou erg geholpen worden op mijn zoektocht ik moet namerlijk nog een stiefzus en broer hebben. Mijn moeder was Sophia Johanna en getrouwd met Willem Gorlee. Alvast dank voor uw moeite. vr.gr. Wilma
    tel. 020-6919575/06-47183198

Geef een reactie

