een weekendje thuis en toch vakantie


Gisterenmiddag drong het pas echt goed tot me door. We wonen gewoon keihard in een vakantieland! We hebben vier bezichtigingen gehad dit weekend en een ‘feestje’. Een collega van Leo heeft in zijn vakantie van zijn garage een wintertuin gemaakt. Hij is nog niet helemaal af, want er moet nog een sauna in komen. Dat komt waarschijnlijk de volgende vakantie. Maar dit resultaat was al genoeg aanleiding om een klein feestje te geven. Op de weg daarheen hadden we twee bezichtigingen. Een in Berga, dat is in de stad, maar aan de achterkant heb je een riviertje. Het was een prachtig huis, echt prachtig en ruim met een mooie tuin op 696vkm grond. Je kon alleen de weg horen in de verte en daar is Leo erg gevoelig voor en het is nogal duur. In Zweden wordt de uiteindelijke verkoopprijs niet lager dan in de advertentie, maar altijd hoger. De mensen bieden er overheen. Het staat te koop voor E. 298.000, maar het zal wel boven de drie ton uitkomen en dat vinden wij te duur. ’s Middags zijn we naar een prachtig huis gaan kijken, prachtig met een tuin van 1500 vkm, maar je kan net zo goed zeggen drie kilometer, want het stond midden in het bos aan het einde van een onverharde weg van twee kilometer. Als Leo dan ’s winters naar zijn werk moet, moet ik eerst met mijn bulldozertje voor de auto uit rijden om de sneeuw van het pad af te vegen. Dat kan je dus ook vergeten.
Toen zijn we van daar naar Rimforsa gereden waar die collega van Leo woont. Ik had van te voren een stephanotus gekocht voor in zijn wintertuin. Onderweg reden we door zo’prachtig stuk met heuvels, bossen en meren, dat ik me helemaal overweldigd voelde. Dat is dan gewoon je eigen land!! Waar je nog geen 40 km. vandaan WOONT! Je kan in de achtertuin met vakantie, zoiets. Toen we er aan kwamen was het feest al in volle gang. Hij had tegen Leo gezegd :vanaf een uur of drie en we waren en kwart voor vier. Er was nog genoeg te eten hoor, maar zij hadden al allemaal gegeten. We moeten nog een beetje leren wat de mensen bedoelen als ze iets zeggen. Er was een heel leuk mengsel van allerlei slag mensen, precies het mengsel waar ik van hou. Er waren een aantal ‘locals’ echte plattelanders, een aantal mensen die finse roots hadden, er waren mensen die hun brood in de muziek verdienen, ook een aantal mensen natuurlijk die op de universiteit werken, er waren een aantal kinderen van allerlei leeftijden en kleuren en nationaliteiten. Iedereen was vriendelijk en geïnteresseerd en had gevoel voor humor en zelfspot. Het valt me op dat zweden over het algemeen veel zelfspot kunnen opbrengen, leuk. Hij woont in een huis dat oorspronkelijk van hout was, maar ergens in de zestiger jaren, hebben de bewoners het huis gepleisterd en nu is het dus van steen. Het blijft echter een echt Pippi Langkoushuis, vind je niet?
bij Mats 001

Naast het huis aan de rechterkant staat de garage waar dus nu die wintertuin van gemaakt is. Er is een terras gemaakt bij de ingang en het geheel is heerlijk en relaxed geworden. Hoe kan het ook anders in Zweden?
bij Mats 002bij Mats 003

In de wintertuin zelf stond ook een tafel met stoelen en in de hoeken waren plantenbakken gemaakt. Aan het eind stond ook een ouderwets fornuis op hout gestookt. De kachel van de sauna stond er ook al, maar de houten bekleding moet nog gemaakt worden.bij Mats 006bij Mats 007
Verder was er een grindpad naast en rondom het huis een groot grasveld met wat bloemen, fruitbomen en bakken waarin wat groenten en kruiden gekweekt worden.
bij Mats 008
Deze foto is vanuit de wintertuin genomen
bij Mats 010
bij Mats 013
bij Mats 014bij Mats 015
bij Mats 017
Ik heb ook een kleine impressie van de kinderen gemaakt.
Op de trampoline (die stond ook nog ergens op het gras):bij Mats 011
Bij het konijn. Het konijn was net klaar met het besnuffelen van haar hele gezicht en hoofd.
bij Mats 020
Dit meisje hield niet van zoetigheid. Terwijl de andere kinderen zich om de tafel met koekjes, cake en snoepjes verdrongen, kwam zij steeds terug naar de tafel met salades om wat olijven te halen en de avocado uit de sla te vissen!
bij Mats 005
Dit meisje heeft de hele wereld om te groeien. Hoewel de foto niet helemaal scherp is, vind ik hem een mooie sfeer uitstralen
bij Mats 024
Ik heb er ook nog wel een waar ze scherp op staat”:
bij Mats 026
We zijn wel zo vroeg weggegaan, dat we nog voor donker thuis waren We vinden het nog een beetje griezelig om in het donker te rijden. Het is hier zó donker ’s nachts. De zon gaat nu om vijf voor half negen onder. Dan is het zo kwart over negen donker. Hij komt op om 5.39 uur. Het gaat per dag nu met zo’n acht minuten achteruit. We zagen op de terugweg nog een hele kudde herten, prachtig!! Morgen schrijf ik over vandaag. Het is precies twaalf uur en ik ben versleten, dag allemaal, slaap lekker.

5 Reacties op “een weekendje thuis en toch vakantie

  1. Hmmmmm…,ik zou zo ook willen emigreren….maar ik heb een Manlied die is geboren en getogen in de stad naast Repeldorp…..en verder weg dan dat kan ik hem niet krijgen!

    • Ik had een vent die vastgegroeid was aan ons huis in Puttershoek. Ik had echt gedacht dat ik hem niet eerder eruit zou krijgen dan met zijn voeten naar voren…Maar dat kan zo maar overnight veranderen, hoor! Jullie kindern zijn nog thuis allemaal, dan wil je een beetje bij je eigen toestandje blijven, tenminste: ik heb begrepen dat veel mannen zo denken. Wie weet zoeken ze wel spuitgasten in ….

  2. ps vooral leuk dat je de onzuivere foto plaatste….die doet het hem!

  3. Zweden heeft toch eigenlijk alles. Een echte winter, je kunt lekker skien of langlaufen. Een echte lekkere zomer. Ja dan kan ik goed begrijpen dat je altijd een vakantie gevoel hebt.

Geef een reactie

