Italië in Zweden


Vandaag is het alweer zo’n schitterdende dag. Misschien ga ik wel naar Berg fietsen om daar in het meer te zwemmen of in het kanaal. Het is 20 km. Misschien besluit ik ook wel om met de auto te gaan. Heen is zwaar(berg op het grootste stuk), terug is alleen het laatste stukje zwaar. Het is misschien de laatste keer dat ik hier kan zwemmen. Leo houdt niet echt van zwemmen, dus op hem hoef ik ook niet te wachten. Dan neem ik een stoeltje en mijn boeken mee. Zweeds studeren kan ik daar ook. Jullie horen vanavond wel. Maar nu eerst de beloofde foto’s.
Midden in de stad ligt een groot park. Er zijn twee plekken met een vijver/meertje en een beekje loopt er doorheen met stroomversnellingen.
Ik heb wat foto’s gemaakt van de kleinste vijver.
heemtuid 011heemtuid 012
In een andere hoek is een grote kinderspeeltuin en een echt stukje strand:
heemtuid 002

Hier wordt hard gewerkt aan de toekomst, dat kun je zo zien.

Verder zijn er verschillende grote grasvelden waar de mensen gewoon midden op gaan liggen in de volle zon. Gisteren waren er grote groepen studenten op een zeil met zeepsop of zo aan het glijden. Ze waren allemaal eender gekleed: ontgroening! Er is een stuk bos en een hele steile heuvel met rotsen en al. Daar loopt een trap naar boven waar de watertoren staat. Daar eindigt het park dan aan die kant. In de watertoren zijn nu appartementen gemaakt.
Er zijn verschillende grote vaste plantengroepen met schitterdende bloemen, er is een grote rozentuin en…natuurlijk de heemtuin waar groenten, bloemen en kruiden worden gekweekt zoals de gammaldagse kök ze gebruikte (keuken uit vroegere dagen).
Aan het ene einde staat een grote kas waar komkommers, paprika en tomaten in gekweekt worden.heemtuid 008

De druiven groeiden overigens gewoon buiten tegen een witte muur pal op het zuiden. De druiven waren niet zo groot als in de winkel, maar ze begonnen wel al te kleuren! Die worden nog wel rijp.
Verder waren er vakken met aardappels, wortels, erwten , bonen, tuinbonen, snijbonen, krootjes en verschillende soorten kool. De kool was overigens flink aangevreten door de rupsen. Het stikte er dan ook van de vlinders. Ik heb een foto genomen van vlinders op de Echinacea (zonnehoed) dat hier ook verbouwd wordt als medicijn om de weerstand te verhogen.
heemtuid 004

Op de achtergrond zie je dat er ook komkommerkruid staat. De bloemen daarvan kun je gewoon door de sla doen en eten. Ik had het vorig jaar ook in de tuin staan. Er komen massa’s bijen en hommels op af, ook hier gonsde het van de bijen. Ik heb geprobeerd er een filmpje van te maken op mijn fototoestel, maar het is niet gelukt. Mijn filmcamera had ik niet bij me. Verder groeit er:

heemtuid 006

en ze verbouwen dus ook courgettes. Bij het informatiecentrum staat een tafel met de oogst en die kan je kopen. Voor 20 kr. (E. 1,80) had ik een levensgrote courgette, een paar steeltjes en blaadjes van de plant en mijn kostbare BLOEM om minstronesoep van te maken. Die zag er zo uit , gisteravond op het balcon:
minestronesoep
Italië in Zweden dus.
Het maken van deze post heeft meer tijd gekost dan ik had gedacht. Het is intussen 11.02 uur. Ik ga definitief met de auto naar Berg of misschien wel gewoon naar het zwembad op de fiets. We krijgen korting op een kaartje van onze verhuurmaatschappij. Waarom weet ik ook niet, ciao amigos,
Janneke

Geef een reactie

