Eindelijk dan toch……..


Mijn persoonsnummer is vandaag aangekomen!! Nu kan ik werken hier (niet dat ik dat wil..) en nu tel ik mee (dàt wil ik !). De volgende stap is nu om een identiteitsbewijs te krijgen. Het identiteitsbewijs is per 1 juli ingevoerd en is verplicht voor mensen die nieuw in Zweden komen wonen. Maar dat gaat zo maar niet. Je moet van te voren betalen en dan je persoonsnummer vermelden. Leo heeft dus nu alleen voor hem betaald. Dan moet je in eigen persoon verschijnen en (zoals ik al eerder schreef) een paspoort overleggen van na 2006. Maandag morgen is hij er heen gegaan, maar in dit bureaucratische land gaat natuurlijk niets vanzelf. Het was weer een hele interessante ervaring. Hij had geen afspraak gemaakt, dus kon hij niet geholpen worden. Hij kon trouwens helemaal niet geholpen worden, want het systeem deed het niet. Ja, het is een nieuw systeem en het werkt nog niet helemaal goed, ik begrijp dat dat moeilijk voor u is, nee, we weten nog niet wanneer het wel werkt, maar u kunt wel een afspraak met ons maken…….. voor 24 augustus. Nu moet hij morgen maar even bellen of die afspraak voor mij ook geldt, want anders moet ik nog apart een afspraak maken. Als het identiteitsbewijs dan goedgekeurd wordt, duurt het nog ongeveer twee weken voor je het ook werkelijk hebt…. en al die tijd kunnen we geen geld van de bank halen en kan Leo niet aan zijn salaris komen hier en kunnen we geen hypotheek krijgen.. Gelukkig hebben we nog geld uit Nederland waar we van kunnen leven, maar je zal hier toch maar gekomen zijn om te werken zonder verder geld, dan kan je drie maanden op een houtje bijten!

2 Reacties op “Eindelijk dan toch……..

  1. Hoi janneke en leo
    het is erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Vandaag woensdag is mijn vrije dag en aangezien het erg vies weer buiten is heb ik weer eens tijd om je blog te lezen. Bij ons gaat alles zijn gangetje we zijn in juni op vakantie geweest naar Kreta. Elise is echt al een grote meid aan het worden met een lekker sterk eigen willetje. ((nee is nee en ja is ja ga daar maar eens tegen in))

    Ik wist niet dat Zweden zo van de regels was. Wat een gedoe met je persoonnummer. Hopelijk heb je snel je indentiteitsbewijs.

    Ik blijf je verhalen lezen want ik ben erg benieuwd waar jullie uiteindelijk komen te wonen.

    Groetjes van Lisette

  2. Begin spetember ben ik in Nederland en dan kom ik ook naar Hans en Marian en Marieke. Misschien kun je dan ook komen. Ik zou het leuk vinden om je weer eens te zien en vooral je dochter die zo snel groeit en verandert. Voor je het weet zie je elkaar nooit meer!

Geef een reactie

