Ikea in Zweden toch een beetje anders…..


Omdat we nog steeds op klapstoeltjes zitten aan onze prachtige Ikea-tafel en omdat we de eetkamerstoelen niet meenemen naar Zweden met de grote verhuizing, hebben we besloten nieuwe eetkamerstoelen te gaan kopen die een beetje beter zitten en geen aanslag op je rug doen als je er langer dan 10 minuten op zit.
Zo, dat was de eerste zin!
Omdat Leo een hekel heeft aan drukke winkels, wilden we zo vroeg mogelijk gaan. Wij stonden daar dus om 9 uur voor de deur: FOUT! Ikea gaat hier ook op zaterdag om 10 uur open (op zondag trouwens ook). Gelukkig wilden we ook nog naar een paar huizen kijken, dus dat hebben we eerst gedaan. Het waren wel leuke huizen, vooral dat huis in Malmslätt, in een rustige buurt, niet te ver van de Universiteit. Maar ja, het is een stenen bungalow, dat vind ik niet genoeg Pippi Langkous. Het tweede huis stond in Ljungsbro, nog geen 100m. van het wereldberoemde Göthakanaal, wel in een straatje er achter. Mooie grote tuin, maar het huis stond een beetje naar achteren en dan heb je zo weinig ruimte in je achtertuin. Ik ben helemaal niet veeleisend of zo.
Daarna was het tijd voor Ikea. We waren er 10.10 uur, dus dat is mooi. Gelukkig vonden we al snel de stoelen die er prima bijpassen, ze stonden ook aan zo’n zelfde tafel als wij hebben, dus dan is de keuze snel gemaakt.
Tot nu toe nog helemaal hetzelfde. Het was half elf en we hadden wat we wilden. We konden nog tot elf uur ontbijten, dus we gingen even kijken. Ten eerste was er bijna geen kip voor het ontbijt dat ook hier omgerekend 1 Euro kost. Het ontbijt was wel veel magerder dan in Nederland, geen croissantjes, geen ei, maar wel weer vruchtensap en een yoghurtje. We hebben het niet gedaan.
Spullen opgeladen, wegwezen. Wat we nog wel gedaan hebben: we hebben een warme hotdog genomen! Die kosten hier 5,– kr. per stuk en dat is omgerekend 0,45 Euro! In de Ikeawinkel bij de uitgang hebbenze ook andere spullen, want de spullen die in Ikea Nederland te koop zijn, zijn hier gewoon in de supermarkt te krijgen. Zo word je hier doodgegooid met Daim, in Nederland kun je dat alleen maar in Ikea krijgen. Ik vind het heerlijk.
Daarna zijn we naar het absolute Pippi Langkoushuis wezen kijken dat we misschien gaan kopen. Het ligt 23,5km. van de Universiteit (lang leve de Tom-Tom!) helemaal buiten en het is een rood houten huis met een zadeldak en een zijvleugel(tje). Voor de Goole Earth fanaten: Gistad ligt tussen Linköping en Norrköping en daar ligt het ongeveer anderhalve kilometer zuidelijk van. De laatste 800 m. is een onverharde weg Omdat het huis al niet meer bewoond was, zijn we het terrein opgelopen en hebben door de ramen gekeken. Het ziet er prima onderhouden uit. Een nadeel is, dat beneden de badkamer is en geen slaapkamer terwijl boven drie prachtige slaapkamers zijn(hebben we op Internet gezien), maar geen badkamer. Er ligt 4000m. grond omheen! Dat is een heleboel gras en wat bomen en bloemen. Je kunt er met een heel elftal en aanhang makkelijk kamperen.Op het terrein staat ook een aardkelder (blijft zomer en winter koel), een grote schuur met stallen en kippenhok en een hondenkennel met verwarming. Een en ander zou heel goed tot gastenverblijf kunnen worden omgebouwd . Er past makkelijk een keukentje, een badkamer met W.C en dan nog een of twee kamers in. De uitgangsprijs van het huis is ongeveer 135.000 Euro, dus we kunnen nog wel wat geld aan verbouwing spenderen, maar we hebben geen idee hoe duur dat hier is. Aanstaande donderdag is er een kijkdag. Ik ga maandag bellen en een afspraak maken voor donderdagavond en dan zien we wel weer verder. Je zit wel helemaal alleen dan. Ik weet niet of ik dat wel wil, maar het is een geweldig huis, dat wel. Als we het doen, wil ik ook een autootje, want Leo kan daaheen niet fietsen. Voordeel is wel, dat Leo ook regelmatig in Norrköping moet zijn en daar zit hij dan weer dichterbij. We houden jullie op de hoogte.
Toen we thuiskwamen om half een, hebben we eerst heerlijk geluncht met eigen versgebakken brood. Het was goed gelukt Lydia, maar het moet nog iets meer volkoren en ik had er te veel zout in gedaan Sjoerd.
Vanavond bak ik er weer een. Wat er nu nog over was, heb ik in de diepvries gedaan. De diepvries is zo zielig leeg, dan zit er tenminste wat in. Het is nog steeds prachtig weer hier, dus we hebben de stoelen in de doos gelaten en zijn gaan fietsen.
We hebben de neiging meertjes te missen en dat was ook hier het geval toen we hier de vorige keer zijn gaan fietsen. Het gebied ligt op 20 minuten fietsen hier vandaan. Na wat gezoek en nog een keer een andere weg proberen, hebben we uiteindelijk het meer gevonden. Er loopt een fiets/wandelpad dwars doorheen. Het blijken allemaal kleine meertjes te zijn, verbonden door stroomversnellingen. Ik heb een aantal foto’s, maar ik weet niet of het daar goed op uitkomt. Het is in ieder geval SCHITTEREND!!IMG_1171
IMG_1181
Ik zie nu pas dat er op dat eerste plaatje een jongen op de achtergrond zit met een ontbloot bovenlijf! Die heb ik vanmiddag helemaal niet gezien. Ik dacht dat we helemaal alleen waren in het natuurgebied. Je kunt de foto’s vergroten, hè, daar ben ik zelf net achter, hoor! Je moet er op klikken,(zie de post: Een wonder van 17 juli)
Verder waren er schitterend stroomversnellingen en de prachtigste bloemen. Op de foto komt het natuurlijk veel minder mooi uit, maar ik doe toch een poging.
IMG_1185IMG_1186IMG_1173IMG_1177
IMG_1176IMG_1192
en allerlei soorten grassen……
IMG_1175
Oeps!!… geen gras!

Het is intussen kwart over tien. Morgen vertel ik van de stoelen verder. Ik ga nu nog een brood bakken en slapen.

3 Reacties op “Ikea in Zweden toch een beetje anders…..

  1. Er zit ws ook een timer op je broodbakmachine, dan kun je hem zo instellen dat wanneer je opstaat je versgebakken brood heb. Doen wij altijd….en het is heerlijk.
    Evenals op een relaxte dag dat je niet weg hoef, deeg maken en dan broodjes afbakken in de oven, met allerlei lekkere dingen erop als zonnebloempitten, sesam etc.

    Mooie foto’s, en mij lijkt het wel heerlijk zo’n huis een beetje afgelegen, lekker relaxed en zo natuurlijk in die mooie omgeving. Maar ja, in dromen lijkt dat ideaal…het heeft altijd practische nadelen waar dan weer een oplossing voor gezocht moet worden.

    Succes, hoop dat je kan gaan kijken. Hoop ook voor jullie dat die bezichting in Puttershoek wat wordt.

    groetjes weer Lydia

  2. Ja, overal zitten voordelen en nadelen aan, huizen, mannen, kinderen enz.. Mijn bvrood in de timer was overigens niet echt gelukt vanmorgen. De smaak is prima, maar heet was niet voldoende gerezen. Ik denk dat ik te weinig water gebruik. Morgen maak ik brood met wat meer water. Ik kan ook altijd nog het franse programma doen. Dat is NIET met de franse slag, maar juist een half uur langer. Ik moet het allemaal nog even uitzoeken Bedankt voor je commentaar steeds. Ik geniet er van, liefs,
    Janneke

  3. Onze ervaring heeft geleerd dat je juist minder vocht moet gebruiken als dat aangegeven staat. Wij zijn ook een tijdje aan het expirimenteren geweest voordat we de juiste verhoudingen hadden gevonden.
    En dan nog rijst hij de ene keer beter als de andere keer, maar dat heeft dan ook weer met buitentemperatuur te maken en de luchtvochtigheid.
    Ook niet teveel zout, wijd oen geloof ik wel de helft minder als dat aangegeven staat.

    Vorige keer vergat ik te schrijven dat als je broodjes afbakt in de oven, er wat pesto opsmeren en dan de broodjes oprollen en afbakken afschuwelijk lekker is.

    Nou suc6 ermee, het gaat je vast wel lukken! 🙂

    Lydia

Geef een reactie

