Dammer en Dümmer, deel 2


De volgende morgen(dinsdag) hebben we fietsen gehuurd en hebben we de Dümmersee rondgefietst.

DSCN0100
IMG_1142

Helaas hebben we er geen foto’s van, maar meestal fietsen we gewoon naast elkaar, hoor! Zoals jullie misschien kunnen zien, rijdt Leo op een damesfiets. Dat is nog een leuk verhaal. Bij het ontbijt vroegen we aan de hotelbaas of we fietsen konden huren. “Jawel”zei hij, “dat is in het volgende dorp. Wilt u ook op een damesfiets rijden?”vroeg hij aan Leo. Daarop zeiden wij dat Leo toch echt gewend was om op een herenfiets te rijden. “Nou ja,” zei hij, “U kunt er daar gewoon een uitzoeken” De benzinepomp annex fietsenhandelaar werd gedreven door twee vrouwen, moeder en dochter, of moeder en schoondochter (Noömi en Ruth, grapje). Ze waren uiterst vriendelijk en hulpvaardig. We kregen hun eigen fietsen te huur en dat waren dus damesfietsen. Dat wist die hoteleigenaar natuurlijk al lang.
Er loopt een weg, voor het grootste gedeelte fietspad, rond de Dümmersee. Er staan vier uitkijktorens langs, op iedere windrichting een. We hebben ze alle vier beklommen en dat was maar goed ook, want dat was zo’n beetje de enige keer dat we de Dümmersee konden overkijken, behalve aan de haventjes natuurlijk. Het is ongeveer 25 km. om rond te fietsen.
DSCN0092</a
De Dümmersee is vroeger een moeras geweest. Nu nog is het water nergens dieper dan 1,20m., behalve in de vaargeul, daar is het 1,80m. Een aantal jaren geleden hebben ze het meer ingedijkt met op bepaalde plaatsen sluisjes. 's Winters laten ze het water er gewoon overheen lopen. Dat heeft tot gevolg dat er prachtige moerasbloemen langs de kant bloeien en dat er een hele brede rietkraag is op sommige stukken waar dan weer allerlei vogels in broeden. We hebben een grote kolonie zwanen gezien met allemaal jongen, allerlei eenden en waterkippetjes en er waren ook heel veel meeuwen! Waar die vandaan komen weet ik niet. Misschien waren het Nederlandse meeuwen en weten ze niet dat als je in Duitsland See zegt, dat je dan meer bedoelt.
Nu heb ik er een stukje opgezet en nu is alles ineens bruin! Ik snap er niets van, maar ik ga gewoon door.
IMG_1145
Allemaal zwanenfamilies met jongen in de verte.
IMG_1148
op ieder paaltje zit een meeuw
IMG_1150
Nog meer meeuwen met paaltjes.
IMG_1155
Een grote kolonie broedende wilde ganzen.
IMG_1143
prachtige moeras- en weidebloemen

IMG_1147
nog meer bloemen en moeras

Overigens was het meer heeeeel vuil. Overal aan de kanten dreef groene en blauwe alg en op sommige plaatsen stonk het echt heel erg. Toen we uit Linköping vertrokken, was het geen denderend weer, dus ik ben mijn badpak vergeten. Gelukkig kon ik daar niet zwemmen en zodoende was ik blij dat ik mijn badpak niet bij me had anders was het nóg erger geweest!!
Toen we rond waren was het etenstijd. In Duitsland (en Zweden!) zijn ze dol op cantharellen, ik ook. Dus ik heb lekker gebakken cantharellen gegeten met frites.
DSCN0098

’s Middags zijn we ook nog gaan fietsen, maar we verdwaalden steeds en we moesten steeds bergop, dus dat was minder. Het enige interessante is, dat we een hunebed tegenkwamen, Steinbett noemen ze dat hier.

IMG_1157IMG_1158
Dat was Dammer en Dümmer.

Geef een reactie

