Dammer en Dümmer


Het was vandaag een drukke dag. Ik heb de tvättstuga weer gebruikt, maar nu heb ik pas begrepen dat je hem van te voren moet bespreken. Er hangt een bord naast de deur waar je je sleuteltje op kan zetten op de tijd dat je wilt wassen. Ik had nog was in de droger en ik had de tvättstuga op slot gedaan. Toen was ik naar een vergadering van de Kerk en Leo belde me dat iemand aan de beurt was voor de tvättstuga, maar dat ze er niet in konden. Weet ik veel! Ik had de sleuteltjes in mijn zak. Gelukkig bleek toen ik terug kwam dat het mijn Afgaanse bovenbuurvrouw was. Ze was helemaal niet boos en heeft me het systeem van de tvättstuga uitgelegd. Nu doe ik het nooooit meer fout.
Verder heb ik de broodbakmachine en de frituurpan uitgepakt en allebei de handleidingen gelezen, eerst in het Nederlands en vervolgens in het Zweeds. Ik heb ook boodschappen gedaan en alles voor het bakken van brood in huis gehaald. Morgen gaat het gebeuren!!
Verder was Sjoerd gelukkig terug van vakantie en hij heeft – op afstand – mijn computer van wireless Internet voorzien en ook nog wat overbodige programma’s die ik in de loop van de tijd blijkbaar gedownload heb, gewist.
Maaike en hij hebben een fietstocht gemaakt van 1318km. van Uppsala naar Bergen in Noorwegen. Hij heeft er schitterende foto’s van gemaakt, als het je interesseert: http://www.alogix.nl
Vanavond na de vergadering heb ik nog alles (3 wassen) weggestreken en ondertussen naar Hercule Poirot gekeken.
Leo kwam aan het eind van de middag terug. Hij was naar de bank geweest om te proberen het geld voor een identiteitsbewijs over te maken. Eerst wilden ze hem helemaal niet helpen omdat hij geen identiteitsbewijs heeft, maar toe was hij een beetje boos geworden. Daarna hebben ze gekeken of zijn salaris er op stond en dat konden ze bevestigen, maar ze konden niet zeggen hoe veel er precies op stond, want hij had immers geen identiteitsbewijs! Tenslotte heeft hij het geld over kunnen maken. Nu maar hopen dat mijn persoonsnummer snel komt. Vandaag was het er weer niet.IMG_1160
Dan nu zoals beloofd wat foto’s van ons minivakantietje naar de Dammer Bergen en de Dümmersee.
We moesten er maandag om 1 uur zijn, want het hotel had zijn rustdag. We kregen dus de sleutel en we hadden het hele hotel voor onszelf. We hadden allerlei vrienden uit kunnen nodigen en een knalfeest kunnen geven. Dat hebben we niet gedaan. We zijn gaan wandelen. Het gebiedje ligt Noordoostelijk van Osnabrück en het is misschien 55 vierkante km. Het is wel iedere keer weer verbazingwekkend! Je rijdt op de snelweg met honderden andere auto’s caravans, kampeerwagens en vrachtwagens en dan ga je er af en daar ben je 2 km. later in het volslagen platteland en in de natuur. Duitsland heeft een aantal van die gebieden. Ik kan me herinneren dat ik ooit midden in het Ruhrgebied, maar ook midden in de natuur was.
Eerst wat foto’s van het hotel. In die streek zetten ze van alles op het huis, iets van Gods zegen of zo. Boven de deur staat er iets in het Latijn
IMG_1162

IMG_1161

IMG_1163

De Dammerbergen zijn een aantal beboste heuvels met een meertje aan de rand dat zó klein was dat wij het niet konden vinden. Er is ook nog een uitkijktoren en daar zijn wij heengelopen.
DSCN0085
Dit is richting de Dümmersee. De volgende foto is de andere kant op genomen. Let op de mooie spar op de voorgrond met jongesparreappels.
DSCN0088
Nu ga ik eerst eens slapen….morgen verder

Een Reactie op “Dammer en Dümmer

  1. Hoi Janneke,

    Sjonge wat hebben jullie weer een hoop beleefd. Wij zijn op vakantie geweest en hebben een heerlijke tijd gehad, we zijn en Nederland gebleven, maar eindelijk eens een jaar met goed weer, niet te warm en niet te koud. De kinderen hebben het reuze gehad, en wij konden heerlijk bij de tent zitten. Niet veel ondernomen, maar dat was juist super.
    Ik heb in een van je oudere berichten je e-mail opgezocht, en hoop dat die nog steeds hetzelfde is, dan ga ik je een keertje uitgebreid mailen.
    Heb het volgen van je blog dus weer opgepakt.

    groeten van Anna, Sara, Suzanne, en Jesse.
    En Arjan natuurlijk.
    Liefs Lydia

Geef een reactie

