Eten in Zweden


Vrijdag 24 juli 2009
Gisteravond heb ik voor het eerst een heel recept uit mijn grote zweedse kookboek gekookt, dat wat ik van Joëlle heb gekregen. Ik heb gevulde kool gemaakt met rijst en gehakt. Dat eet je met nieuwe aardappelen en vossebessenjam (wat voor jou Joke?). Die kan je hier dan ook in iedere supermarkt krijgen. Er stond dat je savooiekool ervoor moest gebruiken, maar die kon ik niet krijgen. Toen heb ik het maar met gewoon witte kool gedaan. Dat ging ook. Het is grappig, maar het smaakte echt heel anders dan een nederlandse maaltijd. Het was erg lekker.
Het eten is niet duurder meer dan in Nederland. Door de waardedaling van de Zweedse kroon en door de betere transportmogelijkheden is de prijs van voedsel nagenoeg hetzelfde als in Nederland geworden. Ik zal nog een keer prijzen vergelijken en dat op het blog zetten.
Hier wordt heel veel vis gegeten. Ze hebben een heel groot assortiment aan verse en diepvries vis. In iedere supermarkt staat ook een grote diepvrieskast met alleen maar verse ongepelde garnalen. Daar neem ik steeds wat van, gooi het in mijn enorme vriezer (als die garnalen nog leefden, zouden ze flink de ruimte hebben om rond te zwemmen) en dan maak ik daar steeds wat anders mee, omelet met garnalen, roerei met garnalen, pasta met garnalen, garnalensalade enz. Nu ben ik van plan om ook eens een garnalenrecept uit het boek precies na te maken. Verder hadden ze van de week verse sardines! Leo is daar dol op, dus ik heb ze genomen. Ik wist niet zo goed wat ik er bij zou maken, dus heb ik ze maar op een pizza gedaan. Het was heerlijk. De rest van de pizza heb ik in de vriezer gedaan. Dit verhaal was niet bedoeld voor Wim Vernes.
Het vlees is hier ook goed, alleen de porties zijn wat groter dan we in Nederland gewend zijn. Het is nog niet zo erg als in Amerika, maar van twee harstcarbonades kunnen we ruim een keer eten en dan heb ik nog genoeg over om een paar dagen later nassi te maken. Ook hebben ze hier heerlijke paddestoelen heel vers (cantharellen b.v. !) en allerlei bessen. De frambozen en aardbeien zijn hier echt verrukkelijk. Omdat de zon hier in de zomer veel langer schijnt, krijgt het kleinfruit hier veel meer smaak.
Minder enthousiast ben ik over het brood. Er zit veel rogge door het brood of het is witbrood. Van de week zag ik een prachtig bruin broodje in de winkel. Kwam ik thuis, was het een keihard zuurdesem witbrood met iets ondefinieerbaars bruins er door.! Ik begrijp nu waarom iedereen hier knäckebrod eet: het gewone brood is niet te eten! Ik heb nu in de stad een echte bakker ontdekt.Ik heb er nog niet gekocht, want ik had nog brood. Eens kijken wat die voor brood heeft. Als we volgende week naar Nederland komen,ga ik een broodmachine kopen en zelf brood maken. De electrische apparaten zijn hier duurder dan in Nederland, daarom kopen we hem daar.
Ook de kaas is verschrikkelijk wennen. Het is heel duur in de eerste plaats en dan hebben we nog bijna geen lekkere kaas kunnen ontdekken. De Franse en griekse kaas is hier natuurlijk wel gewoon, maar een lekker stukje kaas voor op brood is er niet bij. Er zit óf te weinig smaak aan óf het is gefermenteerd. Normaal gesproken zijn we op vakantie en dan pik je het, maar ik moet er nu niet aan denken dat ik vier jaar lang geen behoorlijke kaas meer kan eten! Ik heb nog geen oplossing kunnen ontdekken. Ik kan toch moeilijk mijn eigen kaas gaan maken. Gisteren heb ik een stukje Maasdammer gekocht van pure armoede. Tot mijn verbazing was de kiloprijs 119,–SEK (E.10,50 ong.) Daar krijg je bij ons geen kilo Maasdammer voor! Toen we thuiskwamen bleek dat de Maasdammer ook een beetje zoet en met weinig smaak is. Waarschijnlijk is dat altijd zo, maar het was me nooit opgevallen. Als we volgende week naar Nederland komen (ik wilde bijna schrijven : naar huis!) slaan we mooi een paar kilo kaas in, in vacuum!
Ik ga nog proberen een stukje film op het blog te zetten, maar ik weet niet of dat gaat lukken. Ik heb het nog nooit gedaan.

liefs,
Janneke

P.S. Het is niet gelukt er een filmpje op te zetten. De techniek laat me in deze in de steek, of moet ik zeggen dat ik de techniek in de steek laat?

4 Reacties op “Eten in Zweden

  1. Haa Janneke,

    Wat leuk dat je een heel gerecht uit het kookboek gemaakt hebt!

    Je zou spontaan trek krijgen van deze ‘eetblog’

    Liefs Marieke

  2. Hoi Janneke,
    Leuk dat het kookboek gebruikt wordt!
    Wij zouden wel langs willen komen om een hapje mee te eten!
    Dat zal wel een droom blijven!
    Lieve groetjes van ons allemaal,
    Carine

  3. Hee Janneke,

    Wij hebben dezelfde ervaringen met Zweeds brood als jullie. We zijn op vakantie geweest in Noorwegen – waar ze wel heerlijk brood hebben en 2 keer per dag brood eten – en zijn tot de volgende conclusie gekomen: omdat de Zweden ’s middags en ’s avonds warm eten, en ’s ochtends vaak muesli of iets dergelijks, is er weinig vraag naar brood. Daarom is het aanbod ook zo mager: ofwel slap witbrood waar je niet vol van raakt, danwel lang houdbaar brood dat niet te eten is. En het lekkere brood dat er is, is peperduur.
    Wij hebben daarom ook een broodmachine gekocht in Nederland (inderdaad veel duurder hier in Zweden) en die levert ons elke ochtend heerlijk vers brood. Het is een machine waar wij en vele kennissen van ons erg tevreden over zijn: de Panasonic SD-255. Zie: http://www.kieskeurig.nl/broodbakmachine/panasonic/sd-255/263716/ Als je nog tips wilt over online bestellen, neem dan gerust contact op!

    Maaike

  4. Hë terug van weggeweest? Als we weer thuis zijn, moeten we maar weer eens uitgebreid praten op de skype. Vanmorgen hebben we een Princess-broodbakmachine gekocht, helaas zijn jullie te laat met jullie advies. Verder hebben we een echt schattig ienie-mieni frituurpannetje gekocht. Ik ben weer helemaal gelukkig. Dat ga ik volgende week allemaal eens leuk uitproberen. We vertrekken waarschijnlijk maandag, mar dan gan we nu wel naar die Dammer-bergen die we eerst niet konden vinden. Woensdagavond zijn we in Linköping dan. We gaan dan ook serieus op huizenjacht. De voorwaarden voor hypotheek zijn hier echt fantastisch, zeg! Je moet alleen wel wat eigen geld meebrengen, gelukkig hebben we dat, maar voor anderen is dat wat moeilijker. Nou, we spreken elkaar snel. Ik ben benieuwd naar jullie fietsverhalen.
    liefs, Janneke

Geef een reactie

