De tvättstuga…..


16 juli 2009
Een andere zweedse gewoonte/voorziening is de zgn. tvättstuga. De letterlijke vertaling is washuisje. Bij ieder huizenblok (rijtjeswoningen), in ieder appartementengebouw en in ieder vrijstaande woning is een aparte ruimte om te wassen, te drogen en te strijken. Je kan daar vrij van de wasmachine, de droger en de strijkmachine gebruik maken. Onze tvättstuga ligt op onze verdieping, naast de lift die weer naast onze voordeur ligt.

Links twee wasmachines en een droger elk voor 5 kg.

Links twee wasmachines en een droger elk voor 5 kg.

IMG_1102
Rechts de strijkmachine en een tafel om de was op te vouwen. Je kunt die dan in een van de wagentjes leggen die er onder staan en zo de opgevouwen was naar je huis rijden.

IMG_1103
Ik denk dat dit een broekendroger is, of is het een kledingstoommachine?

Overzichtsfoto, rechts is de broekendroger

Overzichtsfoto, rechts is de broekendroger

De deur gaat open met een speciale sleutel die je bij je sleutels krijgt. Onder en boven de deurknop zit een klep. als je die dicht doet, wordt dus het slot verborgen. Om de klep vast te zetten, krijg je er een speciaal opzetstukje bij met weer een sleuteltje dat alleen jij hebt, zodat je de deur kunt afsluiten voor anderen. Ik zal er wel een foto van nemen en er op zetten. Normaal was ik gewoon hier thuis, want in de badkamer staat ook een wasmachine en boven het bad is een droogrek. Bovendien heb ik nog zo’n hanbddoekverwarmer voor als iets snel droog moet.
Gisteren wilde ik echter het bed verschonenen en omdat ik nog maar 1 stel lakens hier heb, besloot ik de was in de droger te doen. Ik was al even wezen verkenen en er was niemand. Toen ik anderhalf uur later kwam met mijn lakens, zat er al een was in de droger. Later heb ik die vrouw ontmoet. Ze woont boven ons en woont hier ook nog maar twee weken. Omdat ze uit Afganistan komt (ze woont hier al acht jaar), kende ze blijkbaar de code niet van het op slot doen. Ik ook niet, dus we konden goed met elkaar opschieten. Haar man is arts hier en ze hebben vier kinderen. De flats hierboven zijn veel groten dan de onze, want zij hebben twee verdiepingen.
Toen zij klaar was met de droger heeft ze mijn was er in gedaan en we zijn allebei weggegaan. Toen ik een uur later kwam om mijn was op te halen, was de deur afgesloten!! Ik hoorde dat er binnen een was werd gedraaid, maar ik kon er niet in en ik wist niet van wie het opzetstukje was. Leo heeft toen een briefje op de deur gedaan en die vrouw is me komen waarschuwen. Zo ontmoet je nog eens je buren. Volgende keer sluit ik ook af, zo is dat!!
IMG_1097
Zo ziet dat opzetstukje er uit
IMG_1098
Zo ziet het slot er uit als de klep omhoog is.

IMG_1099
En zo als de klep dicht is. Het opzetstukje verbergt het sleutelgat zodat je de deur niet open kunt doen Leuk systeem hè??

7 Reacties op “De tvättstuga…..

  1. hoi jan

    ik snap er niets van
    je doet het washok dicht als je al bezig bent zodat je buren niet bij je was kan komen?
    ik snap wel dat je niet daar naderhalf uur gaat zitten, maar ik vind het ook een beetje vreemd dat als jij bv aan het drogen bent een buurman / vrouw niet alvast een was kan draaien / strijken of wat dan ook. of begrijp ik het nu verkeerd?

    anyway leuk dat je weer online bent…….!

    tuur heeft aan 1 handje gelopen vandaag dus daar zit vordering in
    hij kan zich ook ineens optrekken tot staan
    verder zijn 2 van de 4 nieuwe tandjes echt door, dia andere 2 verwacht ook snel

    wij hebben hier nog 1 week te gaan en zijn dan lekker weg, heb ik erg veel zin in!
    wij hebben geen internet op vakantie dus kan dan niet checken hoe het gaat. wel nemen we onze telefoons mee, misschien is het het makkelijkste om die van krijn te sms-en mocht er iets zijn….

    okay tot snel! ik mail ook nog wel van de week
    lonneke

    • Ik had hem ook niet dichtgedaan, maar iemand die na mij kwam. Misschien had ze kleding met diamanten die ze moest wassen en was ze bang dat haar was gestolen zou worden, je WEET het niet.
      Leuk man, die Tuur! Als jullie terug zijn, loopt hij los.
      Hij glimlacht de hele dag tegen ons vanaf het canvas. We hebben de schilderijen in de vensterbank gezet. ’s Avonds als het licht daarvandaan komt, schijnt het er doorheen en dan lijken het allemaal engeltjes.
      Als ik je niet meer spreek, een hele fijne vakantie en we horen wel van elkaar via SMS of zo.
      liefs Leo en Janneke

    • Hallo Lonneke, wat is jullie Skype adres?

      Groet, leo

  2. Ojee dit kan je toch ook niet weten… en wat een orde in zo’n washok. beter dan mijn zolderhokje. Vooral om het zo te houden lijkt mij een uitdaging. Wel mooie voorziening!

    • Ja, er staan ook bezems en een wisser en emmer in de hoek. Dan kan je hem keurig dweilen na je was. Dan heb je die troep niet thuis!

  3. hey daar…

    grappig he zo’n land vlak in de buurt, ook westers, maar dan toch zulke andere gewoonten. Leuk hoor. vermaak je je verder nog een beetje? hoe zit het met de vakantieplannen, of is dit het toch zo in het appartement?

    groetjes Lieke

    • Nou, we gaan halve daagjes weg. ’s Moregens gaat Leo op de fiets naar de uni en dan komt hij zo om een uur ongeveer thuis. Dan eten we hier en dan gaan we ’s middags wat leuks doen. Gisteren zijn we in Gamla Linköping geweest. Ik zal het vanavond in mijn blog zetten. Nu gaan we dus iets leuks doen; we hebben net gegeten. Misschien gaan we wel zwemmen!
      liefs,
      Janneke

Geef een reactie

