Zo wordt een gedenkwaardig jaar afgesloten met het breken van een traditie.


Leo en ik hebben vanmorgen besloten dat ik, voor het eerst in de 42 jaar Oud- en Nieuw die we samen gevierd hebben, dit jaar GEEN oliebollen ga bakken. Ik heb vanmorgen net de twee kilo eraf die ik er met Kerstmis heb bijgegeten en Leo mag eigenlijk geen rozijnen hebben voor zijn nieren. Als we in Nederland zouden wonen, zouden we bij bakker de Koning nu twee of misschien vier oliebollen hebben gekocht, maar ja, dat kan hier niet. Het is wel makkelijker natuurlijk om zoiets te doen als je niet overal om je heen de baklucht van oliebollen ruikt, maar aan de andere kant ga je ook meer aan je tradities hangen als je in het buitenland woont. Ik ga proberen oesters te pakken te krijgen morgen. Dan hebben we toch nog iets feestelijks met Oud en Nieuw. Niet dat we zielig zijn hoor! Leo knapt goed op en gaat in januari in ieder geval halve dagen werken. Het is hier prachtig, ook al is het groen in plaats van wit. Ik schiet lekker op met naaien, alleen het is veel meer werk dan ik dacht met al die babyblocks. Ik heb nu de bovenlap af en kan mijn quiltpatronen gaan tekenen. Dan kan ik de achterlap er op zetten en de vullig en dan kan ik gaan quilten.
Wat doen jullie? Gaan jullie bakken?

25 Reacties op “Zo wordt een gedenkwaardig jaar afgesloten met het breken van een traditie.

  1. Nee ik bak niet, deed ik al nooit omdat we de laatste jaren voor we naar Zweden verhuisden op een flat woonden. teveel stank. Wij haalden altijd 2 oliebollen en 2 appelflappen bij de bakker. Ik heb eens heel diep nagedacht of ik de oliebollen zou missen hier. Nee dus, want eigenlijk smaken ze in mijn perceptie nergens naar als er geen rozijnen oid in zit of veel suiker overheen. De appelflappen vond ik altijd al lekkerder.
    Ik ga nu een soort appelflappen maken in de oven. Bladerdeeg, gevuld met wat mandelmass, blokjes appel, kardemom, kaneel én rozijnen.
    Wordt ook vast lekker.
    Beter een jaarwisseling zonder oliebollen dan zonder Leo, want hij is toch je huis en haard. Ben erg blij te horen dat het beter met hem gaat. Wens julie een gezond en tevreden 2012!

  2. Ja ik ga zeker wel bakken, maar dan soefganiots (soort donuts). Heerlijk!!

  3. Lief wat je hebt gedaan,bedankt!!

    Ik lust dus geen oliebollen maar de rest wel dus er komt morgenochtend een gesponsord zakje hier met 10 bollen ofzoiets en dat is het.
    Morgenavond ga ik meer voor het hartige. Heb een bakkerszoon dus we bedenken wel wat.

    Corina

  4. Ik ga wel aan het bakken; vanmiddag de oliebollen (stuk of 100) en morgenmiddag appelflappen (zo’n 40 stuks). We zijn er gék op en hebben altijd veel aanloop deze dagen en ik word erg gelukkig van een volle schaal oliebollen en appelflappen waar iedereen van mag pakken…..ach iedere gek z’n gebrek zullen we maar zeggen :-)
    Fijne dagen voor jou en de jouwen!

  5. Wat een ontzettend goed idee om met die traditie te breken! Zeker in jullie geval! Het wordt een mooie avond voor jullie: het afsluiten van 2011 en vooruitkijken naar een mooi 2012.

    Ik denk terug aan het jaar waarin we elkaar na een vase start toch hebben ontmoet!

    Fijne jaarwisseling en tot blogs lieve Janneke!

  6. Nee, wij bakken niet zelf. Manlief haalt wat bollen en flappen bij de bakker.
    Ik wens jullie alle goeds voor 2012.

  7. Nou en of! Oliebollen, incl. glutenvrije, en appelflappen. Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren dat we niet meer bakken, maar ja, we doen het ook pas zo’n twintig jaar.

  8. Nee, ik bak geen oliebollen. Vandaag is onze ( getrouwde) dochter jarig, dus geen tijd, want we gaan er zodadelijk al naar toe.
    En oudejaarsavond gaan we op visite.
    Ik koop er morgen wel een paar!
    Fijne jaarwisseling, en veel gezondheid en geluk gewenst voor het nieuwe jaar!!
    Groet, Tineke

  9. Ik bak ze niet zelf, we zijn maar met z’n tweetjes. Dus morgen kopen we er een stel. Heb je er ook aan gedacht dat je oliebollen zonder rozijnen kunt bakken? Of met appel er in. Misschien mag Leo dat wel.
    Fijne jaarwisseling.

  10. Lieve Janneke en Leo,
    allereeerst wensen we jullie alle goeds toe voor 2012 ik ben blij dat jhet zo goed gaat met Leo sjonge al halve dagen werken dat had je toch een maand of 2 geleden niet kunnen bedenken :)
    Wat het oliebollen bakken betreft heb ik daar niks mee, Hans wil het graag dus die gaat aan het bakken, stinkt mijn huis weer een paar weken maar goed je moet er wat voor over hebben, ik haal wel een paar appelflappen!
    je begint gewoon een nieuwe traditie oesters ipv oliebollen!!
    een heel gezellige avond gewenst
    dikke knuf van Alie en Co.,

  11. Allereerst zijn we blij dat het met Leo steeds beter gaat en dat hij volgend jaar weer zachtjes aan gaat werken: fantastisch.
    Na 30 jaar oliebollen en appelflappen gebakken te hebben, houden we dat voor gezien en gaan ze lekker halen.
    Het was fantastisch om je te zien in september en ik kijk er naar uit om nu eindelijk de reis naar Zweden weer te ondernemen om jullie beide weer te zien.
    Hele goede jaarwisseling en een gezond 2012.
    liefs Barend en Jeannette

  12. Vroeger bakte ik zelf, maar de laatste jaren zijn we maar meer met z’n tweetjes en nu koop ik ze bij de bakker, ook lekker en minder werk.

    Ik hoop dat 2012 een heel mooi jaar voor jullie gaat worden.

    Zelf heb ik ups en downs gehad in 2011 en ik hoop dat de downs komend jaar weg zullen blijven.

  13. Ik heb al in 20 jaar niet meer zelf gebakken….maar wel gekocht. En elk jaar als ik thuis ben (was ook vaak aan het werk op oud en nieuwjaar) mis ik die vette lucht in huis. Dat hoort er gewoon bij!
    Dus ik ga morgen bananenbeignets bakken (deed mijn moeder vroeger altijd). Ik ben benieuwd!
    Jammer dat er nog geen snel transportmiddel a la Skype voor oliebollen bestaat? Zal ik ff naar Zweden rijden en een stelletje bananenflappen brengen?
    Fijn dat Leo weer aan werk kan denken en het nog gaat doen ook in Januari!
    Mooie dagen en een goed en gezond 2012

    • Het zou zeer gewaardeerd worden, maar we zouden ze niet eten. Leo mag beslist geen banaan en ik ben al een pond aangekomen alleen al van het lezen over bananenbeighets……. Maar je bereidheid wordt zeer op prijs gesteld.

  14. Ik heb net ontdekt dat je zelf ook een blog hebt! Leuk!
    Oliebollen worden hier niet gebakken wegens niet echt een gewoonte in België. Ik weet zelfs niet of ik er een goed recept voor heb. Eigenlijk jammer want ik eet ze wel heel graag.

  15. Hekel aan tradities, maar: geen oudjaar zonder olieflappen! Helaas is man niet van het bakken (en het schoonmaken) en ik ook al niet, dus ga ik morgen gewoon twee uur in de rij staan bij de lokale bakker…

  16. Wij kochten in NL altijd de oliebollen, maar ja, dat kan hier nu niet. Peter gaat ze dus bakken in de garage, geen stank in huis. We verheugen ons erop. In de tijd dat hij een stuk of 30 oliebollen bakt, ga ik een salade maken. We komen oudejaarsavond wel door!
    Een gezellig jaarwisseling gewenst voor Leo en jou Janneke! Alvast een gelukkig en gezond 2012.

  17. Nee, ik bak niet meer zelf. We gaan elk jaar naar mijn zus een paar huizen verderop in de straat. Daar doen we een spelletje, snoepen wat, kletsen over het afgelopen jaar, en kijken samen naar het vuurwerk. Mijn andere zus is er met haar man. Onze moeder is er ook, en de neven en nichten wippen even binnen en buiten…

    Zalig Nieuwjaar Janneke, voor jou en Leo en al degene naast jullie

  18. Ja, wij bakken ook. Rozijnenbollen en appelbeignets. Gelukkig kunnen we ze in de zomerkeuken bakken dus in huis geen baklucht. Ook hebben we vandaag al de basis gemaakt voor een zalm- en een huzarensalade. Alleen morgen nog opmaken met hamrolletjes met augurk of asperge en we kunnen goed gevoed 2012 in gaan. Grappig is wel dat toen wij nog in Nederland woonde niet zo hingen aan tradities en er hier veel meer waarden aan hechten.Ik wens jullie een gezond en gelukkig 2012 toe. groetjes

  19. Hallo Leo en Janneke
    Mijn mail had kuren , de laptop is in reparatie geweest dus ben ik weer op de kabel. fijn dat het met Leo goed gaat.
    Een fijne jaarwisseling en tot ziens Hans en Marian

  20. Jongste werkt bij de warme bakker hier in het dorp voor haar bijbaantje, dus… bakken lijkt me overbodig! ;-)
    Alvast goede jaarwisseling!! XX

  21. Hier wordt niet gebakt en ook niet gekocht. Ik houd niet van oliebollen. We gaan zo meteen wel gourmetten met mijn ouders. Een heel dierbare traditie inmiddels.

    Voor jullie een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2012!

  22. Hier geen oliebollen. Volgens onze traditie horen oliebollen bij kermis in Nederland en als we tijdens een vakantie bij een kermin voorbijlopen gaan we altijd wel een oliebol halen. Nog liever lust ik kersenbollen of appelflappen! Onze oudejaarsavondtraditie is Raclette en dan PannaCotta als toetje en daarna een flinke wandeling.
    Lieve Janneke en Leo, hartelijk bedankt voor de kerstkaart. We wensen jullie ook een gezegend 2012 toe!

  23. Nou met Maria in Guadalagara en Plato & Son in Londentown viel er weinig te bakken. Op eerste kerstdag in de rij staan voor een Chinees restaurant in Soho, meer zat er niet in. En dan toch zeggen dat het gezellig was (want dat was het evengoed).
    Wij wensen jullie een heel gelukkig en vooral gezond 2012.

    • Maar Londen was wel leuk zo te lezen, ook zonder oliebollen. En Guadalajara is ook niet te versmaden lijkt me, voor haar dan……

Geef een reactie

