Baasbraal op zijn zweeds !! (met een heleboel fouten)


Omdat zij het me enkele weken geleden vroeg en omdat mijn zweedse lerares het me voorstelde, schrijf ik voor één keer een logje in het Zweeds. Want ik kan nu zweeds praten!. Ik kan ook zweeds verstaan, ik luister naar de zweeds op de radio en tv. Na een jaar Mix Megapol, heb ik een radiostation gevonden met veel interessantere programma’s over literatuur en medische onderwerpen b.v. Toch is het luisteren naar Zweeds nog steeds erg vermoeiend. Soms denk ik er te licht over (onderschat ik dat) en vervolgens heb ik een probleem. Bijvoorbeeld: een vriendin van mij had enkele weken geleden een politieke bijeenkomst waarin twee onderwerpen behandeld zouden worden die mij erg interesseren. Het eerste onderwerp ging over thuisbevalling en het andere onderwerp ging over thuisonderwijs. Alletwee zijn ze verboden in Zweden, het meest democratische land ter wereld.
Ik kon alles verstaan wat ze zeiden, maar tijdens de behandeling van het tweede onderwerp, viel ik in slaap! Dat was echt alleen maar omdat ik zo moe werd van het steeds maar in het zweeds luisteren, niet omdat de presentatie of de discussie saai waren. De man die over het thuisonderwijs kwam vertellen, was speciaal uit Uppsala gekomen . Dat ligt 300 km. (30 mijl zeggen de zweden) van Linköping vandaan en dan ga ik zitten slapen! Natuurlijk heb ik mijn excuses aangeboden en uitgelegd waarom ik in slaap viel, maar ik schaamde me mijn ogen uit mijn kop.

Ik vind dat dit wel genoeg is voor vandaag, ik ben alweer moe…..

Dit is de vertaling van het zweedse logje van gisteren…….

9 Reacties op “Baasbraal op zijn zweeds !! (met een heleboel fouten)

  1. Haar van Wordpress

    En weer dank ik je voor de link, gelukkig hebben wij niet allemaal van die rare tekentjes, en ik blijf het knap van je vinden dat je de taal zo snel onder de knie hebt.
    En het lijkt me heerlijk in een land te wonen waar je gewoon met de mensen kunt praten en ze kunt verstaan.
    En volgens mij kun je nu wel bij de les in slaap vallen………taalexpert!

  2. Misschien dan nog niet helemaal perfect, maar ik vind het fantastisch goed, dat je al zover bent. Het is voor mij een herkenbaar stukje. Mijn hersens kraken constant van het leven in een omgeving met een andere taal. Ik heb nog even te gaan, ga in september naar school. Lees nu alles, wat los en vast tot mij komt via tv, radio en reclamefolders, sleep overal mijn woordenboek mee, heb Niels Holgersson in het zweeds op mijn iPod staan etc. Boodschappen doen is het punt niet (maak mijn lijstjes ook zoveel mogelijk in het zweeds), maar filosoferen/communiceren over de dingen die je echt bezig houden maken ook wie je bent. Zolang je dat nog niet kunt ben je niet helemaal compleet.

  3. Ooooo, het valt gelukkig nog wel mee waarom jij je schamen moest… Ik dacht al dat je misschien in een slaapwandelbui naar buiten was gelopen en bij de buurman in bed was gestapt of iets dergelijks…. ;-)

  4. Till exempel, die had ik gisteren toch wel even goed gegokt!

  5. Haha, ik zie het voor me… een snurkende Janneke! Ik kan me voorstellen dat je op zo’n moment even door de grond wilt zakken.. maar ja, het is menselijk natuurlijk. Ik heb bewondering voor de manier waarop jij de taal oppakt!

  6. Leuk Janneke, ik ben een tijdje niet langs geweest, omdat ik weer in een reeks ziekenhuistoestanden zit. Jammer, want nu heb ik eerst de vertaling al gelezen, voordat ik het zweedse stukje zag.
    Bepaalde woorden kun je wel begrijpen maar het geheel gelijk te lezen is niet zo simpel.
    Ik heb je zojuist een mailtje gestuurd, ik zie je antwoord wel terug binnenkomen denk ik.

  7. Wow…..ze doet gewoon Zweeds kunnen! Heel goed, echt heel knap.

    En in slaap dommelen? Daar heb ik ook verstand van :-D

  8. Niet slecht he ;-)

  9. goed van je BaasBraal en dankjewel voor de vertaling.. “mijn Zweeds is wat sleets sinds ik het niet meer spreek”, zou mijn oom Niek zeggen. Hij is helemaal in alles sleets overigens want hij is al een paar jaar niet meer onder ons…

    grts

Geef een reactie

