Sterke Rotterdamse Verhalen Deel I :de Big goes BIG!!!


Als ik in Nederland ben, ga ik ook meestal wat met mijn kleinkinderen DOEN. Soms doen we dat met zijn allen (drie moeders en 5 kleinkinderen), maar deze keer kwam dat niet uit. 1 van de moeders was ziek en de tweede moeder kon niet op de datum van de derde moeder. Vorige keer waren we naar De Nachtegaal geweest na een wandeling in het Kralingse Bos. De Nachtegaal is een pannekoekenhuis. De pannekoeken waren dik, melig en waaschijnlijk opgewarmd. Het personeel was meer onverschillig dan kind-onvriendelijk, hoewel dat wel zo overkwam. Ik vind dat je niet in een Pannekoekenhuis moet gaan werken als je kinderen niet leuk vindt, of als je chagrijnig van aard bent. Maar goed, deze keer niet en nooit meer naar De Nachtegaal dus……
Ik heb een verschrikkelijke hekel aan de Mac, dus dat is ook nooit een optie. Nu is er nog een pannekoekenrestaurant in het Kralingse Bos, maar dat is wat moeilijker te bereiken. Je kan er nl. niet parkeren en moet een kwartier eindje lopen. Daar kwamen we pas achter toen we een halfuur gezocht hadden en via alle mogelijke ingangen het hadden proberen te bereiken waarbij we zelfs verboden bospaden ingingen!
Tenslotte wisten we waar het was en konden we er naartoe lopen nadat we onze auto legaal geparkeerd hadden. Onze moeite werd meer dan beloond. Wat een gezellige tent en wat een lekkere pannekoeken! We werden bediend door een jongen van tussen de 19 en 25 jaar, zo schat ik, en hij was vrolijk, vriendelijk en beleefd zonder onderdanig te zijn. Hij was duidelijk trots op zijn tent die hij begin dit jaar van zijn moeder had overgenomen. Zijn oma stond in de keuken en bakte de pannekoeken, vertelde hij heel trots. En trots mocht hij zijn, want ik heb zelden lekkerder pannekoeken gegeten! Het was niet erg druk en we kwamen aan de praat. Zijn moeder was in Thailand, vertelde hij, want normaal bakken ze samen. Wij vroegen eerst niet verder, want we dachten dat zijn moeder op vakantie was daar. Maar later vertelde hij het volgende verhaal. Ik vind het een prachtig en ook hoopvol verhaal; het is een ECHT gebeurd, sterk verhaal!
Het Kralingse Bos ligt natuurlijk tegen Kralingen aan en daar wonen een hoop rijke mensen. Een of ik moet zeggen twee, van hun klanten waren een tandarts en een orthodontist. Deze mannen waren volledig binnen toen ze besloten hun praktijk(en) te verkopen. Omdat ze nog vrij jong waren en nog ‘iets’ met hun geld wilden doen, kwamen ze op het idee in Thailand te gaan wonen en daar te investeren in ‘iets’. Toen hebben ze een voorstel gedaan aan de moeder van onze ober, aan de middelste generatie. Als zij nu eens een pannekoekenrestaurant ging openen in Thailand? Een pannekoekenrestaurant voor de Thai, gewoon voor de lokale bevolking, want zulke lekkere pannekoeken, dat MOETEN die Thai toch ook lekker vinden? De Chinezen vinden ze in ieder geval lekker: ze staan sinds een aantal jaar in de Chinese toeristengids!
Vandaar dat moeder nu in Thailand was op kosten van die twee mannen, in een luxe hotel, om een locatie te zoeken, om te kijken hoe en hoe goedkoop je aan meel, spek, stroop enz. kan komen of dat je dat moet importeren enz enz. een soort pilot eigenlijk. Als het lukt, verhuist de moeder naar Thailand om daar een restaurant te beginnen en blijven zoon en oma achter om Pannekoekenrestaurant De Big draaiende te houden en een vakantie-adres te hebben voor het absolute laagseizoen (ik geloof januari).
Wat mij nog het meest verbaasde was, dat Oma, waar ik ook mee gepraat heb, absoluut opgetogen was over het feit dat wij in Zweden waren gaan wonen! Je zou toch zeggen…die dochter gaat naar Thailand, das nog wel een stukkie verder…..

Kevin met zijn oma.....

16 Reacties op “Sterke Rotterdamse Verhalen Deel I :de Big goes BIG!!!

  1. Was ik nog maar 20…en ik hou van pannenkoeken……en oma lijkt me een schatje………
    Och ik bak ze zelf wel………mijn oma heb ik al lang niet meer……en mijn moeder woont om de hoek en niet in Thailand…….maar……nu komt het…..mijn vriendin woont in Zweden……en laat ik nou die noordelijke landen geweldig vinden….en ik heb een schat van een man, die daar volgende zomer echt wel heen wil rijden…….
    liefs Lydia

  2. Bak je er dan wel heel veel! Wij hopen a.s. zomer ook weer naar Zweden te komen.
    Weet je waat je ook overheerlijke pannenkoeken kunt eten? In Den Hout (http://www.pannekoeckershuys.nl/), ‘t is daar een sprookje.

    Liefs Sandra

  3. Wat leuk!! Het Kralingse bos ken ik uiteraard wel.
    Ik ben nogal visualiserend en zie dan Nederlandse pannekoeken opgemaakt met Thaise Mihoen ofzo voor me…

    Corina

  4. Ik ben niet zo van de zoete pannekoeken.
    Maar een verse echte hartige pannekoek vind ik erg lekker.

    Leuk als een traditioneel Nederlands gerecht het buitenland gaat veroveren.

    Tja, als je niet van kinderen houd.
    Wat wil je dan in dit leven?

    Vrolijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    • Nou, hartige pannekoeken zijn ook verrukkelijk! Als je neit van kinderen houdt, moet je maar in een potlodenfabriek gaan werken……

  5. en wat een leuke jongen! En zn oma ook! Superspontaan zien ze eruit! Net als die vloerverwarmingsknul. (heb je die nog kunnen bereiken trouwens??)

    Ik ben ook goed in pannenkoeken, vindt Pierre! En mijn moeder ook, zegt ze :) (vind ik ook hoor!!) Daar heb ik het natuurlijk van!

    Ik doe er tegenwoordig gemixte kikkererwten in, om ze wat gezonder te maken. Daar proef je nix van maar het is wel gezonder dus! (gratis Zweedse tip:-)

  6. Echt ik woon verkeerd, hahahaha met een vette ;-) hoor.

    Wat een kans en ik hoop dat het slaagt voor allemaal :D

    overigens gaan wij weleens naar De panoramahoeve ligt wat uit de buurt, voor ons ook, maar voor kinderen een walhalla midden in het bos en reserveren is denk ik ook wel een pré ;-)

    Ze staan vaak buiten te wachten tot er weer een tafel vrij komt…

    http://www.panorama-hoeve.nl/

    Maar echt een topper! Zeker in de zomer maar natuurlijk dankzij het bos etc, elk jaar mooi :D

    XXX

  7. Wat een stoere familie heej…..zo’n mams die ff alleen naar Thailand reist en van alles uitzoekt….pfff…..en dan ook nog evt verhuisd!!!
    Petje af!
    Pannenkoeken….ik vind ze zalig! Met spek en roosvicee rozebotteljam….

  8. Ik had van de week wat oud brood en heb er wentelteefjes gemaakt,mijn kinderen vonden het heerlijk en het hele huis rook naar pannekoekengeur.

    Corina

    • Oooh Wentelteefjes zijn ook zo heerlijk! En het is een hele goed manier om oud brood te verwerken! Wij aten vroeger thuis wel twee keer in de week wentelteefjes!

  9. Ik vind de humor met wentelteefjes dat zoon 1 er zoetigheid op doet en zoon 2 voor de hartige versie kiest.
    Ik ga je mailen,ben ik gister vergeten.

    Corina

  10. Wat een leuke vent en at een stoere familie! Ik ben dol op pannenkoeken bakken. Ik bak zo twee pakken met 2 pannen simultaan weg!

  11. Tjonge wat een ondernemingslust van Moeder, ik ben zelf echt aan Nederland vastgebakken eerlijk gezegd.
    Maar pannekoeken (ik zie dat iedereen de oude spelling nog gebruikt zonder tussen n) zijn lekker. Hier op het dorp is ook een pannekoeken huis, maar als kleinzoon hier is gaan we een dorp verderop om pannekoeken te eten, daar zijn ze lekkerder en voor kinderen is het geweldig leuk.
    Zo te zien, op de foto, zijn het aardige vrolijke mensen

    • Ja Haba, Dat heb ik expres gedaan. Ik vind panneNkoeken zo’n tegennatuurlijk woord. Ik kreeg het niet uit mijn toetsenbord! En blijkbaar heeft iedereen het overgenomen! We gaan een nieuwe trend van burgerlijke ongehoorzaamheid beginnen PANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKEN
      PANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKEN
      PANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKEN
      PANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKEN
      PANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKEN
      PANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKEN
      PANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKENPANNEKOEKEN
      Zo, dat zal ze leren!

Geef een reactie

